Ericsson höjer försäljningsmålen

Börs Ericsson höjer sin "försäljningsambitionen" med sikte på år 2020 - från 190-200 miljarder kronor till 210-220 miljarder kronor.

Målet om rörelsemarginal om mer än 10 procent för 2020 står fast, samtidigt som Ericsson nu är tydligt med att det siktar på att det tidigare långsiktiga marginalmålet om 12 procent ska nås senast år 2022.

Det framgår av ett pressmeddelande inför bolaget kapitalmarknadsdag i New York på torsdagen.

Snittestimatet av 16 analytikers prognoser, som Infront Data sammanställt inför kapitalmarknadsdagen, ligger på en försäljning på drygt 212 miljarder kronor år 2020 och en justerad rörelsemarginal på 10,6 procent.

"I takt med att industrin nu går in i en nästa fast drivet av 5G och IoT förbereder vi oss nu för att ta nästa steg för att skapa lönsam tillväxt på ett selektivt och disciplinerat sätt", säger Ericssons vd Börje Ekholm i pressmeddelandet.

Den höjda försäljningsambitionen för 2020 är huvudsakligen drivet av Networks där målet skruvas upp till 141-145 miljarder kronor, från tidigare 128-134 miljarder.

Därutöver svarar valutaeffekter för 5 miljarder av den ökade försäljningsambitionen och 2 miljarder är att hänföra till att Redbee Media nu är inkluderat i beräkningen.

Det långsiktiga rörelsemarginalmålet om 12 procent ska alltså nås senast 2022. Ericsson har i denna ambition preciserat målen per segment där Networks ska nå 15-17 procent, Digital Services 10-12 procent och Managed Services 8-10 procent

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -