Dyra Greater Than mitt i revolutionen

Aktiekommentar Försäkringsbranschen står inför en långsam teknikrevolution. Greater Than är ett av bolagen som göra digitaliseringen möjlig.

Enerfy är en teknikplattform och i första hand en färdig AI-modell för prissättning av bilförsäkringar. En algoritm avgör hur stora risker personen bakom ratten tar vid varje körning, och sätter ett pris per kilometer.

Föraren får löpande betyget 1–15 för varje avverkad kilometer, vilket uppdateras i realtid. Det lägsta betyget ger låg premie, det högsta en dyr. Modellen är tänkt att gynna personer som kör mindre och mer försiktigt än genomsnittet.

Så här går det till i praktiken: Bilägaren pluggar in en teknikdosa i fordonens diagnostikuttag. Dosan skickar informationen till ett dataprogram i förarens smarta telefon, den skickar sedan färddata till teknikplattformen där prissättningen sker.

Till en lägre fast månadskostnad är bilen försäkrad när den står stilla. Sedan baserat på hur säkert, och hur mycket, bilen används faktureras en rörlig kostnad i efterskott. Bindningstid saknas och betalning sker med kreditkort.

Greater Than kan beskrivas som en digital försäkringsförmedlare, men som i realtid också sköter prissättning och riskberäkning åt försäkringsbolaget - som fortfarande står för själva försäkringsmomentet. För varje ny användare får Greater Than en återkommande licensintäkt.

Mjukvarubolaget bakom Enerfy

Mjukvarubolaget Greater Than (GT) fortsätter att växa och har slutit flera viktiga samarbeten kring teknikplattformen Enerfy under det senaste året. Sedan jag skrev om bolaget för ett år sedan har börsvärdet ökat med ytterligare 30 procent.

Den nu ett år gamla prognosen i den gamla analysen ser ut att stämma relativt väl för 2018. Intäkterna är fortfarande små men har vuxit snabbt, tyvärr har förlusterna också ökat.

Det innebär att aktien i relation till årets förväntade resultat blivit dyrare. Börsvärdet har stigit till 360 Mkr. Och över rullande tolv månader har omsättningen ökat till 16 Mkr, inklusive aktivering av eget arbete. Förlusten på rörelsenivå har vuxit till 17 Mkr.

Att förlusten ökar är inte konstigt. Bolaget har valt att satsa ännu hårdare på sälj och expansion, vilket också burit frukt i form av nya intressanta samarbeten.

Men det är en lång bit kvar till punkten då användarbasen är tillräckligt stor för att de återkommande licensintäkterna ska ge en riktig skjuts åt lönsamheten. Det kan dröja flera år även i ett positivt scenario. Så långt fram i tiden är svårt att se och mycket kan förändras på vägen.

Sedan 2013 har antalet aktier i GT ökat från 6,4 miljoner stycken, till 9,4 miljoner stycken vid utgången av tredje kvartalet. Det är rimligt att anta ytterligare nyemissioner under tiden Enerfy rullas ut på världsmarknaden.

Det kommer späda ut ägandet. Kapitalanskaffning är också temat på den extrainsatta bolagsstämman som äger rum den 19 december 2018. I kassan fanns 6,5 Mkr vid tredje kvartalets utgång. Och bolaget har hittills i år ett negativt kassaflöde i den löpande verksamheten på i snitt 1,2 Mkr i månaden. Så mer pengar kommer att behövas. I gengäld för nyemissionerna har bolaget små skulder i relation till börsvärdet.

Samarbetspartners

I dagsläget har GT aktiva samarbeten med två nordiska försäkringsbolag. I Sverige marknadsförs Modernas Smart Flex, i Danmark Tryg Drive och i Norge Tryg Sidekick. I Finland har samtalen inletts med Lähitapiola, som försäkrar ungefär 800 000 bilar.

En stor marknadsföringsvinst under hösten var teknikleveransen till biltävlingen FIA Smart Driving Challenge. Det är en världsomspännande tävling som går ut på att köra så miljösmart som möjligt. Det kommer att ge stor internationell uppmärksamhet i rätt kretsar. (FIA har 80 miljoner medlemmar i 145 länder)

GT:s internationella expansionsresa gjorde sedan ett hopp till Singapore. Där ska taxinäringen och körskolebilarna inom en av världens största transportkoncerner, Comfort Delgro, utrustas med Enerfy-teknik. I ett senare skede ska även försäkringslösningar kunna erbjudas via koncernens försäkringsförmedling.

Ett samarbete med Sveriges Trafikutbildares Riksförbund har också startats. Enerfy ska användas för att utbilda nya förare i smartare bilkörning.

På Irland har avtal skrivits med Zurich Insurance och Sixt, vilket gäller 3 500 fordon i deras flotta. Zurich Insurance är ett stort försäkringsbolag internationellt, aktivt i 210 länder. Framtida och större samarbeten kan därför bli mycket intressant.

Styrelse och ledning

Under året anslöt sig också Zurich Insurance tidigare toppchef Fredrik Rosencrantz till GT:s styrelse. Det har sannolikt underlättat detta.

Fler än Rosencrantz inger förtroende bland medlemmarna i styrelsen. Ordförande Lars Berg har varit vd för Telia åren innan it-bubblan. Styrelseledamoten Karin Forseke har tidigare varit chef för Carnegie Investment Bank. I styrelserummet hittar vi också rallylegenden Tina Thörner.

Storägare och grundar är Sten Forseke. Hans ägande uppgår till 40 procent. Tidigare har Forseke startat upp teknikbolaget Berifors AB. En Ericsson-avknoppning som till slut omsatte 900 Mkr. Bolaget slogs sedan ihop med amerikanska Stoneridge Inc. och det gemensamma bolaget noterades 1999 på USA-börsen. Även GT:s vd, Liselott Johansson, har ett förflutet från Stoneridge.

Digitalisering av försäkringsbranschen

Insure-tech är inte ett lika hett buzz-word som Fin-tech. Försäkringsmarknaden har sett likadan ut i många, många år. Hittills har det funnits få incitament att ändra på strukturerna, bolagen har i regel tjänat säkra pengar till sina ägare.

De befintliga affärsmodellerna är till åren och kunderna efterfrågar individuell prissättning och större rörlighet. Modellen är också beroende av stöttning från finansiella placeringar, som blivit svårare att göra till låg risk i lågräntelandskapet. Precis som övriga delar av samhället bör branschen därför stå inför en digitalisering.

Det är intressant att försäkringstagare hittills accepterat så stora prisavvikelser mellan traditionellt försäkringsskydd hos de olika bolagen. Priset på en bilförsäkring kan skilja flera hundra procent mellan olika bolag, beroende på deras beräkningar. Det tyder på långt ifrån perfekt information om kunderna och deras fordon. Det bör försäkringsbolagen som skjuter helt snett i sin prissättning vilja ändra på.

GT menar att genom att digitalisera och individualisera försäkringspremierna kan skadefrekvensen minska med 40 procent och kundens kostnad minskas med i snitt 17 procent.

Jag har tidigare prövat Enerfy-tjänsten Moderna Smart Flex och körde under perioden mer försiktigt. Problemet för var att Modernas Smart Flex-lösningen inte blev billigare än en traditionell försäkring. För samma peng kunde jag därför återgå till en något tyngre högerfot.

Under testperioden hade jag en del problem med uppkopplingen mot min telefon (Ett krav för att enerfy-lösningen ska fungera optimalt). Det var sannolikt inte GT, eller Enerfy, det var fel på.

Men deras lösning är än så länge beroende av extern hårdvara. Får enerfy-modulen i bilens diagnostikuttag inte kontakt med förarens telefon kör man i offline-läge med den högsta premien per kilometer som följd. Det var dyrt.

Allt sammanräknat har Greater Than, trots visst trassel med tekniken, nu en god bas att bygga vidare ifrån. Och ett teknikskifte inom försäkringsbranschen bör stå för dörren.

Branschen är dock trögrörlig, antagligen just för att den sett likadan ut under så lång tid. Bolagen kommer vilja skynda långsamt med den nya tekniken för att inte skrämma bort sina kunder. Det talar för att det riktigt stora genombrottet dröjer. Om, och när det, sker blir en gissningslek av den högre skolan.

För att kunderna ska få en riktig morot att byta måste priset vara tillräckligt lågt för att det ska vara värt den extra ansträngningar som krävs i dagsläget. Då tänker jag främst på momentet med uppkoppling av mobiltelefonen och Enerfy-modulen i bilen innan varje bilfärd.

Greater Than saknar inte konkurrenter. Internationell finns bland annat Zubie, Automatic Labs och Metromile. I Sverige Automile, med Skype-grundaren Nicklas Zenström som investerare. Direkta konkurrenter är Telia Kör Säkert, i samarbete med Folksam samt Paydrive tillsammans med Gjensidige.

Ska Greater Than finnas i aktieportföljen?

Investeringsvalet hade varit enklare om prislappen inte vore så svårsmält. Den uppmärksamme noterat nu att det är samma argument som hindrat mig från att rekommendera köp på aktien 30 procent billigare för ett år sedan.

Ett annat bekymmer är den tunna handelsvolymen i aktien. Den som ska köpa eller sälja aktier i bolaget bör därför vara mycket uppmärksam på den stora skillnaden mellan köp- och säljkurs i orderdjupet.

I slutet på februari kommer årsredovisningen för 2018 från bolaget. Efter det är det läge att lägga en ny ekonomisk prognos och se över den ett år gamla neutral rekommendationen.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -