Den 29 april nådde Stockholmsbörsens breda index OMXSPI årets hittills högsta nivå på 627 punkter. Sedan dess har index backat 8,5 procent.
Än så länge rör det sig alltså om en högst ordinär börskorrektion. Nedgången kommer dessutom vid en tidpunkt på året då börsen brukar vara lite svagare.
För den som tror att handelskonflikten fortsätter och trappas upp finns det dock anledning att vara försiktig. Flera svenska aktier kan bli de som drabbas hårdast.
Det handlar då inte om att svenska bolags produkter beläggs med tullar direkt utan att bolagens produkter drabbas indirekt av handelskriget om till exempel USA inför tullar på utländska bilar.
Det som främst kännetecknar de handelskonfliktkänsliga bolagen är att de alla inte oväntat har stor global exponering.
Europeiska aktiebolag utmärker sig generellt i att vara globala med en stor del av omsättningen utanför hemmamarknaden. I genomsnitt genererar europeiska aktiebolag hela 53 procent av omsättningen utanför sina respektive hemmamarknader, enligt Morgan Stanley.
För japanska bolag är andelen 45 procent och för amerikanska ligger den på 31 procent. Särskilt stora är europeiska bolag på tillväxtmarknader som står för cirka en tredjedel av omsättningen. I tillväxtmarknader ingår Kina.
Amerikanska bolagens del av omsättningen på tillväxtmarknader är bara runt hälften så stor. Allt sammantaget är Europa extra känsligt för minskad världshandel och ökade handelsspänningar.
Bland de svenska aktier med störst risk att drabbas av handelskriget finns låsföretaget Assa Abloy, medicinteknikbolaget Getinge, lastbilsföretaget Volvo, medicinteknikföretaget Elekta, fordonssäkerhetsbolaget Autoliv, automationsföretaget ABB, kullagerbolaget SKF och kompressorbolaget Atlas Copco.
Störst nordamerikaexponering av de svenska bolagen har Elekta med 35 procent, följt av Assa Abloy med 34 procent och Getinge med 32 procent.
Det bolag med störst del av omsättningen på tillväxtmarknader är Atlas Copco. Hela 51 procent av bolagets omsättning genereras här.
Även en stor del av ABB:s, SKF:s och Autolivs omsättning kommer från tillväxtmarknaderna.
Handelsturbulensen verkar inte minska framöver. I sommar väntas USA införa tullar på europeiska varor till följd av EU:s stöd till Airbus. WTO:s dom som sannolikt kommer att vara i USA:s favör väntas i juli.
EU har också stämt USA för otillåtet stöd till Boeing. Här väntas dom dock först om ett halvår. Då kommer EU att svara med mottullar om inte en lösning har kunnat nås före denna tidpunkt.
Utöver det ligger USA:s hot om 25-procentiga tullar på europeiska bilar som ett damoklessvärd över marknaden.
Här kan EU och USA sannolikt i bästa fall uppnå ett avtal som slopar tullar på industriprodukter. Senaste beskedet från USA är dock att de inte ens vill börja förhandla om inte jordbruksprodukter finns med i diskussionen. Det i sin tur är något som EU har mycket svårt att gå med på.
Utöver detta påverkas europeiska och svenska bolag i hög grad av den pågående handelskonflikten mellan USA och Kina som i nuläget ser ut att kunna pågå länge.
Följ mig på Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn,Twitter YouTube och på Soundcloud
Aktie | % Oms EU | % Oms USA | % Oms Tillväxtm. |
Atlas Copco | 25 | 21 | 51 |
Symrise | 26 | 23 | 48 |
Pernod Richard | 27 | 22 | 48 |
Lafargeholcim | 26 | 22 | 47 |
DSM | 28 | 22 | 47 |
ArcelorMittal | 30 | 26 | 44 |
Salvatore Ferragamo | 22 | 24 | 44 |
Adidas | 25 | 22 | 44 |
Danone | 35 | 21 | 43 |
Puma | 27 | 26 | 42 |
ABB | 30 | 25 | 42 |
Kering | 28 | 21 | 42 |
Henkel | 31 | 26 | 41 |
Covestro | 33 | 22 | 40 |
Hexagon | 27 | 25 | 39 |
Loreal | 31 | 28 | 38 |
SKF | 36 | 24 | 38 |
Remy Cointreau | 21 | 39 | 37 |
Autoliv | 27 | 27 | 37 |
Osram | 30 | 27 | 36 |
LVMH | 31 | 26 | 36 |
Merck | 27 | 25 | 36 |
Philips | 26 | 31 | 35 |
Schneider Electric | 28 | 27 | 35 |
BASF | 36 | 26 | 35 |
Siemens | 37 | 25 | 35 |
Knorr Bremse | 41 | 21 | 35 |
Sanofi | 25 | 37 | 34 |
Davide Campari Milano | 34 | 28 | 34 |
Volvo | 36 | 26 | 34 |
Daimler | 34 | 30 | 32 |
Bayer | 32 | 29 | 32 |
Signify | 31 | 32 | 31 |
Evonik | 43 | 23 | 31 |
DSV | 46 | 23 | 31 |
Michelin | 35 | 33 | 30 |
Heidelberg Cement | 34 | 29 | 30 |
Hapag Lloyd | 45 | 25 | 30 |
Norsk Hydro | 46 | 22 | 29 |
Elekta | 27 | 35 | 28 |
Assa Abloy | 35 | 34 | 28 |
LANXESS | 47 | 21 | 28 |
Arkema | 38 | 31 | 27 |
SES | 42 | 29 | 27 |
Getinge | 37 | 32 | 26 |
Faurecia | 45 | 29 | 26 |
Siemens Healthineers | 30 | 38 | 25 |
EssilorLuxottica | 22 | 52 | 24 |
Software | 35 | 34 | 24 |
Safran | 38 | 36 | 22 |
Air Liquide | 34 | 31 | 22 |
Prysmian | 46 | 28 | 22 |
SAP | 40 | 35 | 21 |
Pandora | 46 | 26 | 21 |
Källa: Morgan Stanley |