Bruttovinstmarginalen blev 52,2 procent (52,3). Rörelseresultatet före omstruktureringskostnader uppgick till -10 miljoner kronor (6).
RNB:s omsättning steg marginellt till 511 miljoner kronor (510) i det tredje kvartalet (mars-maj). I jämförbara enheter sjönk försäljningen med 1,1 procent. Enligt bolaget noterade de affärsområden som har e-handel en fortsatt ökning av e-handelsförsäljningen under kvartalet. E-handeln växte totalt med 20 procent och stod för nära 9 procent av koncernens totala försäljning i kvartalet.
Det framgår av rapporten.
Polarn O. Pyrets försäljning i jämförbara egna enheter för alla länder minskade med 4,9 procent. För Brothers ökade den jämförbara försäljningen i Sverige och Finland med 2,3 procent.
"Vi förväntar oss att Polarn O. Pyret ska återgå till en god tillväxt under kommande kvartal. Brothers som har ett starkt värdeerbjudande till sin kundgrupp kommer successivt att leverera baserat på det pågående vändningsarbetet. Det successiva färdigställandet av NK2020 ska kunna medföra betydande positiva effekter på besökstal, försäljning och resultat för Departments & Stores", skriver RNB:s vd Magnus Håkansson.
Han konstaterar vidare att RNB har kommit långt i sitt separationsarbete och att koncernen successivt får en ny struktur bestående av tre självständiga bolag.
"Detta arbete har kostat en del på kort sikt men medför också nya möjligheter till värdeskapande", skriver vd:n.