Sköldpaddor till fondportföljen

Fondkommentar Realtillgångar i form av infrastruktur är marknadens sköldpaddor. De står för stabila kursuppgångar när marknaden är stark, men går oftast bättre vid börsoro. Samtidigt har de låg risk. Det gillar Pekka Niemelä, förvaltare hos den finska realtillgångsförvaltaren United Bankers.

UB EM infra mot Six Return Index

Pekka Niemelä förvaltar två infrastrukturfonder: UB Infra med inriktning mot infrastruktur i OECD-länderna, och UB EM Infra med inriktning på tillväxtmarknader. Båda fonderna klarade det tuffa och utmanande fjolåret relativt bra. Båda fonderna avkastade mer än index till en lägre risk, lite som det brukar vara.

Pekka Niemelä

Jag träffar Pekka Niemelä för att höra mer om infrastrukturaktier, varför de utvecklas så bra över tiden och vad som är hemligheten med dem. Han berättade för mig varför infrastrukturfonder hör hemma i en väldiversifierad fondportfölj.

”Avkastningshistoriken visar tydligt att infrastrukturbolag har en unik riskprofil. Vid stora börsnedgångar sjunker infrastrukturaktierna mindre i värde än index. Men det intressanta är att de återhämtar sig snabbare i pris när marknaden vänder upp. Det är kanske inte väl känt på finansmarknaden, men det handlar åtminstone delvis om en så kallad lågvolatilitets-anomali.

Det visar sig bland annat att infrastrukturbolagen har en liten variation över tid i vinstmåttet Ebitda. Det är ett vinstmått som mäter företagets rörelseresultat, före räntor, skatt, nedskrivningar, avskrivningar och goodwillavskrivningar.

”Variationen i vinstmåttet Ebitda för infrastrukturbolagen är i genomsnitt lägre än aktiemarknaden som helhet över tid. Det visar att vinsttillväxten är mer stabil i den här typen av bolag, vilket till stor del beror på att bolagen ofta har långa förutsägbara avtal som är transparanta. Det ger i sin tur mindre svängningar i aktiekursen, alltså lägre volatilitet”, säger Pekka Niemelä.

En annan viktig faktor är analytikernas precision i vinstprognoserna för bolagen det kommande året.

”Infrastrukturbolagen har faktiskt den högsta uppmätta pricksäkerheten på vinstprognoserna bland de stora sektorerna på börsen. Det innebär att aktieanalytikerna avviker lite från sin vinstprognos mot bolagets vinstutfall. Sannolikt beror även det på transparens och en enkel affärsmodell med stabil verksamhet som påverkas ganska lite av konjunkturen. Transparensen är tydlig för vinsten. Man vet att bolagens verksamhet kräver stora investeringar och om bolagen ökar investeringarna ger det en ökad vinst per aktie. Till skillnad från ett teknikbolag där tillväxten kan ha en helt annorlunda dynamik.”

”Infrastrukturbolagens stabilitet och transparens gör att de investerare som spekulerar och tar högst risk på finansmarknaden inte söker sig till den här typen av bolag. Man vet att bolagen ökar vinsten sakta men säkert. Och i många fall är bolagen verksamma på en reglerad marknad där myndigheterna bestämmer en rimlig vinstmarginal, vilket håller de mest spekulativa investerarna borta. Det gör att det inte förekommer så många bubblor i den här typen av bolag. Jag tror att det är nyckeln till att den här typen av bolag klarar sig från skyhöga värderingar och oftast handlas i ett relativt snävt värderingsintervall över tid.”

En fotnot för den minnesgoda läsaren är energibolaget Enrons konkurs. Enron räknades delvis som ett infrastrukturbolag, men konkursen påverkades av ett avancerat redovisningsfusk och bedrägeri från ledningen och var ingen aktiebubbla i sig med skyhög värdering.

Hur ser ni på infrastrukturaktier för 2019, i miljö med lägre ekonomisk tillväxt och stigande räntor?

”Handelskonflikten som pågår mellan USA och Kina har ökat osäkerheten. Vilket till viss del påverkar fonden UB EM Infra som idag har runt 40 procent investerat i kinesiska bolag. En lösning i handelskonflikten skulle sannolikt gynna kinesiska aktier och öka riskaptiten. Det är även positivt att Kina har indikerat att de är beredda att stödja vikande tillväxt med avsevärda investeringar i infrastruktur.

”Vinsttillväxten för infrastrukturbolagen 2019 finns där. Den är stabil och växer ganska sakta. Värderingen både för p/e-talen och direktavkastningen ser bra ut. Infrastrukturbolagen värderas lägre än marknadens snitt. Ser vi på fonderna så värderas UB EM Infra lägre än sitt historiska snitt utifrån pris till bokfört värde. I fonden UB Infra har värderingen pris till bokfört värde kommit ner och är nu närmare sin historiska värdering.”

Kan ränteuppgången sätta käppar i hjulen för högt skuldsatta infrastrukturbolag?

”När räntorna plötsligt stiger ser vi historiskt att det initialt påverkar infrastrukturbolagen negativt. Då brukar de mindre långsiktiga investerarna lämna och kurserna sjunker ganska mycket och efter några veckor brukar den här typen bolag stiga igen även vid en ränteuppgång. Det hände senast vid årsskiftet 2017 - 18 när räntan på den amerikanska 10-åringen steg kraftigt under en kort period. Men vår syn är att vi tror att den amerikanska centralbanken pausar ränteuppgångarna nu vilket gynnar de högre avkastande, infrastrukturbolagen.”

”Infrastrukturbolagen i OECD-länderna visar sig vara mer räntekänsliga. Det beror delvis på deras höga direktavkastningsstatus och delvis på att OECD-bolagen har högre skuldsättning. På tillväxtmarknader spelar direkt avkastning mindre roll och skuldsättningen är lägre eftersom även infrastrukturföretag där är mer tillväxtorienterade. Sannolikt har det att göra med att företagens obligationsägare tillåter högre skuldsättning för att man har flera statliga regelverk att luta sig mot jämfört med tillväxtmarknaderna.”

Pekka Niemelä säger att inflation som drivkraft för en ränteuppgång inte behöver vara dåligt för infrastrukturbolagen på sikt. Den här typen av verksamhet har långa kontrakt som innehåller prishöjningar i nivå med underliggande inflation. Vilket gör att bolagens vinster stiger när de har möjlighet att höja priset på grund av stigande inflation.

Vilka infrastrukturbolag tror ni mest på det närmaste året?

”Flygplatser hör till en av de högsta avkastande sektorerna de senaste tio åren. Men flygbolagsaktierna tog mycket stryk under fjolåret, delvis för att tillväxten mattades av och det blivit en viss miljödebatt kring flyget. Aktiepriset har genomgått en marknadskorrektion. Vi har passat på att köpa mer flygplatsaktier, för vi tycker att den långsiktiga underliggande strukturella tillväxten finns där.”

”Vi gillar även naturgasbolag, de har en intressant underliggande tillväxt i och med att många länder vill använda kolkraft i mindre utsträckning. Kolkraft är vanligare i länderna på tillväxtmarknaderna, då det är den billigaste energikällan. Men även Tyskland kommer att gå över till naturgas från kärnkraft och kolkraft under de närmaste åren, då de ska stänga ner sin kärnkraft."

”På andra sidan tror vi att hamnar får det tuffare det närmaste året. Det beror på att de är väldigt känsliga för den globala ekonomiska tillväxten, som nu ser ut att sakta in vilket tydligt påverkar hamnaktiviteten negativt.”

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ Placera på Facebook , LinkedIn, på Twitter och på YouTube.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -