På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Är det läge att köpa bilaktien?

Aktiekommentar 103-åriga tyska bil- och motorcykeltillverkaren BMW ökade antalet levererade fordon för åttonde året i rad 2018. Trots det är värderingen lägre än på länge. Är det dags att slå till?

Många är skeptiska till BMW-aktien. Hittills i år är aktien upp 4 procent. Jämfört med det tyska börsindexet DAX som är upp hela 9 procent. Ser vi på kursen ett år bakåt har den backat 13 procent.

Bolaget är det tionde största bolaget på tyska börsen med ett marknadsvärde på 47,8 miljarder euro.

Nu handlas BMW-aktien till ett p/e-tal på 6,8 för innevarande år. Det är lägre än det historiska snittet som ligger runt 9. Även konkurrenten Daimler handlas till ett p/e-tal på drygt 6.

Trots det går det bra för BMW.

2018 blev BMW för femte året i rad USA:s största bilexportör. Ja, ni läste rätt USA:s största. Värdet på exporten av BMW bilar från USA uppgick till 8,4 miljarder dollar.  

BMW:s största fabrik ligger i Spartanburg i delstaten South Carolina. Förra året tillverkade fabriken drygt 230 000 bilar som gick på export främst till Kina.

Totalt levererade BMW 2 490 664 fordon under 2018. I den siffran ingår även de helägda bilmärkena Mini och Rolls-Royce.


BMW i München.

Det innebär en ökning med 1,1 procent jämfört med 2017 och är dessutom det åttonde året i rad med stigande leveranser. Sämst gick det för MINI som minskade sina leveranser med drygt 2 procent jämfört med 2017.

Procentuellt sett gick det bäst för de elektrifierade varianterna av BMW och MINI. Leveranserna av dessa ökade 38,4 procent jämfört med 2017.

För 2019 spår BMW-ledningen att leveranserna och omsättningen kommer att fortsätta stiga. De största orosmolnen är en hård Brexit, utvecklingen i Kina samt president Trumps hot om tullar på utländska bilar.  

Det som ska driva försäljningen under 2019 är de nya modellerna BMW X7 och den sjunde generationen av BMW 3-serien.

Under 2018 var det främst BMW X som stod för den största tillväxten i absoluta tal. Produktionen byggdes ut främst i Kina, Sydafrika och i USA. Försäljningen av BMW X-serien ökade med 12,1 procent under 2018. X-serien stod för 37,3 procent av omsättningen 2018.

En annan modellserie som växte var BMW 5. Totalt steg försäljningen av denna med 12,7 procent. Totalt såldes nästan 330 000 exemplar av bilmodellen under 2018.

Eltrenden växer sig också starkare. Totalt sålde BMW och MINI drygt 140 000 elbilar under förra året. BMW räknar med att försäljningen av elbilar kommer att fortsätta öka.

BMW ägda Rolls-Royce levererade 4 107 bilar, vilket var den högsta siffran i företagets 115-åriga historia. Jämfört med 2017 var det en ökning med 22,2 procent. Största marknaden för Rolls-Royce är USA.  

BMW:s motorcykeldel ökade antalet sålda motorcyklar med 0,9 procent till 165 566 stycken. Det var åttonde året i rad med ökad försäljning.

Europa är BMW:s viktigaste marknad med knappt 1,1 miljoner sålda bilar 2018. Näst viktigaste marknaden är Kina med 640 000 sålda bilar förra året.   

För 2019 räknar BMW med en liten ökning av antalet sålda fordon. Man räknar dock med fortsatt att politisk oro skapar osäkerhet som kan slå mot prognosen för innevarande år.

I januari steg försäljningen med 0,5 procent. I Kina minskade försäljningen med 6,6 procent.

Det återstår att se om BMW verkligen kan öka försäljningen under ett turbulent år som 2019 verkar bli.

De senaste årens försäljningstrend och de nya modellerna talar för detta. Den politiska osäkerheten och den ekonomiska nedgången i Kina talar emot.

Om vi från andra kvartalet i år kommer att få starkare ekonomisk statistik från Kina med ökad bilförsäljning samtidigt som president Trump inte gör verklighet av tullhotet och att Brexit antingen inte blir av eller sker med ett avtal kommer BMW definitivt att gynnas.  

Andra problem som stigande råvarukostnader, stigande energikostnader och ökade kostnader för utveckling av självkörande, uppkopplade och digitaliserade bilar är kostnader som alla biltillverkare drabbas av.

Allt sammantaget kan vi räkna med att rörelsemarginalerna kommer att pressas något för BMW i år och under de kommande åren. Ändå räknas de ligga en bit över 9 procent.

  2018 2019 2020
Omsättning MEUR 97 046 99 731 102 796
Rörelsemarginal 9,36% 9,10% 9,10%
Vinst/aktie EUR 10,7 10,5 10,8
Utdelning, EUR 3,8 3,83 3,96

 

BMW spås öka omsättningen med nära 3 procent årligen under de kommande två åren. Enligt Marketscreener spås en omsättning för 2018 på 97 miljarder euro. För innevarande år spås en omsättning på 99,7 miljarder euro.

Prognosen säger att BMW kommer att dela ut 3,8 euro per aktie i år. Det innebär en direktavkastning på 5,2 procent på nuvarande aktiekurs.

I dagens BMW-aktiekurs finns en hel del oro redan inbakad. Nedsidan torde vara begränsad med tanke på att aktien handlas långt under sitt historiska värderingsgenomsnitt.

Allt sammantaget är BMW-aktien prisvärd sett till vad man får. Aktien är köpvärd för de som tror på en vändning i Kina, på bolagets innovationsförmåga, starka ägare och långa historik.

Så började historien om BMW

BMW som står för Bayerische Motoren Werke började som flygmotortillverkare den 7 mars 1916 mitt under första världskriget. Man gjorde sig bland annat kända för att bygga motorerna till jaktflygplanet Fokker D.VII.

BMW byggde även en motor med vilken ett nytt flyghöjdrekord sattes 1919, då en Fokker lyckades flyga till världsrekordhöjden 9760 meter. Snart var det dock slut på BMW som flygmotortillverkare. Versaillesfreden förbjöd nämligen Tyskland att tillverka flygmotorer under fem års tid.

BMW tvingades snabbt strukturera om verksamheten.1923 lanserades bolagets första motorcykel BMW R 32. Fram till idag bygger BMW:s motorcyklar på samma princip som denna.   

1928 köpte BMW fordonstillverkaren Fahrzeugfabrik Eisenach. Här började BMW:s historia som biltillverkare. Första serieproducerade BMW:n släpptes 1929 och hette BMW 3/15 PS.



BMW 328.

Efter nazisternas maktövertagande fick BMW kraftigt ökad orderingång. Omsättningen växte från 32,5 miljoner riksmark år 1933 till 280 miljoner sex år senare. Under andra världskriget sysselsatte BMW cirka 56 000 personer varav hälften var tvångsarbetare.

Efter kriget var bolagets fabriker i stort sett sönderbombade. Bilfabriken i Eisenach hade dessutom hamnat i den sovjetiska zonen. När fabriken i öst började tillverka bilar igen gjorde man det under namnet Wartburg.

1948 kom den första efterkrigs BMW motorcykeln ut på marknaden och 1952 kom den första bilen som hette BMW 501. Det gick inte så bra för BMW under 1950-talet. 1959 är bolaget på väg att säljas till Daimler, men affären stoppades av småaktieägarna och fackföreningarna.  

Det är från och med nu som BMW i sin bilproduktion satsar på premiumsegmentet, där man än idag är framgångsrika.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -