Jättarna jagar Europas molntjänstbolag

Aktiekommentar: USA:s teknikjättarna blickar mot Europa för att finna det hetaste inom nya molntjänster. CRM-bolaget Salesforce lanserar nu en VC-fond enbart för ändamålet. Och förvärven är en viktig del i den framtida tillväxtstrategin.

Det är bara fyra år sedan it-jätten Microsoft försökte snappa upp CRM-bolaget Salesforce genom ett kontantbud på 55 miljarder dollar. Men det blev aldrig någon affär. Salesforces Marc Benioff ville inte acceptera något bud under 70 miljarder dollar.

Marc Benioff

Ett år senare mötes bolagen igen. Men den här gången som rivaler i ett budkrig kring affärssajten Linkedin.

Linkedin skulle passat som ett komplement till den befintliga produktfloran i båda bolagen, vilket förklarar varför prislappen till slut landade på 26 miljarder dollar. Det vinnande budet la Microsoft.

Microsoft har sedan vuxit på börsen, inte så mycket på grund av förvärvet av Linkedin, men omställningen som bolaget gjort i affärsmodellen kring sin mjukvara. Idag stångas Microsoft i toppen bland bolagen med högst marknadsvärde i USA och en prislapp på 970 miljarder dollar.

Och bolagsförvärven fortsätter. Jätten har gjort 225 större bolagsaffärer sedan 1987 och hela 18 stycken bara under 2018 och 2019, enligt Wikipedia. Men kanske kan betydligt mindre Salesforce stjäla en del av förvärvsshowen.

Salesforce har också vuxit på börsen de senaste åren, trots att aktien främst rört sig i sidled under senare 2018 och början på 2019. Börsvärdet är 119 miljarder dollar, en ökning på 70 procent över Microsofts budnivå.

CRM-bolaget lanserar nu ytterligare en Venture Capital-fond med siktet inställt på Europas start up-scen. Salesforce Ventures, som satsningen kallas, har redan gjort ett 50-tal förvärv i 13 europeiska länder. I den nya fonden investeras inledningsvis 125 miljoner dollar som ska placeras i unga molntjänstbolag. Det är en spottstyver i sammanhanget men pengarna räcker rätt långt på vår sida av Atlanten.

För amerikanska köpare ute efter ny teknologi, snarare än massa nya användare, är Europa en billig marknad. På tolv månader har euron också tappat närmare 5 procent av sitt värde mot den amerikanska dollarn, vilket ger USA-bolagen en inbyggd valutarabatt i relativa termer.

Gängsebilden av Europa är rätt sömning. För många förknippas regionen med gammal och trött industri. Men enligt Salesforce Ventures vice vd John Somrjai är Europa ledare inom molntjänstutvecklingen just nu.

I bygget av världens största ekosystem av molntjänstbolag är Europa därför en given jaktmark för Salesforce, och antagligen för Microsoft också.

Det finns få mjukvarujättar i Europa med samma muskler. Visst existerar det investeringsfirmor även här, som till exempel Kinneviks Rocket Internet. Men någon riktig infrastruktur för VC-investeringar av den här typen saknas.

Salesforces investerare lägger allt större vikt just vid dessa Venture Capital-satsningar. Det är ett sätt att bibehålla en hög tillväxt i bolaget. Satsningarna är möjliga tack vare bolagets starka kassaflöden. Över rullande tolv månader summerar det fria kassaflödet till 2,8 miljarder dollar.

Det största förvärvet till dagens datum är MuleSoft som köptes för 6,5 miljarder dollar under 2018. Men utöver MuleSoft-köpet har Salesforce gjort många strategiska investeringar i samarbetspartners och andra stark aktörer inom molnindustrin. Bland annat i Docusign, Dropbox, Twilio, SurveyMonkey och Zoom Video Communications.

Ett stort ansvar för de framtida investeringarna vilar på en av Salesforce två vd:ar: Hawaiiälskaren Marc Benioff. Han är känd för att agera på känsla, gärna snabbt och i stridens hetta. Hittills har detta fungerat mycket väl även om han också gått på minor. Tidigare kollegor förklarar framgången och Benioffs vilja att betala höga prislappar att han redan lever i framtiden, så skriver Bloomberg.

Det var på håret, men hade Microsoft fått köpa Salesforce för 55 miljarder hade det i retroperspektiv varit en stor förlust för aktieägarna i Salesforce. Turligt nog föll affären delvis tack vare Benioffs lynniga personlighet.

Få företag genererar så stora positiva kassaflöden och växer omsättningen med mer än 20 procent så många år efter starten som Salesforce gör. En del i hemligheten är den nu 54-årige Benioffs inte sällan på förhand till synes dyra bolagsköp.

Marc Benioff har en personlig förmögenhet på 6,6 miljarder dollar. Inte heller privata räds han att betala mycket för saker han verkligen vill ha.

För två år sedan ska Benioff ha köpt en 200-år gammal trästaty föreställande en Hawaiianskkrigsgud för 7 miljoner dollar hos auktionshuset Christie’s. Nu menar München-baserade konsthandlaren Daniel Blau att föremålet hör hemma i en tiki bar.

Adrienne Kaeppler, som är expert på Hawaiianska konstföremål menar att statyn kanske inte är äldre än från 1930-talet. Värdet kan vara mindre än 5 000-dollar, enligt New York Times.

Nu återstår att se hur många ytterligare förvärv, privat och Salesforce räkning som Benioff hinner med innan det är dags för lugna dagar på heltid under den Hawaiianska solen.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -