VBG: Aktien får svårt att lyfta

Aktieanalys VBG Group går som tåget men aktiemarknaden oroas för en sämre konjunktur, särskilt för lastbilar. Vi tror tyvärr att den oron kan bestå och att aktien får svårt att lyfta.

Industrikoncernen VBG Group noterade en stark underliggande tillväxt i sitt tredje kvartal. Vd Anders Birgersson ser inga mörka moln på himlen för tillfället men aktiemarknaden oroas och har handlat ned aktien de senaste månaderna.


Vd Anders Birgersson.

VBG har en stor exponering mot tillverkare av kommersiella fordon, främst bussar och lastbilar. Tre av koncernens fyra affärsområden verkar i den värdekedjan medan det fjärde har en bredare industriell kundbas. Aktiemarknaden har en längre tid oroat sig för att lastbilskonjunkturen står inför en nedgång vilket tyngt aktierna i sektorn.

För VBG är det området Truck Equipment som har den tydligaste exponeringen mot lastbilskonjunkturen. Divisionen har starka positioner inom framför allt släpvagnskopplingar och det är VBG:s mest lönsamma område med en rörelsemarginal på drygt 19 procent.

Lönsamheten för Truck Equipment försvagades dock något i tredje kvartalet. Ökade kostnader är en orsak, bland annat för råmaterial. Med starka marknadspositioner följer dock förmågan att föra kostnaderna vidare till slutkund vilket VBG även gör med viss eftersläpning.

Den underliggande tillväxten för Truck Equipment var drygt 6 procent i tredje kvartalet. Divisionen utgör något av en stabil kärna inom koncernen. Övriga divisioner har de senaste åren varit mer svajiga. I det tredje kvartalet uppvisade dock övriga områden stark tillväxt.

Edscha Trailer systems, som tillverkar skjutbara tak till trailers och järnvägsvagnar, ökade omsättningen organiskt med nästan 18 procent i kvartalet. Lönsamheten förbättrades avsevärt, dock jämfört med ett svagt kvartal året innan.

Divisionen Mobile Climate Control, MCC, noterade en ännu starkare organisk tillväxt i perioden: drygt 21 procent. MCC tillverkar luftkonditioneringssystem för bussar och andra kommersiella fordon och är huvudsakligen verksamt i USA och Kanada.

Rörelsemarginalen för MCC ligger kring 10-11 procent vilket är lägst inom VBG Group. Den starka tillväxten under 2018 har inte lett till någon förbättring av marginalerna. Den starka konjunkturen sätter press på leverantörskedjan och på interna processer vilket förhindrar den hävstång man annars hade kunnat vänta sig på resultatet.

I det tredje kvartalet enskilt förbättrades dock rörelsemarginalen något för MCC. Den dubbla effekten från stark tillväxt och förbättrad lönsamhet gav ett resultatlyft för divisionen på hela 34 procent i kvartalet.

Även divisionen Ringfeder Power Transmission noterade en stark underliggande tillväxt, förbättrade marginaler och stärkt rörelseresultat i tredje kvartalet. Tidigare genomförda åtgärdsprogram för att förbättra lönsamheten ger god effekt i det nuvarande starka efterfrågeläget. Rörelseresultatet förbättrades 43 procent i det tredje kvartalet.

Sammantaget ökade VBG Group sitt rörelseresultat med 31 procent i perioden. Den underliggande tillväxten var dryga 13 procent.

Efter förvärvet av MCC för två år sedan har VBG Group en bredare geografisk exponering och ytterligare ett verksamhetsben att stå på. Fokus har efter den storaffären legat på interna effektiviseringar och organisk tillväxt.

Jämfört med de stora verkstadsbjässarna har VBG Group lättare att driva organisk tillväxt via geografisk expansion. Det är också något som står högt på agendan och länder som Kina, Indien och Brasilien står i särskilt fokus i koncernen. Bland annat har en intressant möjlighet öppnats upp för Truck Equipment i Kina då VBG:s typ av släpvagnskopplingar införs i landet.

VBG Group har även stärkt sina finanser snabbt efter förvärvet av MCC. Balansräkningen ger i dagsläget utrymme för ytterligare förvärv. Bolaget har som målsättning att öka omsättningen med 10 procent om året varav hälften från förvärv.

Enligt databasen Factset räknar de analytiker som bevakar VBG Grupp med att bolaget rapporterar en  tillväxt på dryga 8 procent för 2019. Året därpå väntas en nedtrappning till cirka 3 procent. Lönsamheten väntas fortsätta förbättras under 2019 men sedan backa något under 2020. Det resulterar i en vinst per aktie på 12,63 kronor för 2019 och på 12,73 kronor året därpå.

  2018 2019 2020
Omsättning, Mkr 3 455 3 736 3 856
Rörelsemarg., % 12,3 13,0 12,7
Vinst/aktie, sek 10,63 12,63 12,73
Utdelning, sek 4,00 4,30 4,50
       
Källa: Factset      

 

De estimaten innebär i dagsläget p/e-tal på 10,4 respektive 10,3 för de båda närmaste åren. Direktavkastningen väntas uppgå till 3,1 procent respektive 3,3 procent.

VBG-aktien har haft svårt att lyfta de senaste åren. Kursutvecklingen har varit svajig men sammantaget har aktien mest rört sig sidledes sedan våren 2017. Den tilltagande oron för lastbilskonjunkturen har tyngt utvecklingen. De senaste månaderna har även en oro för den allmänna industrikonjunkturen lagts till listan över negativa faktorer.

Aktien har klättrat uppåt från bottennivåerna i mitten av december men vi tror tyvärr att den får svårt att stiga särskilt mycket den närmaste tiden. Vår gissning är att aktierna i verkstadssektorn kommer att förbli slagiga och att oron för lastbilskonjunkturen kommer att bestå.

VBG har fortsatta tillväxtmöjligheter på nya marknader men om huvudmarknaderna bromsar in de kommande åren lär det trycka tillbaka vinsterna. Förhållandet mellan risk och möjlig avkastning känns inte fördelaktig och vi behåller en neutral rekommendation på VBG Group.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
VBG GROUP B Neutral 131,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -