Mode- och skoföretaget Venue Retail Group redovisar ett resultat efter skatt på -23,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 (-13,6). Resultatet per aktie uppgick till -0:16 kronor (-0:09).
Nettoomsättningen uppgick till 163 miljoner kronor (169). Försäljning i jämförbara butiker ökade med 1,4 procent under kvartalet.
Bruttomarginalen uppgick till 56,9 procent (57,1).
Resultatet före av- och nedskrivningar blev -19,1 miljoner kronor (-9,8).
Venue Retail Group förstärker sitt åtgärdsprogram och förväntar sig nu att lönsamheten ska öka med drygt 30 miljoner kronor på helårsbasis.
"Vi har under kvartalet förstärkt det tidigare lanserade åtgärdsprogrammet ytterligare för att motverka den rådande detaljhandelsutvecklingen. Detta ger naturligtvis inte omedelbar effekt, men kommer att sänka bolagets kostnader på helårsbasis med cirka 18 miljoner kronor. Åtgärderna omfattar bland annat sänkta overhead- och butiksrelaterade kostnader. Tillsammans med tidigare kommunicerade förändringar i bolagets skoverksamhet förväntas lönsamheten förbättras med drygt 30 miljoner på helåret", skriver bolaget.