Köpvärd eller bara superhet aktie?

Aktiekommentar Trade Desk är en av årets hetaste teknikaktier på Nasdaq-börsen. Nu har prislapp på bolaget fallit 25 procent i det snabba tech-raset. Är det ett köpläge, eller är aktien fortfarande dyr?

The Trade Desk sjösattes på amerikanska börsen i september 2016, då värderat till mindre än 1 miljard dollar. Två år senare har marknadsvärdet stigit till som mest ungefär 6 miljarder dollar.

Anledningen till framgångarna på börsen förklaras av att bolaget lyckats växa snabbt och sedan 2017 är Trade Desk också lönsamt. Under fjolåret ökade omsättningen med över 50 procent, och förlusterna från året tidigare ersattes med en vinst på 1,15 dollar per aktie.

Analytikerna tror att intäkterna kommer att växa med ytterligare mer än 50 procent även i år, och halvvägs genom 2018 är bolaget på god väg.

I det senaste rapporterade kvartalet överträffades den egna guidningen när intäkterna steg till 112,3 miljoner dollar (guidning var 103 miljoner dollar). Omsättningen ökade mot motsvarade period ifjol med 54 procent. Vinstestimat för kvartalet slog bolaget med 34 procent, enligt 4-traders.

Trade Desk lanserade i kvartalet också en ny plattform, varpå aktien sköt i höjden. CEO, Jeff Green, var så optimistisk att han kallade släppet för Trade Desk’s ”iphone-moment”.

Under månaderna efter lanseringen steg aktien sedan från 91 dollar till som högst ungefär 163 dollar, vilket innebär att ägarna fått oerhört bra betalt baserat på ett starkt kvartal.

Men avkylningen i tech-sektorn har gjort aktien betydligt billigare och i skrivande stund går den att fiska upp för 125 dollar stycket. Om det sen är prisvärt eller inte beror på vilka glasögon man sätter på sig.

Vad gör Trade Desk?

Trade Desk beskrivs bäst som en innovativ uppsticker på marknaden för programmatisk annonsering, en marknad som domineras av ett fåtal spelare.

Från bolagets nya plattform kan kunderna köpa och hantera sina digitala annonskampanjer. Helt kort är The Trade Desk en smart handelsplats för annonsutrymme enligt den sömlösa principen med omni-kanaler.

Med hjälp av big data och artificiell intelligens hjälper Trade Desk sen till att optimera annonseringen för bäst verkan i alla digitala kanaler - online, i sociala medier, i mobilen, via video och i uppkopplade tv-apparater. Kunderna gillar det. Under de senaste 18 månaderna har kundchurnen varit lägre än 5 procent.

Den digitala annonsmarknaden uppskattas vara värd 270 miljarder dollar globalt. Men under de kommande åren förväntas en allt större del av alla reklampengar bli digitala. Trade Desk uppskattar att inom en snar framtid räcker knappt 1 000 miljarder dollar.

Landskapet för digital annonsering är dock tufft och domineras av jättar som Google, Facebook och Amazon – som också gärna låser in sina kunder i egna lösningar.

Men det finns också en mängd mindre spelare och det är främst ifrån dessa som Trade Desk vunnit marknadsandelar senaste året. Värt att komma ihåg är en liten förlust av annonsintäkter för ett bolag som Google, motsvarar ett väldigt uppsving för Trade Desk.

Uppkopplade tv-apparater

Mest intressant i närtid för Trade Desk är satsningarna på uppkopplade tv-apparater. Varje år spenderas 240 miljarder dollar globalt på tv-reklam. Marknadsföringspengar som sannolikt kommer att styras om i större utsträckning mot digitala kanaler.

Linjär-tv tappar till fördel för streaming-tjänster. Det ger nya kontaktytor och stora möjligheter för nästa generations annonsmäklare. Hoten från Google och Facebook är betydligt mindre. Även givet farhågan att Amazon startar en egen reklamfinansierade tv-satsning är konkurrensen mindre. På Trade Desk’s plattform har köpen av reklamutrymme i uppkopplade tv-apparater exploderat. Förra året ökade intäkterna med 2 100 procent.

Framtiden

Trade Desk agerar mäklare på en marknad som förväntas växa kraftigt under kommande år. Och utan större bekymmer går det att skissa vidare på bolagets framgångssaga.

Dock är konkurrensen bland annonsmäklarna en oro. Hittills har Trade Desk lyckats hålla i höga marginaler medan konkurrenterna sett sin lönsamhet pressas. Bara små spår av marginaloron märks i framtidsprognosen från Factset. Samtidigt är bolagets CEO fortsatt självsäker om att bolaget även i framtiden kan överprestera.

Historiken och estimaten beskriver ett bolag jag gärna skulle äga. Grafen ovan säger en hel del. Men sedan var det de här med värderingen.

Trots en förväntad omsättningstillväxt på 50 procent i år, och att vinsten per aktie antas öka med närmare 40 procent, så växer inte bolaget tillräckligt fort för att motivera prislappen.

P/S-talet är 11 på 2018, PEG-talet 3,8 och P/E-talet 54.

Får tiden gå så kan värderingen sjunka relativt fort. Men den tidigare mycket höga tillväxten faller markant efter 2018, även om den även därefter förblir hög. På en skakig aktiemarknad, där tech-bolagen står framför skottgluggen, får Trade Desk vänta innan aktien hamnar i portföljen.    

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -