På Avanza använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Musk varnar för Veoneer-teknologi

Fordeon Bolag vars affärer lutar sig mot lidar-teknologi, optiska mätinstrument som scannar av omgivningar i 360 grader med laser och kan användas av självkörande fordon, går mot sin död. Det sade Elon Musk i en webbsänd presskonferens på tisdagen.

Ett av de bolag Tesla-chefen därmed indirekt höjer ett varningens finger för är svensk-amerikanska Autoliv-avknoppningen Veoneer, som investerat inom utveckling av lidar-teknik och också tagit order som beskrivits som intäktsmässigt viktiga.

Tillsammans med Silicon Valley-bolaget Velodyne skrev Veoneer tidigare i år avtal med Ford för miljardbelopp i dollar. Volvo Cars-finansierade Luminar är en annan aktör. Dessutom har marknaden fyllts på av uppstartsbolag på flera håll i världen.

Veoneers IR-ansvarige, Thomas Jönsson, beskriver dock Veoneers exponering mot lidar-segmentet som begränsad.

"Vi har samarbetsavtal med Velodyne och har tagit en stor order. Men utvecklingen ligger i huvudsak hos Velodyne. Och tittar man i existerande affärer levererar vi ingenting inom lidar ännu. Även om vi har en stor order har vi naturligtvis hundratals ordrar, kärnaffären är inte inom lidar", säger han.

Huvudinvesteringen ligger inom kameror, radar, kontrollenheter för aktiv säkerhet och så kallade restraint controll systems för att aktivera passiva säkerhetssystem i form av exempelvis krockkuddar. Men helt utanför vill inte Veoneer ställa sig i den splittrade teknikutvecklingen.

"Den absolut största delen av våra investeringar görs inom vår huvudaffär, kameror och radar", säger Thomas Jönsson.

En branschstandard för så kallad aktiv säkerhet och autonoma fordon saknas och väntas dröja.

"Jag tror att på lång sikt kommer det komma mer och mer standarder, men innan vi har en helt standardiserad plattform tror jag det dröjer. Det har börjat en diskussion, men det är lite förenklat att säga att allt kommer bli standardiserat. Det finns för många idéer", säger Thomas Jönsson.

Till skillnad från flera konkurrenter har Tesla satsat på en kombination av kameror och mjukvaror för sin utveckling av självkörandeteknik, som anses ligga i framkant.

Under sitt anförande hyllade Tesla-chefen ett fordonschip utvecklat med sydkoreanska teknologibolaget Samsung och sade också att de första robottaxibilarna kommer rulla på amerikansk väg under nästa år. Samtidigt medgav han dock att han ofta bevisats ha fel om sina förutsägelser.

"Om ett år kommer vi ha över en miljon fordon med självkörande kapacitet, med mjukvaror, rubbet", sade Elon Musk.

Tesla släpper sina kvartalssiffror senare i veckan, där alla indikationer är att minusresultat är att vänta.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -