Så ser svenskarnas e-handel ut

Privatekonomi 2018 blev ett framgångsrikt år för den svenska e-handeln i stort, livsmedelshandeln var årets tillväxtraket medan Apotea var svenskarnas favoritaktör. Sämre gick det för bygghandeln.

Under förra året handlade svenskarna för totalt 77 miljarder kronor och i genomsnitt 2 060 kronor per person och månad, på nätet. Stockholmarna shoppade allra mest. Det står klart när e-barometern för 2018 släpptes på onsdagen.

Källa: Postnord

Årets stora tillväxtraket inom e-handeln är livsmedelshandeln. De stora aktörerna storsatsade på nätet under förra året. ICA lanserade exempelvis sitt första digitala plocklager, och inledde ett samarbete med Ocado, som är känt för sina automatiserade lagerlösningar för dagligvaror i Storbritannien.

Och Mathem, som Kinnevik nyligen investerade 1 miljard i, inledde förra året ett samarbete med Clas Ohlson för att kunna leverera både mat och teknik i samma matkasse.

När det gäller matvarupriserna i nätbutikerna jämfört med motsvarande fysiska butiker, så ligger de ungefär på samma nivå. En fördel som konsumenterna ser med matbutiker på nätet, förutom hemleverans, är att det är mer kostnadseffektivt.

”På Mathem går det till exempel att ha som rutin att plocka varorna i varukorgen en dag, men sedan gå igenom beställningen och lägga ordern en annan dag. Då får man chans att fundera igenom köpen, och undvika onödiga inköp”, säger Arne Andersson, e-handelsexpert Postnord.

Även möbelhandeln har haft stark utveckling under 2018. IKEA satsade stort på sin e-handel och uppgav att de haft runt 100 miljoner besökare på den svenska hemsidan förra året.

”Ett annat exempel är Mio som lyckats med konsten att leverera både i den digitala- och fysiska handeln. De är ett praktexempel på att det går att kombinera”, säger Arne Andersson.

Arne Andersson

Kläder och skor är dock fortsatt de allra mest populära varorna att handla på nätet, och modehandeln hade ett bra år 2018 med en tillväxttakt på 13 procent, vilket var i linje med året före. De traditionella butikskedjorna har fokuserat extra på näthandeln under de senaste åren.

Kappahl gick till exempel ut med att deras e-handel växt kraftigt och nu står för 7 procent av den totala omsättningen, och MQ satsar med en ny e-handelslösning.

Oron för att de digitala butikerna ska ta över den egna fysiska försäljningen finns, men en faktor som talar för de fysiska modebutikerna är att de kan fungera som en supportfunktion, exempelvis att e-handelskunderna kan lämna tillbaka varor där, prova kläder, eller få tips och råd.

Hemelektronikhandeln är väl etablerade på nätet och växer stabilt från år till år, så även 2018, med en tillväxttakt på 12 procent. Konkurrensen har också minskat när flera tunga aktörer såsom ONOFF och Expert, försvunnit, och Siba blev Netonnet.

Vidare skriver Postnord i sin e-handelsrapport, att elektronikhandeln har framtiden för sig. Detta eftersom tekniken letar sig in i allt fler branscher och produkter. Ett exempel är klädhandeln där Ralph Lauren tagit fram en vinterjacka vars temperatur regleras med hjälp av en app.

En annan bransch som är funnits på nätet länge, och som går stabilt framåt är bokhandeln. Faktum är att det var den första bransch som etablerades på nätet. Amerikanska Amazon har till exempel ett förflutet som digital bokhandlare.

Amazon är för övrigt ett av de största orosmolnen för e-handlarna enligt Postnord. Spekulationerna om att jätten skulle kunna göra entré i Sverige går på högvarv.

Apotea var svenskarnas favoritaktör på nätet, följt av CDON.com och Zalando, Adlibris och H&M.

E-handelns utveckling 2018

Tillväxten för den svenska e-handeln uppmättes till 15 procent under förra året. Det är en ökning med 10 miljarder kronor jämfört med året före, till totalt 77 miljarder kronor. Prognosen för 2019 är en ökning med 14 procent till 88 miljarder kronor.

Tittar man på den totala svenska detaljhandelsförsäljningen under förra året, så utgjorde e-handeln knappt 10 procent. Det framgår av e-barometern som släpptes av Postnord på onsdagen.

Bygghandeln på nätet har de senaste åren gått starkt men under förra året mattades tillväxten. Detta beror bland annat på oron på bostadsmarknaden, amorteringskrav och höjda räntor.

Även delar av sporthandeln har brottats med lönsamhetsproblem under förra året, och leksaksbranschen har utvecklats något svagare.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -