Dometic lockande - men vi väntar

Aktieanalys Det är många orosmoln som hopat sig kring Dometic på sistone. Aktien har rasat och det är lockande att chansköpa. Siktdjupet är dock dåligt och vi avvaktar ett kvartal till.

Dometic har drabbats hårt av aktiemarknadens oro för stigande räntor, handelskrig och vikande ekonomisk tillväxt. Det är inte så konstigt med tanke på att bolagets försäljning går till tillverkare av husbilar, båtar, lastbilar och personbilar. Privatkonsumtionen av husbilar, båtar och bilar är beroende av ränteläget och efterfrågan på lastbilar är starkt konjunkturberoende.

Dometic har dessutom tillverkning i Kina medan USA är den överlägset största marknaden. Tullar och handelskrig påverkar därför lönsamheten negativt.

Ända sedan finanskrisen har Dometic ridit på en stark försäljningsvåg för husbilar på den amerikanska marknaden. Det har legat i luften att den trenden inte kan fortgå för alltid, särskilt inte sedan den amerikanska centralbanken börjat höja styrräntan. Försäljningskurvan har också planat ut och vänt nedåt efter sommaren.

Leveranserna av nya husbilar och husvagnar i USA backade enligt branschstatistik med drygt 12 procent i augusti och med 29 procent i september. Det finns en allmän oro på finansmarknaderna för att Federal Reserve går för snabbt fram med räntehöjningar. Den oron drabbar Dometic med full kraft.

Amerikanska tillverkare av husbilar är dock inte de enda kunderna till Dometic. Uppskattningsvis står det kundsegmentet för cirka en tredjedel av omsättningen i koncernen.  Nordamerika som helhet står för drygt hälften av omsättningen. Sedan fjolårets förvärv av Seastar har dock andelen husbilsförsäljning i region Americas sjunkit från 85 till 60 procent.

Båtmarknaden utgör numera cirka en tredjedel av omsättningen i Americas. Marknaden för båtar beskrivs som fortsatt stark i tredje kvartalet.

Försäljningen stabiliseras även av att Dometic har en relativt stor eftermarknadsaffär. Oavsett nyföräljningen behöver ägarna serva sina husbilar och båtar. Den stabiliserande effekten var tydlig i tredje kvartalet då eftermarknadsaffären i Americas ökade med 15 procent samtidigt som den så kallade OEM-försäljningen (direkt till tillverkare av husbilar, båtar och lastbilar) backade med 7 procent organiskt.

I Americas står eftermarknad för 35 procent och på övriga marknader är andelen 50 procent.

Totalt rapporterade region Americas en organisk tillväxt på noll procent i det tredje kvartalet. Tillskottet av Seastar och valutaeffekter innebar dock att den rapporterade omsättningen ökade med 58 procent. Rörelsemarginalen var ett par tiondelar högre än för ett år sedan.

Näst största säljregion för Dometic är EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika). Organiskt ökade försäljningen i EMEA med 5 procent. En lagerneddragning hos återförsäljarna av husbilar och husvagnar dämpade efterfrågan från tillverkarna i kvartalet. Den underliggande efterfrågan hos slutkunderna rapporteras dock vara fortsatt positiv.

Det tredje och minsta affärsområdet i Dometic är APAC (Asien och Stillahavsområdet) vilket huvudsakligen är Australien. Den underliggande försäljningsutvecklingen var -6 procent i tredje kvartalet drivet av en trög utveckling för husbilsområdet och även till viss del nedlagda produktområden.

Sammantaget landade Dometics rörelseresultat i det tredje kvartalet på 702 Mkr. Snittprognosen inför rapporten var i Infronts sammanställning 701 Mkr. Väntad organisk tillväxt var 3,6 procent men utfallet blev 1 procent. Den något lägre underliggande tillväxten än väntat var huvudskälet till att aktiekursen kapades med 16 procent på rapportdagen.

Dometic flaggade dock även för att kostnader kan komma att uppstå i fjärde kvartalet då bolaget stuvar om i sin produktion och försörjningskedja för att komma runt USA:s tullar på kinesisk import. Några nivåer spekulerades dock inte om. Vd Juan Vargues skrev i rapporten att de negativa effekterna från USA:s tullar kommer att märkas fullt ut först nästa år.

Givet inbromsningen som märks på husbilsmarknaden i USA och de kostnadsökningar som är att vänta tar Dometic ett grepp om sina egna kostnader. Antalet anställda inom husbilssegmentet i Nordamerika har minskats med 8 procent jämfört med i fjol. Ytterligare neddragningar väntar om marknaden fortsätter att försvagas.

Utfallet i tredje kvartalet var som sagt i stort sett som väntat och analytikerna har inte justerat sina prognoser nämnvärt. Efter en försäljningsökning på nästan 29 procent i år spås för 2019 en tillväxt på 4 procent. Rörelsemarginalen väntas öka några tiondelar och vinsten per aktie spås öka 10 procent till 6,45 kronor.

För 2020 är prognosen en tillväxt på översta raden på dryga 3 procent, en förbättring av rörelsemarginalen på en halv procentenhet och en vinst per aktie på 7,08 kronor. P/e-talen för 2019 och 2020 uppgår med de prognoserna till 9,3 respektive 8,5.

Efter förvärvet av Seastar har Dometic en realtivt hög skuldsättning. Justerat för denna värderas rörelsen till 8,4 gånger nästa års väntade rörelseresultat.

Direktavkastningen i Dometic-aktien väntas uppgå till 3,9 procent respektive 4,3 procent.

Dometic-aktien har sedan mitten av september tappat en tredjedel av sitt börsvärde. Vinstprognoserna har inte justerats nämnvärt och p/e-talen har rasat i takt med aktiekursen. Om bolaget kan nå väntade vinstnivåer för de kommande åren ser värderingen onekligen attraktiv ut.

Osäkerheten kring prognoserna har dock ökat en hel del då branschstatistiken pekar nedåt, konjunktursignalerna blivit grumligare och handelskrig leder till ökade kostnader. För tillfället är synen på Dometic tämligen nattsvart på börsen och en betydligt sämre utveckling än analytikernas snittförväntningar prisas in i aktien.

Vd Juan Vargues är extremt optimistisk om Dometics framtid. Han avser att effektivsiera dagens verksamhet, fortsätta växa via förvärv och lyfta både marginaler och omsättning. Målet är att dubbla storleken och bredda verksamheten till nya områden. I somras köpte han själv aktier för nära 40 Mkr i bolaget.

Juan Vargues placeringshorisont är relativt lång och på kort sikt är det en del frågetecken som behöver rätas ut innan vi tror aktien är redo att lyfta igen. Framför allt är frågan hur kraftig nedgången på den amerikanska husbilsmarknaden blir och vilka kostnader som dyker upp i fjärde kvartalet.

Svaret på de frågorna ligger några månader bort och är man inte väldigt långsiktig eller väldigt riskvillig tycker vi man kan vänta in bokslutet för att få en lite bättre bild av läget. Håller estimaten fortfarande är det läge att köpa. Till dess har vi en neutral rekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Dometic Group Neutral 62,30 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -