En lyxaktie att äga långsiktigt

Aktiekommentar Om teknikbolag är Silicon Valley och USA:s stora paradgren, då är lyxprodukter definitivt Europas.

I Europa finns lyxbilar som Porsche och Ferrari, schweiziska Rolex-klockor, franska Louis Vuitton-väskor, italienska Pradakläder och Champagne. Flera av produkterna har vinstmarginaler i klass med de bästa teknikbolagen. Lyxprodukter gynnas av en stor efterfrågan från en snabbt växande asiatisk övre medelklass som har stort köpsug på europeisk lyx.

Ett av de bästa sätten att få en bra exponering mot lyxproduktsektorn är LVMH. Bolaget som räknas som världens största lyxvarukonglomerat har haft en strålande utveckling på Parisbörsen under många år. Värderingen är konstant hög och huvudägaren och tillika bolagets ordförande Bernard Arnault som är en av världens absolut rikaste affärsmän, har byggt upp en intressant skapelse med tydlig tillväxt. En aktie som kan tilltala den långsiktige investeraren som tror på fortsatt efterfrågan för lyxprodukter.

Bernard Arnault

LVMH omfattar runt 70 olika varumärken som är indelade i fem olika produktområden. LVMH driver mer än 4 500 butiker runt om i världen och har huvudkontor i Paris. Bland de högprofilerade varumärken hittar vi Louis Vuitton, Bulgari, Fendi, Givenchy, Tag Heuer, Hennessy, Moet & Chandon, Glenmorangie och Sephora. 

Rapporter

Bolaget lämnar hela rapporter halvårsvis och där emellan lämnar de försäljningssiffror per land och produktområde. LVMH:s senaste bokslut för 2018 var starkt med ett nytt omsättningsrekord på 46,8 miljarder euro och en nettovinst på 6 990 miljoner euro. Bruttomarginalen förbättrades med 1,3 procentenheter, vilket gav en rekordhög bruttomarginal på knappt 67 procent. Omsättningstillväxten var hela 10 procent och nettovinsten ökade med hela 20 procent.

Den 10 april var man först ut av alla lyxproducenter att rapportera försäljning för det första kvartalet i år. Försäljningssiffrorna var klart bättre än väntat på flera plan. Totalt ökade den organiska försäljningen med 11 procent mot förväntningarna på 8,8 procent. Inklusive valutaeffekter var tillväxten hela 16 procent. Men det viktigaste var att de två lönsammaste produktområdena Mode & Lädervaror och Viner & spritdrycker slog marknadens förväntningar mest.

Om man ser på 2018 års bokslut så bör försäljningstillväxten under första kvartalet i år motsvara en vinsttillväxt på minst 20 procent. Men det får vi svar på när bolaget lämnar rapport för det andra kvartalet.

Och inte minst kommer rapporten sannolikt att leda till uppreviderade vinstprognoser både för 2019 och 2020 av aktieanalytiker, något som ger stöd till aktiekursen.

Kina och marknaden

En annan tydlig signal var att Kina och Asien har en fortsatt stark tillväxt. Försäljningen här har inlett året starkast med en 17 procentig tillväxt. Under fjolåret stod Asien (exklusive Japan) för 29 procent av den globala omsättningen. Under hösten var investerarna oroliga att efterfrågan på den kinesiska marknaden skulle vika. Men nu ser tillväxten ut att fortsätta.

Ledningen säger i rapporten att starten på året har varit bra och alla områden växter organiskt. Man fortsätter fokuserar på innovation, kvalitetsförbättringar, selektiv expansion och kostnadsfokus, precis det man tidigare så framgångsrikt fokuserat på. Man höjer dock en brasklapp för att tillväxten kan påverkas negativt av en fortsatt eller ökad geopolitisk osäkerhet.

Det finns flera faktorer som talar för en fortsatt stigande efterfrågan på LVHM:s lyxprodukter.

Tillväxten av rika människor i världen i allmänhet och i Asien i synnerhet är hög. Tillväxten av rika människor har legat på drygt 6 procent under många år, vilket är betydligt högre än den globala BNP-tillväxten. En tillväxtsiffra som motsvarat den årliga tillväxten för lyxprodukter under motsvarande period. Det som visar LVMH:s styrka är att bolaget lyckats växa med i genomsnitt 9 procent per år i organisk tillväxt den perioden.

En tillväxt som sannolikt kommer att fortsätta då ordförande Bernard Arnault kommenterat att den kinesiska marknaden är en så kallad "target market". En target market innebär att en procent av landets invånare är potentiella kunder till bolagets produkter. I Kina är den potentiella marknaden idag 13 miljoner, vilket är en betydlig potential då LVMH räkanr med att de bara har 1,4 miljoner kunder i Kina.

Man har sedan ett år tillbaka även en ny kreativ direktör Virgil Abloh inom Mode & Lädervaror, med ett tydligt fokus på att modernisera varumärken, så att de tilltalar den nya köpstarka Millenialsgruppen. Det är kunder födda tidigt 1980-tal till tidigt 2000-tal som blir allt köpstarkare.

Kursutveckling och värdering

Nu är LVMH-aktien inte billig, vilket följer mönstret från andra börsnoterade lyxproduktstillverkare. Jag har tidigare skrivit om Ferrari, en aktie som handlas mellan p/e 25 till 34 och i dagsläget på 33. LVMH-aktien handlas nu på p/e-tal 24. Lyfter man blicken och ser på p/e-talet för 2020 års vinstprognoser, så sjunker det till 22.

LVMH:s p/e-tal har toppat på runt 30 när aktien har varit som dyrast och som billigast runt 20 i julas precis före börserna vände upp. Och p/e-talet har legat på drygt 25 under flera år. Utifrån det historiska mönstret är aktien inte riktigt dyr på p/e 24. Och med tanke på att Ferrari-aktien handlas på historiskt höga nivåer kan det finnas en viss uppsida för en så kallad multipelexpansion, alltså ett högre p/-tal.

Placera tycker om LVMH-aktien. Bolagets produkter har en tydlig och bra tillväxt som de förvaltar väl genom bra kostnadsstyrning. Det är ett riktigt lyxproduktskonglomerat, vilket innebär att man har flera ben att stå på vilket gör att du kommer att hitta tillväxt i något produktområde. Man har historiskt genomfört lyckosamma kompletterande förvärva. Något som det finns fortsatt utrymme för.

Bolaget har kött och blod i sig, med en tydlig huvudägare i Bernard Arnault som äger drygt 47 procent. Det är något som jag alltid sätter extra stort värde på. Det är lätt som företagsledare och fondförvaltare att fatta dåliga beslut med andras pengar. Men med stora delar av eget kapital i vågskålen fattar man bättre och betydligt mer genomtänkta långsiktiga beslut. Det är precis den synen man ska ha som eventuell investerare i LVHM, den bör vara långsiktig och aktien ska läggas i byrålådan.

Aktieägarklubb

Sist men inte minst så är undertecknad smålänning. Då värmer det extra gott om hjärtat att de likt Skistar har vissa aktieägarrabatter och exklusiva erbjudande. Man måste ansöka till LVMH Shareholders Club. Kravet är lågt, du måste äga en aktie och medlemskapet gäller i två år. Du får tillgång till exklusiva erbjudanden, vissa rabatter på bolagets produkter och får handla i onlinebutiken som endast är till för bolagets aktieägare.

Och för den som gillar upplevelser öppnas många stängda dörrar upp till flera av bolagets egendomar. Som till exempel privatvisning på Louis Vuittons väskfabrik i Asnières, rundvandring i spritkällaren hos konjakstillverkaren Hennessy och privatvisning hos flera kända vintproducenter man äger.

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -