Här är de bästa alkoholaktierna

Börs Senaste året har utvecklingen bland världens största alkoholproducenter varit blandad. De kommande åren ser dock ljusa ut med många nya konsumenter globalt.

Anheuser-Busch InBev är världens största ölproducent med över 500 ölmärken. Åtta av de tio mest värdefulla ölmärkena globalt tillhör bolaget som Corona, Budweiser, Stella Artois och Becks.

Totalt kontrollerar företaget cirka 30 procent av världens ölmarknad. I USA är dominansen än större. Här är nästan varannan öl som säljs bryggd av Anheuser-Busch InBev.

Klart största varumärket i USA är Budweiser. Sammantaget har bolaget över 175 000 anställda i fler än 50 länder.

Anheuser-Busch InBev har ett marknadsvärde på över 160 miljarder dollar. Det gör bolaget till världens största alkoholproducent. Senaste året har aktien inte övertygat med en nedgång på 4 procent.

19 av 32 analytiker sätter köp på aktien. Den genomsnittliga riktkursen är 87 euro. Idag handlas aktien strax över 82 euro. P/e-talet för innevarande år är 18.

Namnet Anheuser-Busch InBev är en sammansättning av belgiska Interbrew, brasilianska AmBev och amerikanska Anheuser-Busch. Huvudkontoret är i Leuven som ligger i Belgien.

Aktie Marknadsvärde md USD % 12 mån
Anheuser-Busch InBev 161 -4
Diageo  65 30
Heineken 53 18
Pernod 39 21
Constellation Brands 38 -6
Brown Forman 27 17
Carlsberg 20 23
Molson Coors Brewing  12 -15
Tsingtao Brewery Co 9,3 22
Boston Beer  4,4 26
Britvic 3 21
Kopparbergs B 0,035 -22
Mackmyra 0,018 -54
     
Källa: Morgan Stanley, Bloomberg  


För alkoholproducenterna 
ser marknadsutsikterna under de kommande tio åren goda ut.

Under den perioden väntas de potentiella konsumenterna växa med cirka 500 miljoner människor utöver det väntas ytterligare 730 miljoner människor i tillväxtmarknaderna nå ett sådant välstånd att de skulle ha råd att köpa dyrare internationella alkoholvarumärken.

Idag beräknas den svarta marknaden för alkoholprodukter uppgå till runt 25 procent av den totala marknaden. Denna spås minska i takt med ökat globalt välstånd.

På de mogna marknaderna ökar efterfrågan på hög kvalitet. Människor är beredda att betala mer för att få högre kvalitet. Det gynnar bolag som brittiska Diageo som äger varumärken som vodkan Smirnoff, ölmärket Guiness och likören Baileys.


Pjotr Arsenjevitj Smirnov grundade vodkamärket Smirnoffs 1860.

Diageo äger också whiskymärket Johnnie Walker som är världens mest sålda whiskey.

Diageo är världens näst största alkoholproducent sett till marknadsvärde. Diageo värderas till motsvarande 65 miljarder dollar.

Bolaget växer kraftigt både på den amerikanska marknaden och på tillväxtmarknaderna. Senaste året är aktien upp hela 30 procent.  

Trots den starka uppgången sätter 13 av de 27 analytiker som bevakar aktien köp. Genomsnittlig riktkurs är 33 pund.

Tredje största ölproducenten är nederländska Heineken med ett marknadsvärde på 53 miljarder dollar.


Heinekens varumärken i Etiopien.

Heinekens största marknad är Mexiko som står för runt 17 procent av omsättningen. I Mexiko är det framför allt ölmärket Sol som är störst. Heineken äger även varumärkena Amstel, Tiger, Desperados, Red Stripe, Krušovice och Birra Moretti.

Senaste året är Heinekenaktien som är noterad på börsen i Amsterdam upp 18 procent.

Danska bryggaren Carlsberg är världens sjätte största alkoholtillverkare. Förra året gynnades bolaget av att fotbolls-VM hölls i Ryssland. Carlsberg kontrollerar drygt 30 procent av den ryska ölmarknaden.

Under den senaste tolvmånadersperioden är aktien upp 18 procent.

Att köpa globala alkoholdryckesproducenter är ett sätt att investera i tillväxtmarknader. När det gäller öl kommer över hälften av omsättningen från tillväxtmarknaderna och för sprit är motsvarande siffra drygt 30 procent och trenden är stigande.  

En annan fördel med alkoholdryckesmarknaden är att den i regel är mer motståndskraftig mot kriser och inte alls är särskilt konjunkturkänslig. Tillväxten drivs av större befolkningstillväxt i kombination med en allt större medelklass globalt.

Öl är fortfarande relativt dyrt för många människor i tillväxtmarknaderna.  I Afrika är det till exempel bara i Sydafrika och Angola som ölkonsumtionen än så länge är lika hög som i Västeuropa.

 

 

 

Följ mig på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn,Twitter YouTube och på Soundcloud

 

 

 

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -