Scanias återtåg till börsen

Börs Volkswagen planerar att börsnotera sin lastvagnsdel som bland annat innehåller svenska Scania. Noteringen beräknas ske i april.

Under våren spås tyska fordonsjätten Volkswagen börsnotera Traton som bland annat består av svenska lastbilstillverkaren Scania. Ännu är dock inget officiellt och noteringen sägs hänga på hur goda marknadsförhållandena är.

Om marknaden anses vara tillräckligt gynnsam väntas Volkswagen kommunicera avsikten att notera Traton under andra halvan av mars.

Volkswagen siktar på en primärnotering av Traton på Frankfurtbörsen. Det blir sannolikt också en sekundärnotering i Sverige med tanke på att Scania ingår i enheten.

Enligt Reuters väntas Volkswagen sälja aktier till ett värde av mellan 5 och 6 miljarder euro. Noteringen spås ske i april och det sammanlagda börsvärdet på hela koncernen väntas landa på mellan 20–25 miljarder euro.

Förutom Scania består Traton av varumärkena MAN, Volkswagen Caminhões e Ônibus och RIO.

Traton äger också andelar i amerikanska Navistar. Man har också ett samarbete med Sinotruk i Kina samt ett strategiskt partnerskap med japanska Hino Motors.

Förra året sålde Traton 180 000 fordon. Produktionen sker i 31 fabriker fördelat på 17 länder. Bolaget har totalt 81 000 anställda.

2018 landade Tratons omsättning på 23,9 miljarder euro. Vinsten före skatt blev 1,7 miljarder euro. Vinstmarginalen var 6,9 procent.

80 procent av försäljningen består av tunga lastbilar, 11 procent av lätta lastbilar och 9 procent av omsättningen kommer från bussar.

Scania är den största och mest lönsamma delen av Traton. Scania står för cirka 53 procent av Tratons omsättning och för två tredjedelar av vinsten.


Källa: Morgan Stanley

MAN:s marginaler är låga och verksamheten i Brasilien går med förlust.

I slutet av januari höll Traton kapitalmarknadsdag i London. Bolaget meddelade då bland annat att man har som mål att leverera en vinstmarginal på i genomsnitt 9 procent årligen sett över en konjunkturcykel.  Vidare meddelade bolaget att man räknar med att tillväxten kommer att fortsätta under 2019. Cirka 60 procent av bolagets fordon säljs till Europa.


Källa: Morgan Stanley

Totalt sett gick försäljningen av tunga lastbilar ner kraftigt i november och december 2018. Försäljningen av tunga fordon i Europa har annars legat stabilt över 300 000 enheter per år under de senaste åren. Nedgången i antalet beställningar sammanfaller med att Europeiska Centralbanken avslutat sitt program för kvantitativa lättnader.  

Enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters har Volkswagen uppvaktat flera svenska institutionella investerare som AMF, AP-fonderna, Investor och Folksam för att få dessa att bli ankarinvesterare i den kommande börsintroduktionen. Investerarna ska ha erbjudits andelar på mellan 150 och 300 miljoner euro.

Är det då läge att köpa Volkswagenaktier inför noteringen av Traton?
Totalt bevakas Volkswagenaktien av 27 analytiker. Majoriteten av dessa sätter köp på aktien och den genomsnittliga riktkursen ligger på 198 euro. Det innebär att man ser en uppsida på cirka 40 procent från nuvarande kurs kring 140 euro per aktie.

Volkswagen handlas till ett p/e-tal på 5 för innevarande år. Det är något lägre jämfört med andra tyska biltillverkare som BMW och Daimler som handlas till p/e-tal på 6,5 respektive 6,0 för innevarande år.

Senaste året har Volkswagenaktien gått ner 14 procent. Volkswagen värderas till drygt 71 miljarder euro.

Fram till 2014 var Scania noterat på Stockholmsbörsen. Vid avlistningen var Scania värt omkring 17,9 miljarder euro.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -