Storytel – Ett kalkylerat risktagande

Aktieanalys Ljudboksbolaget Storytel fortsätter sin geografiska expansion och har dessutom lanserat sin första fysiska produkt. En nyemission på 500 Mkr är genomförd och aktien ska snart byta listning.

Storytel håller vad det lovat. Gasen i botten och nu pågår uppskalningen på åtta nya marknader. Ytterligare fyra är under förberedelse, och därutöver har bolaget öppnat ett kontor i Bangkok för att ratta satsningar i Asien.

I olika stadier är Storytel aktuellt på totalt femton marknader, vilket för ett drygt år sedan var sju.

Antalet prenumeranter har ökat med 47 procent år mot år i andra kvartalet. Det innebär i snitt 621 200 lyssnare och att bolaget ångar på mot årsmålet om 800 000 prenumeranter.

Enligt bolagets prognos växer streaming-intäkterna från utlandet sig större än de svenska i tredje kvartalet. Redan i andra kvartalet är det ganska jämt skägg. Knappt 4 procent av Sveriges befolkning är nu redan kund hos Storytel, men taket behöver inte vara nått enligt grundaren Jonas Tellander.

Den lönsamma Sverige-delen genererade ett täckningsbidrag på drygt 28 procent, vilket är lägre än i de fyra kvartalen dessförinnan. Anledningen till de är större marknadssatsningar än tidigare, så kanske märks konkurrensen från uppstickarna ändå.

Marknaderna i upptakt kostar än så länge bara pengar. Den genomsnittliga intäkten per abonnent är aggregerat lägre än i Sverige, vilket är ett resultat av flera faktorer. Delvis beror det på lägre betalningsvilja och storleken på utbudet i tjänsten utanför Sverige. En svag krona gör det också dyrare att investera i marknadsföring.

Så länge varje ny abonnent på sikt kommer vara mer värd än vad den kostar att värva, så är det fullt rationellt att elda på som företaget gör. Ju snabbare man skalar upp, ju snabbare går det att nå ett positivt kassaflöde i respektive land.

För att finansiera expansionen har 500 Mkr tagits in i en riktad nyemission, vilket späder ut befintliga ägare med närmare 8 procent. Pengarna lär behövas, för på ebitda-nivå gjorde bolaget en förlust på 79 Mkr under de första sex månaderna.

Den offensiva emissionen signalerar självförtroende och under de kommande åren kommer fokus ligga på tillväxt och inte lönsamhet. I allra högsta grad är det ett medvetet risktagande.

Men det innebär inte att det är utan risk. Det är väldigt många geografiska marknader som ska tas samtidigt. Och ju bredare satsningarna blir ju längre fram flyttar bolaget sitt lönsamhetsmål i någon form av steady state. Målet är en lönsamhet kring 10–15 procent på ebitda-nivå.

Att hitta rätt samarbetspartners på nya marknader är det viktigaste för att lyckas, enligt bolaget. Precis som tidigare rör sig Storytel i Netflix och Spotifys fotspår och väljer marknader som redan visat sig mogna för streaming-tjänster.

Bra innehåll måste komma först och tågordningen innebär att vägen till lönsamhet på nya marknader kommer vara längre. Vi vet av historien att det tagit mellan 3–5 år att nå svarta siffror på de redan mogna marknaderna.

Till skillnad från Netflix som kan lansera en engelskspråkig produktion över hela världen, så behöver Storytel köpa ett lokalt förlag och sen banda berättelserna i huvudsak på nationens modersmål. Å andra sidan är kostnaderna för att spela in en ljudbok försumbart låga i relation till en tv-produktion.

Storytel har utvecklat ett standardiserat och effektivt sätt att göra det på. Bokinläsaren kliver in i ett ljudisolerat bås med en läsplatta och en mikrofon. Berättarrösten stämplar in, görs sin grej och stämplar ut. Inspelningsbåsen är relativt billiga och kan placeras på respektive kontor runt om i världen.

Balansgången mellan mogna och omogna marknader är det svåra. Med fullt fokus på tillväxt kan aktiemarknaden acceptera ökade förluster. Men då gäller det verkligen att bolaget når sina ambitiösa tillväxtmål.

Ni som följt Netflix resa vet hur det svängt på börsen trots i absoluta tal starka tillväxtsiffror. Sedan talas det om hotet från Amazons Audible och Apples Ibooks.

Nog hör Storytel arbetsljuden från deras enorma maskinerier, men varken Amazon eller Apple är så stridslystna att de skulle ta sig an en konkurrent med ett för stort övertag på en lokal marknad. Därför har Storytel så bråttom vidare ut i världen. I Sverige sitter man relativt säkert.

Den geografiska expansionen är inte det enda som händer på Storytel. Bolaget har lanserat en Kindle-kopia på den svenska marknaden - en svartvit läsplatta avsedd för e-böcker.

Första leveransen ska ha sålt slut. I USA är Amazon-produkten Kindle en stor framgång. Storytels Reader ska nu få uppdaterad funktionalitet som bland annat innebär att det ska gå att lyssna på ljudböcker via läsplattan. Fördelen med den svartvita läsplattan kontra en vanlig surfplatta är ett lägre pris och lättare läsning än på en upplyst display.

Det planeras också för en flytt av Storytel-aktien, från Spotlight Stockmarket (Aktietorget) till First North. Det gör man bland annat för att minska friktionen för utländska investerare.

Senaste i vintras la jag en prognos för Storytel och upprepade en långsiktig köprekommendation trots ökade risker. Det är en rekommendation som legat fast sedan 2016. Nu ser förlusterna ut att bli större än vad jag trodde då.

Men den här gången har jag valt att tittat på konsensusprognosen från Factset. Tyvärr innehåller den bara estimat från två analytiker.

Det vi kan konstatera av deras arbete är stigande förluster på ebitda-nivå åtminstone fram till och med 2020. Intäkterna väntas växa med mellan 20–30 procent under de kommande två åren.

Swedbank Robur Ny teknik är ägare i Storytel och deltog också i senaste emissionen. Deras förvaltare Erik Sprinchorn kommenterade bolaget nyligen i ett TV-inslag. Hans främsta poäng var att Storytel är billigt i relation till Netflix och Spotify - om vi ser till rörelsens värdering i relation till försäljningen (EV/Sales).

Netflix, som liknar Storytel mest (då båda satsat på en stor mängd eget innehåll), värderas ungefär dubbelt så högt sett till här måttet. Även om det finns likheter är det två väsensskilda bolag, sett till storlek, global marknadspenetration och finansiella muskler.

I det korta perspektivet innebär fler marknader mer risk för Storytel men självklart också en större potential. Som investerare oroar jag mig främst för det första.

Var medveten om att expansionen kan gå åt fanders. Gör som bolagsledningen och ställ risken mot den möjliga avkastningen. Personligen är jag lite osäkrare än i vintras, och kommer följa upp rekommendationen redan i nästa kvartal. Men mitt köpråd upprepas med en tidshorisont på minst två år.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Storytel B Köp 120,80 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -