Chipsköpet får vänta några kvartal

Aktieanalys Det vankas snacks-bröllop på Spotlight. Den lilla chiptillverkaren Rootfruit från Laholm kommer efter köpet av onoterade Exotic Snacks inte vara så litet längre.

Det är makan Exotic Snacks som står för merparten av försäljningen i det nya boet. Rootfruit omsätter knappt 43 Mkr på rullande tolv månader. Exotic Snacks säljer för ungefär 230 Mkr per år. Tyvärr har båda bolagen tragglat en del med lönsamheten. Kanske står de starkare tillsammans.

Exotic Snacks säljer nötter och andra snacks primärt i lösvikt och självplock. Marknadsandelen i Sverige är 50 procent. Bolaget importerar sina varor och säljer dem vidare. Det är inte samma affär som den småskaliga chipstillverkningen hos Rootfruit.

På senare år har Exotic Snacks knappt gjort plus på rörelsenivå. Lönsamhetsproblem har delvis uppkommit av valutamotvind och inköp i dollar och euro. Rootfruits har istället haft andra råvaruproblem efter den torra sommaren, som pressat upp priset på närodlad potatis.

Den typen av bekymmer försvinner inte för att bolagen nu går samman. Men Rootfruit kan sannolikt dra god nytta av sin nya maka.

Försäljningen växer ganska stadigt för Rootfruit men det är en bit kvar till volymer som innebär stabil lönsamhet. Samtidigt vill bolaget växa vidare och investera löpande i nya produktionslinor.

Bolaget gör vad de kan bäst med nya innovativa produktsläpp. Nu senast quinoa-, linns- och hummuschips. Den lokala prägeln, med odlarens namn på påsen går hem i svenska stugor. Men det slår kanske inte slår lika högt utanför Sverige.

Rootfruit har idag ingen egen säljkår utan köper tjänsten externt. Exotic Snacks å andra sidan har drygt 30 servicebilar och personal på resande fot. Säljkåren ser efter bolagets så kallade ”shop in shops”. (Alltså de hyllmeter inuti dagligvaruhandeln där bolaget säljer sina produkter.)

Nu kan den personalstyrkan vurma även för Rootfruits sortiment i butikerna. För chipsbolaget innebär detta att antalet butiksbesök kan öka från cirka 250 stycken årligen till 850 stycken. Allt annat lika bör den uppmärksamheten vara positiv för försäljningen.

När sedan synergierna kring administrationen fått fullt genomslag väntas det nya bolaget spara minst 5 Mkr per år, ungefär år 2020.

Det säger sig nästan självt att ett bolag som omsätter en kvarts miljard kronor har större butiksexponering än lilla Rootfruit. Chipsbolaget drar en fördel av Exotics storlek.

Till exempel är Exotic Snacks väletablerat i Finland, vilket möjliggör korsförsäljning av chips i nya butiker och på nya marknader.

Priset som Rootfruit betalar för Exotic Snacks är 60 Mkr, motsvarande en p/s-multipel på 0,30. Eftersom vinsten är skrall motsvarar prislappen ungefär 8 gånger bolagets rörelseresultat innan avskrivningar.

Betalningen ska ske i flera steg. Dels via en nyemission mot befintliga aktieägare. Den tecknades till 92 procent och tillförde bolaget 14,6 Mkr innan avgifter. Delvis via en mindre kreditfacilitet, och främst via en större apportemission.

Exotic Snacks ägare byter då sina aktier i bolaget mot nya i Rootfruit, vilket ger dem en samlad kapitalandel om cirka 40 procent i det gemensamma bolaget.

Chipsbolaget fortsätter att växa sin försäljningen. Andra halvåret är viktigt och i tredje kvartalet ökade intäkterna med 21 procent. Ackumulerat sedan årsstarten ligger bolaget 12 procent förre fjolåret, sett till volym och 19 procent före föregående period räknat i kronor och ören. Men vinsten minskade kraftigt. Delvis på grund av driftstopp och potatispriser.

Det innebär att ”gamla” Rootfruit sannolikt kommer att slå den omsättningsprognos jag la för knappt ett år sedan, ungefär med 10 procent. Bolagets egna mål var då att försäljningen skulle nå 100 Mkr inom fem år, alltså senast 2022.

Att det går riktigt så fort för chipsförsäljningen ligger inte riktigt i korten. Men fördelen på lång sikt är att tillväxten kan få en ytterligare boost i den nya kostymen. Men i och med samgåendet späds eventuell tillväxt ut på en betydligt större massa. Det nya mål är att vara ledande inom premiumsnacks i Sverige inom fem år.

Räkneövningen ovan är grovt huggen. Tror man att bolagen tillsammans kan nå lönsamhet på sikt kan nya Rootfruit kanske vara intressant att äga. För varje omsättningskrona betala vi ett relativt lågt pris.

Det är dock långt ifrån självklart hur det ska gå till. Bolagen ska forfarande drivas vidare som två separata enheter, om än dela synergier i säljkåren. Några enorma förändringar av varken ledning eller sortiment lär där inte ske i närtid.

Båda bolagen säljer snacks i butik, men skiljer sig en hel del. Exotic Snacks är en stor importör, känslig för råvarupriser och valutakurser. Rootfruit är en underdog, ett chipsvärldens Laholm-svar på Södermalms microbryggerier.

Enligt mig har Exotic Snacks mer att jobba på innan vi kan tala om premiumkänsla, sannolikt för att självplock i butiken inte uppfattas som lyxigt.

Här kanske Rootfruit kan hjälpa Exotic Snacks att höja statusen. Exotic Snacks har redan börjat. De förpackar nötter och andra snacks i mindre, mer exklusiva påsar, med ett betydligt högre kilopris. Det lär vara vägen framåt om man ska rädda lönsamheten på sikt.

För ett år sedan ställde vi oss neutrala till Rootfruit men positiva till produkten. Den åsikten står fast. Nu vill jag se tydliga förbättringar i det nya bolaget under minst ett par kvartal. Tillträde är planerat den 2 januari 2019. Sen kan det vara läge att göra en ny utvärdering.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Premium Snacks Nordic Neutral 8,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -