Spretigt inom vinnande hälsovård

Aktiekrönika Investerarkollektivet söker i allt större utsträckning defensiva investeringar och det betyder, bland annat, hälsovård. Det är också en sektor som präglas av stabilitet, men det är stor skillnad mellan segmenten inom denna breda sektor.

Hälsovårdssektorn har gått starkt på börsen i år, och det är breda uppgångar inom allt ifrån biotech till medicinteknik. Den fina utvecklingen handlar förmodligen om en bredare trend där investerarkollektivet söker mer defensiva investeringar överlag, och då är det naturligt att leta bland hälsovårdsbolagen.

Men det är viktigt att komma ihåg att det faktiskt handlar om en mycket heterogen sektor som omfattar alltifrån riktiga högriskbolag till superstabila ”tråkbolag”. Vi ger här lite vägledning bland dessa.

Finska Oriola är ett intressant bolag som är exponerat mot apoteksmarknaden. Efter avregleringen av denna så förutspåddes en rejäl tillväxt och ökad tillgänglighet. Och bitvis har det också materialiserats med fler apotek. Kruxet är att expansionen har skett i tätort, vilket inte riktigt är samma sak som tillgänglighet eftersom det exkluderar glesbygd.

 

Och den tillväxt som finns handlar mest om produktkategorier som inte tilhör kärnverksamheten, såsom skönhet, wellness, etc. Därtill har också konkurrensen ökat. Bruttomarginalen i branschen är stabil, men lönsamheten släpar efter lite ändå givet att det råder ökad konkurrens på marknaden. Med andra ord: branschtillväxt är inte nödvändigtvis detsamma som stigande vinster.

Inom omsorg ser vi en blandad utvecking. Och dessutom lite analog med utvecklingen inom apoteksbranschen. Hygglig tillväxt, men också ett ökat konkurrenstryck. De bolag som är verksamma i branschen, såsom Attendo, Humana med flera tar marknadsandelar från offentlig sektor, vilket ger en okulärt bra tillväxt. Men branschen i sig växer långsamt, och det är en bransch som präglas av sina egna problem. Utbudet är i stor utsträckning marknadsstyrt, men intäkterna är styrda av ersättningsnivåer från staten.

 

I grund och botten så är det en marknad som växer med demografin, vilken är låg. Därtill brottas branschen med prispress då stigande hälsovårdskostnader måste pareras, vilket innebär att beslutsfattare och politiker försöker pressa leverantörerna att effektivisera. Det är svårt i tjänstenäringar med ett högt inslag av personalkostnader och låga skalfördelar. Inom omsorg fnns också stora skillnader mellan olika segment i marknaden. Äldreomsorg, LSS-boendet osv. Alla drivs av sin egen dynamik.

Om vi därifrån breddar perspektivet till forskningsbolagen så blir det ånyo en ny marknad. Här handlar det i ett investerarperspektiv framför allt om tre faktorer när man bedömer en aktie. Först och främst kommer potentialen i läkemedelskandidaten. Hur stor är marknaden, hur många  patienter, vilket pris per behandling, osv. Lika vikigt är sannolikheten för framgång. Det handlar om kvalitet i forskning och resultat, men också om valt fält. Cancerforskning som exempel, är i någon bemärkelse överfinansierat med stora resurser vilket innebär att konkurrensen är hård och de fördelar som finns med nya preparat är relativt låga. Inom CNS råder motsatt situation.

Det är också anledningen till att många investerare gärna fokuserar på drug delivery (etablerade preparat i ny formulering) och orphan drugs (särläkemedel med mindre marknad men större behov) där konkurrensnivån och prisbild är mer gynnsam.

Slutligen finns ett intressant men också lite stökigt segment i hälsovårdsuniversat som vi kan kalla ”wellness” i brist på bättre ord. Det handlar om kosttillskott i olika former som anses ge hälsofördelar. Dit hör bolag som Probi, Biogaia, med flera. Det är en marknad som är mindre reglerad än läkemedelsindustrin vilket betyder lägre inträdesbarriärer. Det är också en mer konsumentnära marknad så prisbilden är gynnsam. Till nedsidan hör låg evidens och ett stort beroende av varumärke.

Vad är då kontentan av allt detta? Ja, det är väl att ”devil is in the detail”. När man ser till en investering inom hälsovård är det viktigt att förstå vilket segment av marknaden som man investerar i, vilka kunderna är och vad som driver värde i respektive segment. I denna veckas nummer synar vi medicinteknikbolaget Ambu och apoteks/wellnessbolaget Oriola. Det är två, sinsemellan,  väldigt olika bolag som väl illustrerar hur spreitg sektorn är. Så när du funderar på att investera i hälsovård, fundera en gång till på just vilket segment som du vill vara exponerad mot.

Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 39 den 24 september. Läs mer om Börsveckan.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -