"Vårt basscenario indikerar kostnader på 3-4 miljarder kronor, men i det mest negativa scenariot (worst case) kan de bli 13 miljarder kronor", skriver DNB i en analys.
DNB räknar med att få mer klarhet i frågan innan rapporten för det fjärde kvartalet presenteras, men banken tror att återkallandet sänker sannolikheten för en extra utdelning från Volvo i år.
För att uppskatta kostnaden har DNB hämtat in information från servicecenter för lastbilar i Europa och Nordamerika. Uppskattningen är att det totala antalet enheter som har levererats med den felaktiga komponenten kan uppgå till upp till 735.000, skriver DNB.
I sitt basscenario har DNB antagit att 50 procent av dessa lastbilar, 368.000 stycken, måste återkallas och att kostnaden totalt per enhet kan uppgå till 7.300-10.500 kronor.
Bakgrunden är att Volvo i oktober informerade om att bolaget upptäckt ett komponentfel i ett avgasefterbehandlingssystem som används på vissa marknader åldras snabbare än förväntat, vilket skulle kunna leda till att motorerna överskrider utsläppsgränserna för kväveoxider.
Bolaget flaggade då för att kostnader för att åtgärda detta skulle kunna bli "betydande" utan att vidare kunna informera om omfattningen.