"Från första kvartalet kör vi med rörelsekostnader under 400 miljoner kronor på årsbasis. Sedan måste vi så klart få upp de nya produkterna i marknaden", säger han.
Vad krävs framöver för att ni ska kunna växa och vända resultatutvecklingen?
"Vi måste fortsätta göra bra ifrån oss på embedded (där bland annat iris och IoT-lösningar för fordonsindustrin ingår, reds anm). Sedan måste vi så klart få full effekt av 1511-sensorn, som kommer under första halvåret. Men många tar in den redan i första kvartalet", säger Christian Fredrikson.
Han lyfter också fram att lanseringen av en Fingerprints optiska in-displaylösning också är viktig. Den går enligt planerna, enligt Fingerprintchefen.
"Vi vet att smarta kort inte kommer att hämta hem någon större tillväxt för oss 2019", säger han.
Under fjärde kvartalet 2018 höll Fingerprint Cards försäljningen på en "bra" nivå, men bolaget redovisade en rörelseförlust. Kostnadsprogrammet hade inte gett full effekt och bolaget tog även vissa kostnader för åtgärderna samtidigt som prispressen var fortsatt tuff, förklarar Christian Fredrikson.
Bolaget flaggade i bokslutsrapporten även för att första kvartalet är säsongsmässigt svagt och att en fortsatt utmanande marknad väntas påverka omsättningen under första kvartalet.
Christian Fredrikson står fast vid uppfattningen att prisnedgången på kapacitiva sensorer kommer att bli lägre i år, jämfört med prisnedgången på 30 procent under 2018.