H&M-premiär på indisk e-plattform

Börs H&M lanseras på den indiska e-handelsplattformen Myntra på tisdagen. Initialt finns kring 8.500 produkter tillgängliga som enligt flera indiska mediauppgifter är tänkt att öka till runt 15.000.

Lanseringen på Myntra följer den plan H&M meddelade i samband med delårsrapporten i mars i år. Då uppgav bolaget att huvudvarumärket H&M skulle lanseras i Indien på såväl Myntra som plattformen Jabong "under 2019".

I och med lanseringen på Myntra tar H&M-varumärket ytterligare ett externt steg. Sedan tidigare säljs H&M-produkter på kinesiska Alibabas webbplats Tmall och där ligger det för stunden drygt 15.000 produkter till försäljning.

H&M tog steget in i Indien med en första butik 2015 och i dag finns drygt 40 butiker. I fjol öppnades den egna onlinehandeln i landet.

I samband med Myntra-lanseringen intervjuades Fredrik Olsson, chef för H&M-varumärket, av Times of India.

"Den indiska ekonomin växer fortfarande snabbare än de flesta ekonomier i världen. Hittills har vi inte sett någon avmattning och vi har inte kalkylerat med någon i vår strategi. Vi upplever en stark jämförbar försäljningstillväxt. Det finns så många indiska städer där vi ännu inte finns, så vi ser många möjligheter", sade han.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -