Concentric får det svårt att lyfta

Aktieanal Lastbilsrelaterade aktier har inte varit direkt glödheta på börsen i år. För Concentric innebär ett förlorat kundavtal att 2019 blir ett rejält mellanår. Det bådar inte gott för aktien.

Concentric tvingades i förra veckan meddela att en storkund valt att ta in ytterligare en leverantör av motorpumpar vilket innebär ett stort intäktsbortfall. Bolaget räknar med att 10 procent av årets väntade omsättning kommer att försvinna under 2019. Concentric flaggade redan i halvårsrapporten för att detta var på gång. Men bolaget kunde då inte uppskatta storleken på effekten.

Kunden kvarstår dock och en effekt av det omförhandlade kontraktet blir att priserna höjs på de produkter som Concentric i framtiden inte längre ska leverera. Det innebär en positiv engångseffekt på både försäljning och lönsamhet i fjärde kvartalet i år.

Concentric underströk i samband med beskedet att verksamheten i övrigt löper på bra. Exkluderat den positiva engångseffekten i fjärde kvartalet räknar bolaget med att rörelsemarginalen för helåret 2018 kommer att landa på 22 procent. Det innebär ett lyft på cirka 3 procentenheter jämfört med 2017.

Aktiemarknaden var som sagt förberedd på att kundtappet skulle komma och aktien står faktiskt högre idag än innan beskedet lämnades. Concentric-aktien gick bra fram till början av sommaren, men därefter har utvecklingen varit svag. USA:s handelskrig med Kina är en bidragande faktor då det påverkar kunder som Caterpillar negativt, framför allt via högre stålpriser.

USA och Europa är Concentrics två överlägset viktigaste marknader. De står för cirka 45 procent vardera av koncernens omsättning. Concentric är ett av tre bolag som bildades när gamla Haldex delades upp 2011. Bolaget är världsledande tillverkare av pumpar för dieselmotorer och hydraulik som används i bland annat lastbilar, anläggningsmaskiner och truckar. Produkterna bidrar till förbättrad bränsleeffektivitet, minskade utsläpp och möjliggör kompaktare produkter.

Lastbilstillverkare är den sammantaget viktigaste kundgruppen för Concentric. De svarade för 43 procent av omsättningen i fjol. Tillverkare av entreprenadmaskiner och kunder inom industrin svarade vardera för 20-25 procent.

Den mest påtagliga effekten av att bli ett självständigt bolag för Concentric har varit den kraftigt förbättrade lönsamheten. 2011 rapporterade bolaget en justerad rörelsemarginal på drygt 13 procent. I år väntas den alltså landa på 22 procent.

Hittills i år har rörelsemarginalen förbättrats med 2 procentenheter jämfört med i fjol. Ökad försäljning med bra bruttomarginal har bidragit till förbättringen. Concentric genomförde kraftfulla besparingar i slutet av 2016 då sju procent av personalstyrkan fick lämna bolaget. De åtgärderna var ett svar på vikande efterfrågan i både USA och Europa. Numera sker effektiviseringar löpande i ett program som kallas Concentric Business Excellence.

Att lönsamheten nu tagit ett ytterligare kliv uppåt är resultatet av de tidigare effektiviseringarna i kombination med stigande volymer. Efterfrågan har sedan 2016 återhämtat sig starkt i Europa och USA. Under första halvåret i år har omsättningen justerat för valutaeffekter stigit med 13 procent.

Det är huvudsakligen efterfrågan på medelstora och tunga lastbilar som är stark för tillfället. Även övriga kundsegment noterar dock en bra efterfrågan.

Orderingången i det andra kvartalet indikerade en oförändrad omsättning i tredje kvartalet jämfört med närmast föregående kvartal, justerat för säsongseffekter. Vd David Woolley konstaterar i halvårsrapporten att de produktionsplaner som slutkunderna har för närvarande pekar mot en något svagare tillväxt under andra halvan av 2018.

De analytiker som bevakar Concentric har såklart fått lov att skruva ned sina förväntningar på 2019 efter beskedet om det förlorade avtalet. Efter ett mycket starkt 2018 väntas omsättningen backa ett par procent nästa år. För 2020 är snittprognosen sedan en tillväxt på knappt 6 procent. Lönsamheten väntas förbättras med några tiondelar om året.

Vinsten per aktie väntas 2019 vara i princip oförändrad mot innevarande år och för 2020 väntas en vinsttillväxt på 7 procent. P/e-talen för de båda åren ligger i dagsläget på 15,6 respektive 14,6. Justerat för en nästan skuldfri balansräkning värderas rörelsen till 11,4 gånger nästa års väntade rörelseresultat.

Värderingen har kommit ned en hel del under 2018 i takt med att Concentric levererat starka resultat samtidigt som aktien backat.

Direktavkastningen i Concentric-aktien väntas uppgå till 2,7 procent respektive 2,9 procent de närmaste åren.

Concentric har under första halvåret 2018 förbättrat resultatet på sista raden med hela 25 procent jämfört med i fjol. Efterfrågan är stark och de ökande volymerna får som sagt positiv effekt på marginalerna. Resten av 2018 kommer sannolikt att fortsätta i samma stil men vi vet nu att 2019 kommer att bli ett rejält mellanår.

Det finns en gnagande oro i aktiemarknaden för att lastbilskonjunkturen befinner sig nära sin topp nu. Tillväxten i både Europa och USA har varit stark en tid och det blir svårare och svårare att krama ur högre volymer. Flaskhalsar i produktionen blir också ett allt större problem. Oron för att det inte kommer att bli så mycket bättre håller tillbaka aktier i sektorn. Volvo-aktien är precis som Concentric i princip oförändrad sedan årsskiftet trots starka resultat.

Givet detta tror vi att Concentric-aktien kan få svårt att lyfta särskilt mycket den närmaste tiden när resultaten i bästa fall väntas marschera på stället under det kommande året.

Förvärv är en joker som skulle kunna ge aktien en knuff uppåt. Förvärv fick en egen rubrik i David Woolleys vd-ord i halvårsrapporten. Han understryker att Concentric söker efter bolag som kan bredda verksamheten antingen geografiskt eller med ny teknik. Eldrivna fordon är ett område där Concentric på ett eller annat sätt måste expandera.

Möjligheten till förvärv räcker dock inte för att locka till köp i aktien. Rekommendationen stannar vid neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Concentric Neutral 147,80 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -