Mekonomen: Köpvärd med hög risk

Aktieanalys Mekonomen-aktien har gått kräftgång en längre tid. Värderingen är låg och på dagens nivåer är det värt att chansa på att sommarens storförvärv blir en vändpunkt för bolag och aktie.

Att Mekonomen skulle slå till med ett stort förvärv i Danmark var otippat. Bolaget lämnade den danska marknaden så sent som för två år sedan efter att under många år ha dragits med stora förluster i landet. Den danska marknaden beskrevs då som extremt konkurrensutsatt med stenhård prispress.

Vd Pehr Oscarson styrde inte skutan på den tiden men som vd för Meca Scandinavia ingick han i ledningsgruppen på Mekonomen. Den danska verksamheten landade de sista åren i just Meca-divisionen så Pehr Oscarson bör ha god koll på de problem som tyngde verksamheten den gången.

I samband med förvärvet sade Pehr Oscarson att upplägget i Danmark blir ett helt annat den här gången. Sist försökte sig Mekonomen på att introducera sitt svenska koncept med en kombination av business-to-business och konsumentaffär samt ett svenskt produktutbud. Det funkade uppenbarligen inte. Den här gången ska det danska förvärvet, vid namn FTZ, få stort oberoende och möjlighet att bygga vidare på sitt redan framgångsrika koncept.

FTZ är enligt Mekonomen den ledande bildelsdistributörerna i Danmark. Marknadsandelen beräknas till 28 procent. Bolaget har fyra franschisekoncept med runt 920 anslutna verkstäder. Verksamheten omsätter cirka 3,3 miljarder kronor med en rörelsemarginal strax under 10 procent.

Det kan jämföras med Mekonomens omsättning på cirka 6,1 miljarder kronor och rörelsemarginal på 7,5 procent.

FTZ köptes från tyska Hella. Samtidigt förvärvades även polska Inter-Team från Hella. Inter-Team är fjärde största aktör på en mycket fragmenterad polsk bildelsmarknad. Marknadsandelen beräknas till 4 procent. Bolaget har 410 anslutna franschiseverkstäder och omsätter 1,9 miljarder kronor. Lönsamheten är svag och rörlelsemarginalen ligger en bit under 1 procent.

Totalt tillför de båda förvärven således en omsättning på 5,2 miljarder kronor. Effekten på rörelsemarginalen är lite svårbedömd men i prognoserna tar analytikerna höjd för en lägre lönsamhet de närmaste åren.

Mekonomens rörelsemarginal var för några år sedan tvåsiffrig men den har försvagats de senaste åren. Bolaget har haft motvind från flera håll. Generellt har dock de senaste årens starka nybilsförsäljning inneburit minskad aktivitet i Mekonomens verkstäder.

Under bilarnas första 3-5 år är det märkesverkstäderna som sköter om merparten av all service. Det är först därefter som bilarna dyker upp hos de märkesoberoende verkstäderna. Märkesverkstäderna har dock även blivit bättre på att locka till sig ägare av äldre bilar via bland annat serviceavtal. Konkurrensen från e-handelsaktörer har också ökat när det gäller reservdelar.

Långsiktigt finns en negativ trend för verkstäderna i och med att personbilar blir allt mer driftsäkra. Serviceintervallen blir längre och de mekaniska problemen generellt färre. Efterfrågan på bilservice väntas minska ännu mer när elbilar blir vanligare då dessa innehåller betydligt färre rörliga delar.

På lång sikt är Mekonomens motdrag att utveckla nya tjänster som passar framtidens konsumenter och fordonspark. Batteribyten på elbilar är exempelvis ett område som kommer att växa. På kort sikt behöver bolaget jobba med kostnader och effektivitet för att slå vakt om marginalerna i en tuffare konkurrens.

Det innevarande kvartalet väntas dock bjuda på försämrad lönsamhet. Mekonomen flaggade i samband med att prospektet för den pågående nyemissionen presenterades för att det justerade rörelseresultatet i kvartalet kommer att vara oförändrat jämfört med föregående år, trots högre omsättning.

Den pågående nyemissionen för att finansiera sommarens förvärv stökar till siffrorna lite i Mekonomen. Enligt databasen Factset räknar de analytiker som bevakar Mekonomen i snitt med att bolaget för nästa år rapporterar ett resultat på 577 Mkr. För 2020 är snittprognosen 677 Mkr.

Rörelsemarginalen väntas ta ett kliv tillbaka i år och landa på 8,0 procent, ned från 8,9 i fjol. För 2019 och 2020 väntas marginaler på 7,9 procent respektive 8,4 procent.

Räknat på det maximala antalet nya aktier efter nyemissionen blir estimaten för vinst per aktie 10,23 kronor för år 2019 och 12,0 kronor för år 2020. Det ger p/e-tal på 10,8 respektive 9,2 för de båda åren.

Delas hälften av resultaten ut blir direktavkastningarna för de båda åren 4,6 procent respektive 5,4 procent. Skuldsättningen kommer dock under en period att vara hög så man kanske inte ska räkna med att utdelningspolicyn hålls fullt ut varje år.

Att göra så stora förvärv som Mekonomen nu gjort innebär så klart en risk. Ledningen är inte direkt van att hantera stora förvärv och att ge sig in på nya marknader utomlands höjer risknivån ytterligare en nivå.

FTZ är redan en stor aktör i Danmark med bra lönsamhet så där behövs inte göras mycket i närtid. I Polen behöver dock lönsamheten förbättras rejält. På en fragmenterad marknad ligger sannolikt fler förvärv i planerna på sikt. Polen kan bli en bra tillväxtmarknad för Mekonomen de kommande åren, men det kan så klart också bli ett dyrt fiasko.

Mekonomen-aktien har varit en dålig investering de senaste sex åren. Periodvis har aktien rusat uppåt men den övergripande trenden har varit negativ och från toppnivåerna en bit över 200 kronor har kursen mer eller mindre halverats.

Den pågående emissionen har skapat en ytterligare kurspress de senaste dagarna. När den väl är undanstökad tror vi dock att Mekonomen-aktien är redo för en sväng uppåt igen. Värderingen är nere på historiskt låga nivåer och man får nu trots allt rätt bra kompensation för riskerna i aktien. De är inte oväsentliga men på dagens kursnivåer tycker vi den kan vara värd en chans.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
MEKO Köp 110,40 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -