Lågvärderad aktie, hög direktavkastning

Aktieanalys Nobina har fått en bra start på sitt nya räkenskapsår. Aktien har varit trög det senaste året men med låg värdering och hög direktavkastning gillar vi den fortfarande.

Bussoperatören Nobina lägger bakom sig ett starkt kvartal, det första i bolagets brutna räkenskapsår 2019/20. Genomförda förvärv och en bra underliggande tillväxt lyfte omsättningen med hela 17 procent. Lönsamheten förbättrades och resultatet före skatt steg med nästan 40 procent.

De förvärv som bidrog till att lyfta omsättningen är svenska Samtrans samt danska DBO och Örslev. Nobina har verksamhet över hela Norden och är enligt egen utsago regionens sammanlagt största aktör. Marknadsandelen i Norden beräknas till 17 procent.

Resultatmässigt är det dock den svenska marknaden som dominerar i koncernen. Det senaste tolv månaderna har nästan 90 procent av rörelseresultatet genererats i Sverige.

Kollektivtrafik är på alla sätt en mogen och stabil verksamhet. Volymerna är relativt lätta att räkna på och med ett flertal aktörer på marknaden bidrar det till tuffa budgivningar. Trots att bolaget är en stor aktör så har Nobina en marginal på vinsten före skatt på bara 3,5 procent. Målet är att nå 5 procent.

Kontraktslängderna är långa, som regel åtta år med option att förlänga med ett par år till. Sträcker man sig lite för långt i budgivningarna blir man således sittande med olönsamma kontrakt under lång tid. Nobina är därför tydligt med att marginaler går före volym. Tillväxtmålet är därför satt till relativt låga 5 procent om året inklusive förvärv.

Lönsamhet och kassaflöden är klart lägre i början av avtalsperioderna då det tar ett tag att trimma in verksamheten. Hög servicenivå är prioriterad i nya kontrakt så man har hellre lite för höga kostnader än för låga med missnöjda kunder som resultat. Dessutom är avskrivningarna högre i början av kontraktsperioden.

Den genomsnittliga åldern på kontrakten spelar därför stor roll för lönsamheten i Nobina. I årets första kvartal var genomsnittsåldern 5,3 år medan den var 4,5 år i jämförelseperioden. Det är en starkt bidragande orsak till den förbättrade lönsamheten.

Att vinna nya uppdrag är såklart viktigt för tillväxten både på översta och sista raden. Kortsiktigt innebär dock många nya kontrakt till en sämre lönsamhet. Nobina har varit framgångsrikt i sina budgivningar på sistone och har ett relativt stort antal nya kontrakt som drar igång under återstoden av räkenskapsåret.

Vd Magnus Rosén flaggar också i rapporten för att jämförelsetalen framöver blir tuffare. Effekten av de många nya kontrakten väntas dock mildras av att de delvis ersätter kontrakt med relativt svag lönsamhet.

De analytiker som bevakar Nobina räknar enligt databasen Factset med att bolaget innevarande år trots allt lyckas förbättra vinstmarginalen något jämfört med förra räkenskapsåret. Snittprognosen ligger på 4,5 procent jämfört med 4,3 ifjol. Omsättningstillväxten väntas vara fortsatt stark under återstoden av året och vinsten per aktie spås öka med 8 procent till 3,86 kronor.

För nästkommande år är snittprognosen en ytterligare förbättring av vinstmarginalen till 4,9 procent. Vinsten per aktie väntas öka till 4,49 kronor. De estimaten ger i dagsläget p/e-tal på 14,8 respektive 12,7.

Direktavkastningen i Nobina-aktien väntas de närmaste åren uppgå till 6,9 procent respektive 7,5 procent.

Nobina leasar alla sina bussar och har därför en stor finansiell skuld i sin balansräkning. Nettoskulden vid utgången av det första kvartalet motsvarade 2,7 gånger rörelseresultatet före av- och nedskrivningar. Leasingavtalen löper till rörlig ränta men Nobinas trafikavtal innehåller också klausuler som hanterar ökade kostnader.

Det återstår dock att se exakt hur stigande räntor slår mot resultaten då Nobina bara varit noterat sedan 2015.

Busstrafiken har på marginalen gynnats av de senaste årens många nybyggnadsprojekt. Nya stadsdelar behöver snabbt få tillgång till kollektivtrafik och då är busslinjer det överlägset enklaste sättet. För tillfället har byggboomen tvärnitat i Sverige men urbaniseringen fortsätter och på sikt måste fler bostäder byggas. Efterfrågan på busstransporter bör därmed hålla i sig.

Den underliggande tillväxten på Nobinas marknader är dock inte mer än cirka 3 procent om året. Nobina har de senaste åren vuxit nära dubbelt så fort, tack vare förvärv och stärkta marknadsandelar. Samtidigt har lönsamheten förbättrats. Det har huvudsakligen skett genom ökad effektivitet och bra hantering av kontrakt och anbud. Det finns dock även en underliggande trend mot att bussoperatörerna får ett ökat ansvar för driften. Faktorer som antalet resenärer och kundnöjdhet vägs in i ersättningsmodellerna. Det höjer risken för operatörerna men ger också möjlighet till bättre lönsamhet.

Generellt är dock de operativa riskerna små i Nobina och verksamhetens konjunkturstabilitet är tilltalande i nuvarande lite skakiga läge. De stora leasingskulderna bör inte vara något stort problem men den teorin återstår som sagt att testa i verkligheten. Med fortsatt låga räntor att vänta under överskådlig tid är det dock inget stort orosmoln i närtid.

De många nya kontrakten som tas i drift i år är däremot ett visst orosmoln. Det har visat sig vara rätt svårt att förutspå effekten och sist bolaget hade en stor så kallad kontraktsmigrering blev den negativa påverkan på resultatet klart större än väntat. Analytikerna har dock lärt sig bolaget bättre sedan dess.

En oro för både skuldsättning och kontraktsmigrering går dock att utläsa i Nobina-aktiens klena kursutveckling. Aktien har gått svagt det senaste året och värderingen är nere på låga nivåer. Den väntade direktavkastningen är också hög.

Vi tycker fortfarande att förhållandet mellan risk och möjlig avkastning känns attraktiv i Nobina-aktien och vi behåller vår köprekommendation.

 

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Köp 57,10 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -