Catena Medias delår sämre än väntat

Q2 Catena Medias rapport för det andra kvartalet var sämre än motsvarande period förra året, sämre än vad analytikerna hade befarat och sämre än vad bolagsledningen själva hade kalkylerat inför delårsperioden.

"Vi hade inte räknat med att förändringarna i England och Frankrike skulle hända", säger kundanskaffningsbolagets vd Per Hellberg till Nyhetsbyrån Direkt.

I rapportens vd-ord listar Per Hellberg anledningar till det försvagade resultatet. Utöver avsaknaden av fotbolls-VM pekar han framförallt på att nya, plötsliga regelförändringar på den brittiska och på den franska marknaden vilka båda står för en betydande del av Catena Medias europeiska verksamhet.

Regelförändringarna i Storbritannien gjorde att den brittiska marknaden i det andra kvartalet påminde om stilleståndet på den svenska marknaden i det första kvartalet, enligt Per Hellbergs resonemang.

"Sedan har vi även behövt göra våra förändringar på våra sajter i Frankrike efter krav från de regulatoriska myndigheterna", säger han med löftet om att de franska intäkter "någonstans kring mitten" av det tredje kvartalet ska vara tillbaka på samma nivå som före de senaste regeländringarna.

Per Hellberg vittnar även om en rejäl trafikökning på bolagets brittiska sajter första veckorna i augusti, när Premier League dragit i gång igen, i förhållande till perioden som präglades av regeländringar och låg sportaktivitet.

Är det inte så det har låtit från Catena Media det senaste året - att det hela tiden ska bli bättre nästa kvartal eller nästa halvår?

"Vi kan ju bara råda över de saker vi själva gör, som exempelvis att förbättra vår produkt. Det som har hänt de senaste kvartalen är att marknaderna och de regulatoriska regelverken har förändrats - de kan inte vi styra över", svarar Per Hellberg som för närvarande inte kan se några förbättringar på den svenska marknaden, som omreglerades vid årsskiftet.

Utöver att peka på ett ökat operativt kassaflöde i det andra kvartalet betonar Per Hellberg flera gånger under intervjun att tredje kvartalet startat bättre för bolaget. Hans optimism grundar sig bland annat på USA, där bolaget från och juni har börjat slussa trafik till sina kunder.

Han är sparsam med konkret information om hur USA har presterat i det andra kvartalet men säger att den amerikanska marknaden nu står för mer än 10 procent av koncernens omsättning (var cirka 10 procent i det första kvartalet enligt vad Per Hellberg uppgav i maj).

Per Hellberg, som säger att juli var en "fantastisk bra" månad för bolaget i USA, upprepar även bedömningen att vinsten i USA kan dubblas under det andra halvåret i förhållande till motsvarande period 2018.

Catena Media redovisade ett ebitda-resultat på 9,4 miljoner euro för det andra kvartalet 2019, motsvarande en marginal om 39,7 procent.

Väntat enligt fem analytiker i Bloombergs sammanställning var ett ebitda-resultat på 11,3 miljoner euro och en marginal på 43,0 procent.

Intäkterna, som backade med 10 procent organiskt, uppgick till 23,7 miljoner euro. Här hade analytikerna räknat med intäkter på 26,3 miljoner euro.

I en kommentar inför rapporten varnade Pareto, som har en köprekommendation på aktien, för att ökade regulatoriska krav i Storbritannien riskerade att påverka Catena Medias intäkter. Pareto trodde att den organiska tillväxten skulle summeras till -7 procent för kvartalet.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -