Riskfylld men köpvärd djurhälsoaktie

Aktiekommentar Swedencare är ensam i Norden som noterat djurhälsobolag. Aktien har varit en stor framgång för investerarna och bolaget växer sin försäljning världen över. Efter första kvartalet trappas förväntningarna upp ytterligare.

Swedencare tillverkar kosttillskott som ska förbättra munhygienen för husdjur, främst hos hundar. Grundstenen i produktkatalogen är en mer än 15 år gammal upptäckt. Mer specifikt en alg med ett ämne som minskar plackbeläggningar på tänderna. På denna alg har bolaget patent till 2021 i USA, Europa och Japan.

För er som inte känner till Swedencare sedan tidigare finns två äldre analyser på Placera.se. Där beskrivs verksamheten mer utförligt. Här är de gamla analyserna: Husdjursaktien imponerar, men är dyr, En riktig hundaktie värd en chans.

Stark start på året

I årets första kvartal uppgick den organiska försäljningstillväxten till 33 procent justerat för valutor. Totaltsett ökade intäkterna med hela 41 procent. Rörelsemarginalen steg i kvartalet över bolagets egen målnivån 30 procent (34,9%) och resultatet var för första gången större än 10 Mkr i ett enskilt kvartal.

Slagig historik

Swedencare har gjort en fin tillväxtresa men den har inte skett utan hinder på vägen. År 2018 var slagit. Fjolåret inleddes svagt med en minskad försäljning. Det berodde delvis på orderförskjutningar, vilket sedan betalade sig i andra kvartalet då omsättningen istället sköt i taket. Sedan var tredje kvartalet något svalare med en omsättningstillväxt på närmare 12 procent.

Året avslutades starkt med en omsättningsökning på 22 procent i sista kvartalet. Men när 2018 skulle summeras hade omsättningen ”bara” ökat med 16 procent. Det är långt under den nivå som krävs för att bolaget ska nå sitt uttalade mål att omsätta 200 Mkr år 2020. I alla fall om det ska ske utan att inkludera nya förvärv.

Ska tillväxten istället förvärvas blir rörelsemarginalen istället ett frågetecken. Finns det bolag med lika fina marginaler att köpa? Eller kommer man tvingas späda ut lönsamheten för att öka omsättningen?

Tillväxtresor sker sällan utan motgångar. Det som skiljer agnarna från vetet är hur problemen hanteras och Swedencare har hittills löst sina problem på ett bra sätt i takt med att de dykt upp.

Under fjolåret ställdes man inför en rad utmaningar kopplade till logistiken. Vilket bitvis är vad återspeglas i slagen mellan kvartalen.

Bland annat hade bolaget problem med att få produkten Dental Bites igenom den amerikanska tullen. På ett par övriga marknader tog det extra tid att få produkterna godkända för försäljning.

Större förväntningar hos ledningen

Redan innan den starka starten på 2019 sa vd Håkan Lagerberg (som också är en av entreprenörerna bakom börsnoteringen, samt storägare i bolaget) att det kommande året kommer att vara väsensskilt mot fjolåret vad tillväxten anbefaller.

Flera pusselbitar har fallit på plats. En egen produktions- och logistikanläggning på Irland är i drift sedan fjärde kvartalet. För att utöka produktionen av Dental Bones har ytterligare en gjutform beställts till den produktionspartnern som sköter detta.

Den amerikanska tullproblematiken närmar sig en lösning. Swedencare har skaffat en tillverkningspartner i Nordamerika. Men istället hämmades resultaten i första kvartalet av produktionsförseningar. Trots detta ökade bolaget försäljningen med 55 procent i Nordamerika.

Nordamerika är en viktig marknad när bolaget blickar framåt. Det är en mer mogen marknad än nykära husdjursnationer som till exempel Kina där tillväxten också är hög.  Bolagets partner i Kina dubblade försäljningen i första kvartalet jämfört med motsvarande period ett år tidigare.

I USA spenderar husdjursägare också mer pengar (1 200 dollar/år) på sina husdjur än i Europa. Hundtäta UK är en annan tillväxtmarknad. Här har lanseringen av fler smaker på Dental Bones bidragit till en större försäljning. Nytt för i år är en egen försäljningsorganisation i Spanien – som av formuleringen i rapporten verkar bestå av en person (Raquel Tosca).

När vd Håkan Lagerberg intervjuades av Finwire TV den 18 mars 2019 lyfte han också fram Australien och Brasilien som mycket intressant för 2019. Så på det hela taget råder absolut ingen brist på optimism om nya tillväxtmarknader.

Ekonomiska muskler

Sett till omsättningen är Swedencare fortfarande ett litet bolag. Men med en bruttomarginal kring 70 procent får verksamheten en bra hävstång i lönsamheten när försäljningen stiger. Att bolaget också har en hög rörelsemarginal och nettokassa ger tillräckliga muskler att kunna satsa mer på marknadsföring. Kanske också på ytterligare förvärv. Positivt är också att bolaget fått en ny ägare i Spiltan. Samt att i maj också fonden DNCA flaggade upp som ägare.

Swedencare som investering

Bolagsvärderingen gör investeringen svårare. På börsen värderas Swedencare till mer än 1 miljard kronor, eller tio gånger den nuvarande försäljningen. Här har det skett en tydlig multipelexpansion.

Förra hösten sänktes mitt tidigare köpråd i aktien till neutral, det var på målsnöre. Då ansåg jag att aktien var för dyr. Samma problematik gäller fortfarande. Men sedan förra hösten har aktien stigit ytterligare 25 procent.

En positiv skillnad i nuläget är att logistiken fallit på plats och utsikterna är därför ljusare. Om man ska tro bolaget har molnen skingrats och nu väntar leverans på tidigare löften.

För att omsättningsmålet på 200 Mkr år 2020 ska nås måste försäljningen växa med mer än 40 procent årligen under 2019 och 2020. Även om bolaget går i mål med den bedriften så handlas aktien till rätt höga vinstmultiplar.

Ursprungsprodukten och storsäljaren Plaqueoff Powder står fortfarande för mellan 65–75 procent av omsättningen, trots lanseringen av flera produktvarianter och förvärvet av varumärket Nutriscience.

Den aktiva substansen i Plaqueoff Powder har man patent på till och med år 2021 i USA, EU och Japan. Därefter är det fritt fram för konkurrenterna att kopiera formulan.

Kanske spelar patentet mindre roll. Då kan Swedencare som först till marknaden fortsätta skörda stora framgångar. Allt jämt är det dock en osäkerhet.

Om vi räknar vi vidare: Klarar bolaget att växa med 30 procent årligen under de kommande tre åren så förefaller värderingen ganska snart som mer rimlig. På resultatet för 2021 talar vi om p/e 22 och för 2022 p/e 18. Men det finns inget rum för några fler mellanår om detta ska bli verklighet.  

Tar vi hänsyn även till vinsttillväxten ger det ett framåtblickande PEG-tal kring 1,2-1,4. Det är inte särskilt ansträngt. Så vågar man tror på bolagets optimism är värderingen något mindre svårsmält.

Men det återstår att se om leveransen kommer ske som utlovat under 2019, året har i alla fall börjat bra. Är du en försiktig general finns det skäl att avstå eller ta hem en del av vinsten i Swedencare. För den optimistiska risktagaren är aktien fortfarande ett köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Swedencare Köp 68,80 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -