Hälsofokus på småbolagsdagen

Börs Börsveckans småbolagsdag häromveckan bjöd på många perspektiv inom hälsovården. Folkhälsa, prevention, vårdkostnader och individualiserad medicin var några av de teman som diskuterades.

Bolagspresentationer ger inte bara information om det specifika bolaget, det ger också en bra bild av trender och bredare perspektiv. Under småbolagsdagen i tisdags förra veckan kunde vi lyssna på presentationer från Biovica, Feelgood, Orexo samt Xbrane. Det är bolag inom vitt skilda segment av hälsovårdsbranschen med specifika utmaningar och möjligheter, men tillsammans så gav presentationerna också en intressant bild av ett antal gemensamma nämnare.

En av de gemensamma nämnarna var frågan om pris kontra nytta. Vilket segment av hälsovårdsmarknaden man än är verksam på så krävs en avvägning mellan å ena sidan det pris man kan ta vilket i sin tur är avhängigt konkurrensbild, patientnytta och betalningsförmåga. Kostnaden att ta fram produkterna är nog inte heller oväsentlig.

En intressant diskussion följde på biosimilarbolaget Xbranes presentation om vilken lönsamhet som är möjlig. Enligt vd Martin Åmark så var prisbilden inom generika helt korrelerad med antalet aktörer inom respektive preparat. Inom biosimilarer är konkurrensen, än så länge, mer begränsad på grund av bland annat högre inträdesbarriärer. Men i framtiden är det nog sannolikt väsentligt fler aktörer. Men här borde även produktionskostnad spela in då biologiska läkmedel är mer komplicerade och dyra att producera.

Martin Åmark, vd Xbrane

I många segment har vi sett att ”bästa” preparat vinner och kan ta ett premiepris, men Orexo gav delvis en annan bild. Där är generika väldigt stort inom offentlig finansiering, och ”labeled products” störst inom privat finansiering. Så uppenbarligen finns det segment där pris dominerar. En annan  intressant aspekt av Orexos presentation var att det inte alltid är det på pappret bästa läkemedlet som tar störst marknadsandelar. Ofta kan en i teorin bra produkt visa sig vara behäftad med praktiska problem. En komplicerad lagring av läkemedel, oklar roll i vårdkedjan för en produkt eller något annat som inte syns i studieprotokoll kan sätta krokben.

Nu är förvisso Orexo part i målet, men det var ändå intressant att höra bolaget berätta om en del av de praktiska problem som omgärdar konkurrenter såsom besvärlig förskrivning, lägre lagringstid med mera, vilket gör att de förmodligen får en lägre marknadspotential än de annars skulle haft.

Och just detta är en bra lärdom, att det finns faktorer som kanske inte syns i studiedata, och inte påverkar studieresultat men som påverkar kommersialiseringsfasen av ett läkemedel när det gäller adaption, marknadsandelar med mera. Som investerare är ju trots allt den kommersiella potentialen det viktigaste. För det är lätt att stirra sig blind på, i brist på bättre uttryck, teoretisk potential. Men alla produkter ska användas i en verklighet som är imperfekt.

En lämplig analogi kan vara teknologier där det kanske mest klassiska exemplet är VHS och Betamax video där den senare ansågs vara tekniskt överlägsen men den förra blev ändå dominerande standard. För hälsovårdsbolag kan det därför vara bra att tänka på hur en produkt eller ett läkemedel ska användas i vårdkedjan. Är det potentiellt en ny standard, en produkt av flera eller ett komplement till befintlig behandling?

För exempelvis Biovica som presenterade så ser vi just frågan om det är en cancermarkör som kan ersätta nuvarande utvärderingsalternativ (bildgivande undersökningar, biopsier eller andra cancermarkörer) eller just ett komplement. Är det bra nog att stå på egna ben, ja då är det stor potential. Men om det blir ett komplement till bildgivande undersökningar är nyttan inte lika tydlig.

Anders Rylander, vd Biovica

För just Biovioca finns också en annan intressant trend inom vården som talar för bolaget och det är dragingen mot mer individualiserade behandlingar, och med rätt markörer kan man sätta in rätt behandling tidigare, vilket i förlängningen inte bara ger mer patientnytta utan också kostnadseffektiv vård.

För Feelgood så finns en annan typ av kommersiell problematik. Bolaget kan luta sig mot forskningsbaserade resultat som visar en tydlig samhälls/företagsnytta av hälsoinsatser för personalen med minskad sjukfrånvaro osv. Men precis som i den offentliga vården så är det ofta ett väldigt stort fokus på att hantera problem som redan uppkommit och prevention är lägre priorieterat. Sorgligt nog är det säkert ofta budgetfrågor som styr. En person som blir sjuk, ja där finns det en tydlig struktur för ersättningar och vem som ska betala vad.

Men för att arbeta preventivt med folkhälsa så finns ingen budget, myndighet eller liknande. Och för ett företag kan det kanske vara svårt att motivera extra utgifter för att förhindra något (sjukdom) som kanske uppkommer. En del bolag är framsynta nog att satsa på hälsa, men inte alla. Så där finns ett pedagogiskt problem för Feelgood att föra ut budskap och data som visar på en tydlig ekonomisk nytta.

Sammantaget gav presentationerna en intressant bild av de möjligheter och utmaningar som möter branschen, så nästa gång det är dags kan jag varmt rekommendera att lyssna på bolagens presentationer. Väl mött!

PS. Presentationerna finns att skåda på hemsideadressen: financialhearings.com/event/11337

Gå in på Börsveckan.se för att starta din prenumeration och ta del av alla Börsveckans artiklar.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -