Duni: Utdelning är inte allt

Aktieanalys Duni-aktien har varit rejält trög de senaste åren. Resultaten har marscherat på stället och i år har de backat. Den goda direktavkastningen räcker inte för att locka till ett köp.

Duni har inte precis rosat marknaden de senaste åren. Svag tillväxt och skärpt konkurrens har inneburit att vinsterna sedan 2015 har marscherat på stället. På sistone har dessutom massapriserna rusat vilket satt ytterligare press på marginalerna. Resultatet under första halvåret i år har försvagats med dryga 5 procent.

Bolaget har höjt priserna för att kompensera sig för stigande kostnader men vd Johan Sundelin flaggade i halvårsrapporten för att marginalerna kommer att vara pressade även under det andra halvåret.

Duni är Central- och Nordeuropas största tillverkare av engångsprodukter inom allt från servetter, bordsdukar, ljus, muggaroch förpackningar för hämtmat. Omsättningsmässigt svarar Centraleuropa för knappt 60 procent och Syd- och Östeuropa för ytterligare cirka 20 procent. Norden står för dryga 15 procent.

Det är Dunis fokus mot premiumprodukter som gör exponeringen mot marknader som Tyskland stor. I Sydeuropa är turistsegmentet större och efterfrågan på premiumprodukter därför lägre. Italien, Frankrike och Spanien betecknas som tillväxtmarknader för Duni där bolaget via produktutveckling kan stärka sin ställning och växa snabbare än marknaden i stort.

Verksamheten delas in i fyra affärsområden. Table Top är det största och mest lönsamma området och det svarar för drygt 75 procent av det operativa rörelseresultatet i Duni. Table Top säljer huvudsakligen servetter, dukar och ljus till fullservicerestauranger, hotell och cateringföretag.

Table Top är den tydliga vinstmotorn i Duni och därav följer också att de senaste åren bjudit på en rätt skral utveckling. I fjol noterade bolaget en förbättring av det operativa rörelseresultatet på knappt 2 procent. Hittills i år har resultatet dock backat 6 procent.

Det är framför allt de höga massapriserna som påverkat Table Tops lönsamhet negativt. Råvarupriserna har stigit 35 procent de senaste tio månaderna och 20 procent bara i år. Historiskt har Duni kunna kompensera sig för kostnadsökningar genom att höja de egna priserna. Det tar dock några kvartal för dessa att slå igenom och med den snabba uppgång som skett i massapriserna i år har inte bolaget hunnit med i svängarna.

Ytterligare prishöjningar har genomförts men kommer inte att fullt ut kompensera dagens prisnivåer förrän i början av nästa år. Samtidigt understryker Duni vikten av fortsatta effektiviseringar för att säkerställa lönsam tillväxt i rådande marknadsklimat.

De övriga tre affärsområdena i Duni är Consumer, Meal Service och New Markets. Consumer säljer dukar, servetter och andra engångsartiklar till dagligvaruhandeln. Det är en tuff bransch och de båda andra affärsområdena har bättre tillväxt.

Meal Service säljer engångsförpackningar till framför allt snabbmatkedjor och New Markets är verksamhet som ligger utanför Europa. Duni har satsat en del på förvärv i Asien de senaste åren och New Markets omfattar idag verksamhet i bland annat Singapore och Thailand.

Ett nytt större förvärv meddelades nyligen. För 410 Mkr köper Duni Nya Zeelands och Australiens ledande tillverkare av miljövänliga engångsförpackningar. Bolaget omsätter 385 Mkr vilket innebär att New Markets mer än dubblar sin omsättning.

Tidigare i år förvärvades en motsvarande, men betydligt mindre, verksamhet i Storbritannien. Den ingår dock i området Meal Service. Miljövänliga förpackningar är ett hett område för tillfället och Duni tvingades ta extrakostnader under det andra kvartalet för att säkerställa tillgången på material till sitt miljövänliga sortiment inom Meal Service.

De analytiker som bevakar Duni räknar enligt databasen Factset med att intäkterna ökar med 4-4,5 procent om året de kommande åren. Det nyligen aviserade förvärvet i Nya Zeeland kommer dock trycka upp estimaten för 2019 års tillväxt.

Rörelsemarginalen väntas backa rejält i år men sedan återhämtas under de båda kommande åren. Snittprognoserna för vinst per aktie ligger på 7,91 kronor 2019 och 8,41 kronor året därpå. De estimaten innebär p/e-tal på 14,1 respektive 13,3.

Halvårsrapporten var betydligt svagare än väntat och såväl aktie som estimat åkte ned en bra bit efter rapporten. Värderingen på de kommande 12 månaderna är därför i princip oförändrad jämfört med läget i början av året.

Direktavkastningen i Duni-aktien väntas uppgå till 4,8 procent respektive 4,9 procent de närmaste åren.

Den höga direktavkastningen och verksamhetens underliggande stabilitet är de kanske starkaste köpargumenten för aktien. Historiskt har försäljningen följt BNP-utvecklingen relativt väl.

De senaste åren har dock som sagt varit svaga och den organiska tillväxten har sedan slutet av 2015 som bäst orkat en bit över 1 procent, räknat på rullande helårsbasis. Det operativa rörelseresultatet har också haft pyspunka sedan 2016 och den trenden fortsätter i år. Det har i sin tur påverkat Duni-aktien som varit rejält trög. Kursen har de senaste åren legat och slagit mellan 110 och 130 kronor.

Den förbättrade Europa-konjunkturen har inte förmått lyfta försäljningen. Duni har tidigare beklagat sig över att trenderna i restaurangbranschen gått mot en mer avskalad presentation utan exempelvis dukar.

Vi har hur som helst lite svårt att se vad som ska få fart på Duni-aktien de närmaste kvartalen. Som långsiktig investering i en utdelningsportfölj kan Duni förtjäna en plats. På några kvartals sikt stannar dock rekommendationen vid neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Duni Neutral 112,40 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -