Smak- och doftaktien EQT sålde för tidigt

Börs Sedan EQT sålde bolaget har värdet femfaldigats. Smaker, dofter, hållbara livsmedelsingredienser och djurfoder driver tillväxten globalt.

Doft och smak är bland det viktigaste när vi konsumenter väljer produkter. I takt med att världens medelklass växer ökar också efterfrågan på bättre livsmedel, bättre smaker och designade dofter.

Tyska Symrise är en global spelare inom dofter, smaker, näring och ingredienser i kosmetika. Bland kunderna finns parfymtillverkare, mat- och dryckesproducenter, läkemedelsindustrin och producenter av kosttillskott, djurmat och hållbart fiskfoder.

Företaget har växt i en rasande takt med höga marginaler. 2018 omsatte bolaget 3,15 miljarder euro, vilket var en ökning med 5,3 procent jämfört med året innan. Aktien har gått därefter. Under det senaste året är uppgången 31 procent. Marknadsvärdet är runt 11 miljarder euro. 

Hela marknaden för dofter och smaker beräknas omsätta 28,5 miljarder euro. Fyra bolag står för över 50 procent av marknaden. Symrise andel ligger på runt 11 procent.

Symrise i dess nuvarande form bildades av svenska riskkapitalbolaget EQT år 2003 när de slog samman Haarman & Reimer som var ett dotterbolag till kemijätten Bayer och familjeföretaget Dragoco.

Haarman & Reimer i sin tur bildades redan 1874 och är kända för att ha varit först med att uppfinna konstgjord vaniljsmak gjord av granrötter. Det var en upptäckt som blev något av startskottet för hela smakindustrin.

EQT tog bolaget till Frankfurtbörsen år 2006. 2007 sålde EQT sina sista aktier i bolaget till kursen 17 euro. Sedan dess har kursen nästan femfaldigats.

En annan koppling till Sverige är att Symrise äger drygt 50 procent av aktierna i lundabolaget Probi. 

Symrise huvudkontor ligger i tyska Holzminden. Bolaget har kontor och produktion på över hundra platser i Europa, Afrika, Mellanöstern, USA och Sydamerika. Antalet anställda uppgår till 9250 personer.

Runt 40 procent av omsättningen kommer från försäljning av smaker som används i matindustrin i drycker, mejeriprodukter, tobak och i bakverk.

Drygt 40 procent av omsättningen kommer från dofter som används i kosmetikprodukter, hygienartiklar, tandvårdsprodukter och i rengöringsprodukter.

Den resterande delen kommer från näringsdelen. Här ingår även hållbar djurmat som fiskfoder och mat till sällskapsdjur.  

43 procent av försäljningen sker i Europa, Afrika och Mellanöstern, 23 procent i Nordamerika, 13 procent i Sydamerika och resterande del i Asien. Målet är att öka omsättningen i de snabbväxande tillväxtländer i Asien och Sydamerika.

2020 väntas mer än 50 procent av omsättningen komma från tillväxtmarknader.

Totalt har Symrise runt 6000 kunder. Bland kunderna finns allt från familjeföretag, dagligvarubutikernas egna märken, globala koncerner och regionala mattillverkare. Ingen enskild kund står för mer än 5 procent av Symrise omsättning.

2018 blev resultatet före skatt 631 miljoner euro, jämfört med 630 miljoner euro för 2017. Anledningen till att vinsten inte var högre berodde på ökade kostnader för omfattande kapacitetsutbyggnad främst i Asien, USA och i Sydamerika.  

Ebitda-marginalen för 2018 låg stabilt på 20 procent.

Snabbast var tillväxten i Sydamerika. Under 2018 var den organiska tillväxten hela 16 procent i regionen.

Negativt för Symrise under förra året året var högre råvarukostnader och en svagare euro.  2018 var det brist på den viktiga råvaran citral som används för att tillverka många dofter.  

Den organiska tillväxten för smakdelen av Symrise var 9,5 procent 2018 att jämföra med doftdelen som hade en organisk tillväxt på 7,4 procent.

Symrise kommer att höja utdelningen till 0,90 euro per aktie från 0,88 euro året innan. Det ger en direktavkastning på 1,2 procent.

Bolaget uppger också att man haft en bra start i början av året trots oro för att konjunktursvackan skulle slå mot bolaget. 

För 2019 tror Symrise att Ebitda-marginalen kommer att ligga kvar på 20 procent. Globalt väntas marknaden växa med 3–4 procent i år.

Utmaningarna för att nå målet är samma som under 2018; stigande råvarupriser, ogynnsamma valutakurser och en allmänt svagare ekonomi.

Symrise långsiktiga mål som presenterade på en kapitalmarknadsdag i januari 2019 är att de siktar på att nå en omsättning på 5,5–6 miljarder euro fram till 2025. Målet uppnås med en organisk tillväxt på 5–7 procent per år.

Bolaget har också som mål att hålla till en EBITDA-marginal på mellan 20–23 procent per år under de kommande åren fram till 2025. 

Det som talar till Symrise fördel är att världsbefolkningen växer och välståndet växer globalt. Efterfrågan på smaker och dofter kommer att fortsätta öka. Det är dessutom en sektor som är relativt konjunkturoberoende.

Totalt har Symrise runt 30 000 produkter som tillverkas från 10 000 olika råvaror. Det handlar om produkter som används eller förbrukas dagligen. Symrise räknar med att en människa i genomsnitt kommer i kontakt med bolagets produkter mellan 20–30 gånger varje dag.

Symrise är till exempel marknadsledare på vaniljsmak och särskilt naturlig vaniljsmak. Större delen av den naturliga vanilj som Symrise köper kommer från Madagaskar. Äter du en vaniljglass eller yoghurt med vaniljsmak är sannolikheten stor att denna skapats av Symrise.

Det fina med dofter och smaker är att kostnaden för att skapa smaken eller doften bara är någon enstaka procent av vad kostnaden för hela produkten är. Däremot är både lukt och smak extremt viktigt när kunderna ska köpa produkterna.

Framgångarna för Symrise kommer med stor sannolikhet att fortsätta under de kommande åren. Värderingen på bolaget är därefter. För innevarande år handlas Symrise till ett p/e-tal på 35 och för kommande år är p/e-talet 30.

Aktien är dyr och den höga värderingen ökar risken för volatilitet vid börsrekyler. Det är dock just vid sådana börsrekyler jag skulle ha plockat upp den här aktien. Sedan behövs inte så mycket mer än att hänga med i den strukturella och organiska tillväxten i ett bolag som verkligen har framtiden framför sig. Smaka på den!

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -