Veoneer: Skakig färd till skördetid

Aktieanalys 2019 blir ett svagt år för Veoneer. Den enorma orderboken garanterar tillväxt i framtiden men resan dit riskerar att bli fortsatt svajig.

Den minskade produktionen inom fordonsindustrin slår hårt mot säkerhetsbolaget Veoneer. Bolaget bygger för framtiden och drar på sig allt större fasta kostnader samtidigt som försäljningen ännu är relativt blygsam. Hela verksamheten blir därför väldigt volymkänslig. Det är framför allt premiumsegmentet som använder sig av Veoneers högteknologiska säkerhetsprodukter och den delen av fordonsmarknaden har bromsat in mer än genomsnittet.

Ett svagare första kvartal än i fjol låg i korten men Veoneers rapport var ändå något av en kalldusch för aktiemarknaden. Förlusten i kvartalet var till att börja med större än vad analytikerna i snitt räknat med. Vd Jan Carlsson skriver i rapporten att fordonsproduktionen i perioden föll mer än väntat. Organiskt tappade Veoneer 12 procent i försäljning jämfört med för ett år sedan.

Bolaget flaggar också för att hela 2019 kommer att påverkas negativt. Veoneer räknar med att den organiska tillväxten för 2019 kommer att landa kring -5 procent. Analytikernas snittprognos enligt Infront Data låg på cirka -1 procent.

Till råga på allt flaggar bolaget dessutom för att man behöver ta in mer pengar för att finansiera sig under de kommande åren. Veoneer har en bra orderingång och en enorm orderbok för de kommande åren men för att kunna leverera på den krävs investeringar. Samtidigt måste bolaget ta hand om nuvarande kundprojekt och fortsätta bygga för framtiden.

Förutsättningarna för att klara det försämras såklart när fordonsmarknaden bromsar in och Veoneers försäljning faller. För att inte riskera att tappa tempo vill bolaget därför fylla på kassan med cirka 500 miljoner dollar. De exakta formerna för hur det ska gå till är ännu inte klara.

Orderingången under det första kvartalet motsvarade en årstakt på 1,2 miljarder dollar. Totalt hade Veoneer en orderbok värd 19 miljarder dollar vid ingången av det första kvartalet. Det kan jämföras med årsomsättningen på cirka 2,1 miljarder dollar.

Den välfyllda orderboken garanterar tillväxt i framtiden. Frågan är dock i vilken takt man kan förvänta sig att den realiseras och hur kostnaderna hinner utvecklas under tiden. Jan Carlsson konstaterar själv att takten i den förändring som fordonsmarknaden genomgår visat sig vara betydligt svårare att förutse än vad Veoneer tidigare trott.

I närtid är Veoneers prognos att det andra kvartalet blir sämre än det första och att det kommer att utgöra årets lågpunkt. Därefter väntas dock volymer och resultat förbättras och det fjärde kvartalet ser i nuläget ut att åter bjuda på organisk tillväxt. För 2020 går kundernas lanseringar enligt bolaget mestadels enligt plan. Några lanseringar kan dock bli senarelagda och produktionsvolymerna kan delvis bli lägre än tidigare förväntat.

De analytiker som bevakar Veoneer räknade enligt Infront Data redan före rapporten för det första kvartalet med att 2019 skulle gå åt fel håll resultatmässigt. Snittprognosen för förlust per aktie låg på 3,80 dollar vilket kan jämföras med fjolårets -3,18 dollar.

Från och med nästa år väntas dock försäljning och resultat att förbättras. Tillväxten på översta raden väntas under 2020 och 2021 ligga kring 16 procent om året. Den höga andelen fasta kostnader gör att volymökningen slår igenom stort på sista raden. Vinsttillväxten de kommande åren väntas ligga kring 40 procent om året. Veoneer väntas dock fortfarande göra förlust 2021.

Några vinster finns således inte att räkna på när det gäller värderingen. Jämför vi det skuldjusterade börsvärdet mot omsättningen så ligger det enligt databasen Factset för 2020 på 0,6 och på 0,5 året därpå. Det är lågt jämfört med andra bolag i sektorn.

Några utdelningar lämnar inte Veoneer.

Veoneer knoppades av från Autoliv vid halvårsskiftet i fjol. Kursutvecklingen var till en början stark, men från oktober har nästan 60 procent av börsvärdet raderats. Fordonsindustrins inbromsning är en orsak men bidragande har även varit att det blivit allt tydligare att utvecklingen mot självkörande bilar går betydligt långsammare än man tidigare trott.

Självkörande bilar kräver långt fler kameror och radarprodukter än dagens fordon. Det är således en viktig marknad som fått ett frågetecken över sig. Aktiva säkerhetssystem kommer dock på bred front även i dagens bilar.

Det är dock som sagt en kostsam och forskningsintensiv verksamhet och nu ska alltså 500 miljoner dollar fyllas på. Det kan jämföras med dagens börsvärde kring 2 miljarder dollar. Om det ses som en räddningsaktion snarare än en offensiv satsning kan det komma att sätta ytterligare press på aktien.

I grund och botten är dock tillväxtcaset i Veoneer intakt och även om starten varit extremt svajig och marknadsförutsättningarna försämrats så ser de långsiktiga utsikterna för bolaget fortfarande spännande ut. Veoneer har fordonskunnande som få av konkurrenterna har. Personbilar verkar i tuffa miljöer och det ställer stora krav på tekniken. Ännu mer så när det handlar om säkerhetsutrustning.

Den stora orderboken väntas börja generera tillväxt mot slutet av innevarande år och försäljningen väntas sedan ticka på uppåt i stadig takt de kommande åren.

Skördetiden tycks därmed vara nära för Veoneer. De närmaste kvartalen ser dock ut att bli fortsatt jobbiga och det återstår att se om prognosen om en återgång till tillväxt mot slutet av året håller. En eventuell stor nyemission kan dessutom som sagt bli stökig. Vi tycker därmed att man kan avvakta något kvartal med att kasta sig över aktien.

Rekommendationen blir neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Köp 209,15 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -