Att döma av rapporteringen kring situationen har tidsgränsen undan för undan flyttats fram. Tidigare har uppgifter gjort gällande att flygplanen planerades i trafik först som tidigast i augusti och enligt rapporter i juni först i oktober, efter att nya problemfynd gjorts av FAA.
Ingen fast tidslinje är dock etablerad, enligt WSJ:s källor.
United Airlines och American Airlines meddelade på fredagen och söndagen att man kommer utvidga inställningar av flighter till i början av november i väntan på myndighetens klartecken.
Bakgrunden till flygförbudet utgörs av två olyckor på kort tid, en första i Indonesien och en andra i Etiopien, som misstänks ha orsakats av ett felande autopilotsystem som pressade ned flygplansmodellens nos.
346 människor omkom, varav fyra svenskar. Både Boeing och FAA har kritiserats hårt för det certifieringsarbete som föregick att 737 Max lanserades och EU:s motsvarighet till amerikanska FAA har sagt sig avse genomföra en självständig certifieringsprocess innan planen kan återtas i drift i regionens luftrum.
Bland i Norden verksamma flygbolag är Norwegian det bolag med flest plan av modellen. Utöver de 18 Max 8 som var i drift vid olyckstillfällena har Norwegian också lagt beställning på ytterligare 92 plan av modellen. Flygbolaget har sagt sig ha för avsikt att kräva Boeing på ersättning för de kostnader som orsakats av flygstoppet.