Ferrari - med marginal i världsklass

Aktiekommentar Ferrari-varumärket är synonymt med Formel 1-racing och i helgen börjar säsongens först tävling i australiska Melbourne. Samtidigt har Ferrari-aktien fått ny fart.

Ferrari är på jakt efter en ny världsmästartitel – senaste de begav sig var 2007 med Kimi Räikkönen bakom ratten. I fjol nådde man inte riktigt ända fram men det var nära.

Vissa företag och varumärken är så stora att marknaden inte klarar av att vara utan dem. En Formel 1 säsong utan Ferrari är otänkbart de är det enda teamet som varit med sedan starten 1950. Men trots uteblivna världsmästartitlar i världens främsta motorsport går Ferrari-aktien som tåget på börsen och Ferrari satte nytt vinstrekord i fjol och man har den överlägset högsta vinstmarginal i bilvärlden.

Ferrari levererade i fjol en vinst som var bättre än marknadens förväntningar. Rörelsevinsten ökade med 14 procent jämfört med 2017. Och nettovinsten 20 procent. Det trots att försäljningen var i princip oförändrad och antal producerade sportbilar ökade med stadiga 10 procent till drygt 9 251 stycken.

Ferrari har fyra affärsområden där sportbilar och reservdelar står för lejonparten av Ferraris intäkter.

Men det var motordivisionen som var olycksfallet i arbetet och minskade sin omsättning under 2018. Intäktsbortfallet förklaras av minskad produktion hos den italienska lyxbilstillverkaren Maserati som Ferrari levererar bensinmotorer till. Maserati stod för en betydande nedgång i sin bilförsäljning, vilket minskade efterfrågan av Ferrarimotorer. Även en stark valuta gav motvind som påverkade försäljningen negativt med tre procentenheter.

Trots den obefintliga försäljningsutvecklingen för Ferrari steg rörelsemarginalen till rekordhöga 25,7 procent. En siffra som får övriga biltillverkare att blekna i jämförelse.

Ledningen guidar för ökad omsättning 2019, på minst 3 500 miljoner euro. Marknaden räknar med att omsättningen växer till 3 600 miljoner euro. Det motsvarar den tillväxttakt försäljningen har haft i genomsnitt de tiosenaste åren. Samtidigt säger ledningen att rörelseresultatet ska öka med 10 procent, vilket ökar nettovinsten med 9 procent. Som i sin tur leder till en fortsatt stigande rörelsemarginal.

Ledningen har också stuckit ut hakan och sagt att 2021 ska omsättningen landa på minst 5 000 miljoner euro. Året efter 2022 räknar bolaget med att vinsten per aktie ska fördubblas från 2017 års vinst, genom ökad omsättning och ytterligare marginalförbättringar.

En tillväxt som ska ske med ett större modellprogram, mer kundanpassade bilar, fler specialutgåvor av bilmodeller i små serier med ännu högre prissättning och lönsamhet för Ferrari. Och inte minst kommer Ferraris första SUV, som går under arbetsnamnet Purosangue. Den ska även finnas i en hybridversion. Just elbilstrenden påverkar även Ferrari som traditionellt är en tillverkare av stora bensinmotorer.

Ferraris SUV Purosangue

Ferraris mål är att 60 procent av modellprogrammet ska erbjuda någon form av hybriddrift 2022. Ett mål som är helt rimligt att nå genom deras stora forskning och utveckling inom Ferraris Formula 1-teamet, jag återkommer till det.

Visst är värderingen av Ferrari-aktien hög med ett p/e-tal på 25. Men nu är Ferrari ett lyxvarumärke av yppersta klass. Marknaden för supersportbilar som Ferrari är långt ifrån mättad. Tillväxten av superrika människor i världen har under många år legat på runt 6 procent. Vilket är betydligt högre än tillväxten i globalt BNP.

Ferrari skiljer sig från typiska bilproducenter i tänket kring volym, intäkter, och marginalerna eftersom Ferrari är ett lyxvaruföretag. Ferraris supersportbils volymer är mycket mindre känslig för konjunkturcykler. Men å andra sidan tar Ferrari-aktien stryk när det blir sättningar för bolag inom den globala lyxsektorn. Det vittnar höstens nedgång om, då marknaden handlat ner många lyxbolagsaktier - även Ferraris.

Det som också skiljer en Ferrari från andra bilar är att andrahandsvärdet tenderar att stiga, vilket gör det över tid till en bra investering att äga en Ferrari. Och i vissa fall kan priserna stiga mycket.

Affärsmodellen för Ferrari och en Ferrarikund går hand i hand. De köper en begränsat producerad bil, en dyr investering som ägarna sedan underhåller (servicekostnader som Ferrari har en skyhög marginal på) år efter år, vilket är en bra affärsmodell som fungerar bra när priserna stiger. Och det tenderar de att göra år efter år.

Det finns flera unika Ferraribilar som producerats under mycket begränsade serier. Världens dyraste bil är Ferrari 250 GTO från 1962, totalt producerades 39 bilar. Bilen såldes för rekordsumman 38 miljoner dollar inklusive alla auktionsavgifter. Rykten säger att det sålts en liknande bil i en privat affär på motsvarande 52 miljoner dollar.

Men Ferraris framgång ligger i produktutveckling av nya intressanta modeller som ligger i den absoluta tekniska framkanten som är möjligt. Utvecklingen sker genom Ferraris enorma tävlingssatsning.

Under de senaste 10 åren bedömer marknaden att Ferrari har spenderat i genomsnitt 17 procent av intäkterna på forskning och utveckling (FoU). Det är mer än dubbelt så mycket som andra bilföretag i världen.

Den höga kostnaden är direkt relaterad till Formel 1-teamet och förnyelsen av Ferrari produktportfölj av nya sportbilar. Samtidigt som FoU kommer att fortsätta expandera dels för att Ferrari ska kunna behålla den prestigefylld position som en att bilvärldens och Formel 1 cirkusens största innovatörer.

Kunderna till en Ferrarisportbil uppfattar det tydliga racing-DNA:t vilket sannolikt är en mycket stor konkurrensfördel vid sportbilsförsäljningen. En Ferrari-kund vet att den den senaste Formula 1-tekniken är förpackad i en racing-inspirerad gatsportbil.

Det borgar för att motorhybridmålet 2022 kommer att nås. Sedan några år använder Ferraris F1-team en drivlinjeteknik som bygger på en relativt liten bensinmotor i kombination med elmotordrift så kallad ”Power unit”. Ett tydligt exempel på hur Ferraris spjutspetsutveckling sipprar ner från en fullblods Formula 1-bil till en gatbil.

Det innebär att Ferraris framgångar inom Formula 1 är otrolig viktig. Och en hög FoU budget behövs. Den dagen de tummar på den blir jag orolig. För den stora risken skulle då uppstå att den välbärgade kundkretsen börjar uppfatta att deras unika sportbilar inte speglar den teknik som används av Ferrari Formel 1 racing team som inte ligger i teknikens framkant.

Ferrari-aktien noterades på Milanobörsen och New York-börsen hösten 2015 med ett pris på 52 dollar aktien. Det var ingen lyckad IPO, kursen sjönk mer eller mindre som en sten och bottnade på 31,55 dollar per aktie den 11 februari 2016.

Då klev den legendariska investeraren George Soros in och köpte aktier för motsvarande 300 miljoner kronor. En bra affär för George Soros och de som vågade ta rygg på honom, idag handlas Ferrariaktien närmare 130 dollar aktien.

Det jag gillar med Ferrari förutom att det är ett ikoniskt varumärke är ägarsitsen. Investmentbolaget EXOR är tydlig huvudägare med 24 procent och en tredje del av rösterna. Det är inte vilket investmentbolag som helst.

EXOR är noterat på Amsterdambörsen och kontrolleras till 53 procent av den extremt mäktiga och inflytelserika italienska ägarfamiljen Agnelli. Agnelli-familjen grundade bland annat Fiat där man fortfarande är storägare. Fiat köpte redan in sig i Ferrari för femtio år sedan. John Elkann som är barnbarnsbarn till grundaren Giovanni Agnelli är EXOR:s ordförande och har även tagit hand om ordförandeklubban i både Ferrari och Fiat Chrysler.

Vi hittar även Piero Ferrari, barn till grundaren Enzo Ferrari, som en långsiktig ägare med en ägarandel på 10 procent i Ferrari. Piero Ferrari har även en plats i Ferraris styrelse som vice ordförande. De två stora huvudägarna står för en extrem långsiktighet och förhoppningsvis leder det till kloka och långsikt bra beslut. Precis det man förväntar sig när ägare av kött och blod har en stor och stark närvaro.

Ferrariaktien ingår inte i några stora och populära aktieindex med stor andel passiv indexförvaltning. Utan Ferrari aktien har hittat till aktiva förvaltares fondportföljer. Och ofta landar den i aktiebranschfonder som siktat in sig på lyxföretag i olika former eller tillväxtbolagsfonder.

Den goda efterfrågan på Ferraribilar som fått rörelsemarginalen att stiga till oanade höjder har gjort att Ferrari idag har en stark balansräkning och bra finanser. Något som avspeglar sig då bolaget börjat med återköp av egna aktier.

Det italienska sportbilsbolaget kommer i ett första läge att återköpa aktier för totalt 150 miljoner euro. Återköpen startar i januari och den första fasen skall vara avslutad senast i slutet av juni. Och Ferrari har ett mandat att återköpa aktier för totalt 1,5 miljarder euro till och med 2022. Återköpen ger Ferrari-aktien en liten krockkudde.

Men nu tillbaka där jag började Formula 1 premiären i helgen. Det är tydligt att fortsatta framgångar i Formula 1 är viktigt för att bevara och på sikt stärka varumärket Ferrari och försvara aktiens relativt höga värdering.

I år består Ferrari-teamet av förarna Sebastian Vettel som är världsmästare fyra gånger senast var säsongen 2013 för Red Bull-teamet och nykomlingen Charles Leclerc. På söndag förmiddag vet vi hur Ferrari inlett årets F1-säsong.

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -