På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Aktieteorin som vägrar att dö

Börs New York Fashion Week är i fullgång. Det sägs att ju kortare kjolar desto hetare börs. Behöver jag säga att the hemline indicator inte har något vetenskapligt stöd. Men trots det lever den kvar och dyker upp då och då

Finns det börstips att hämta på catwalken? Genom att kolla längden på moderiktiga kjolar skulle det gå att uppskatta temperaturen på aktiemarknaden. Ju kortare kjolar desto mer överhettad aktiemarknad.

Teorin om the hemline indicator presenterades 1926 av ekonomen George Taylor och fungerade någorlunda fram till andra världskriget. Men genom historien har teorin om bara knän och börstemperatur varit svår att bevisa. Några studier visar att det funkar i perioder - men att signalen laggar med ett par år.

Förutom att det inte riktigt går att leda i bevis att the hemline indicator skulle fungera, faller modellen på att aktiepriser kan stiga hur högt som helst medan kjolen tillslut upphör att existera.  Men George Taylor är inte den enda som försökt koppla förändringar i konsumtionsbeteendet till börsen.

Leo J. Shapiro ska enligt New York Times på 1930-talet funnit ett samband mellan försäljningen av laxermedel och ekonomisk recession. I ekonomiskt pressade stunder ska det vara svårare att sköta toalettbestyren.

Recessioner förväntas också slå hårt mot den psykologiska hälsan hos befolkningen. Men å andra sidan finns det tidig forskning som visar att det fysiska mående förbättras i hårda tider. Försäljningen av sprit, cigaretter och andra excesser minskar samtidigt som befolkningen tvingas till att jobba hårdare.

I tider av ekonomiskt välstånd ska försäljningen av deodorant istället skjuta i höjden för att människor i större utsträckning lever rövare och dansar hela natten lång. Det sambandet lär sannolikt vara svårt att bevisa i nutida samhällen.

The lipstick index är ett annat moderelaterat mått på temperaturen i ekonomin. Teorin presenterades först av kosmetikbolaget Estee Lauders styrelseordförande Leonard Lauder som förklaring till den ökade försäljningen av läppstift under den tidiga delen av 2000-talets ekonomiska recession.

Lauder menade att försäljningen av kosmetika, framförallt läppstift, har en negativ korrelation med den ekonomiska tillväxten – istället för nya dyra kläder och smycken piffar man med röda läppar i sämre tider.

Men inte heller the lipstick här indikatorn verkat fungerar över tid. Även sminkförsäljningen tog sen en törn bara något senare.

Slipsarnas färg och form ska också säga någonting om ekonomin enligt the Skinny tie indicator. Användandet och försäljningen av slipsar påstås öka i sämre tider, då slipsen påstås vara en symbol för hårdare arbete i kontorslandskapet. Men slipsen blir smalare i dåliga tider och får starkare färger i tider av välstånd.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -

Utländska aktier

Utlandska-Aktier

Det är lätt att köpa utländska aktier. Här finns ett urval av Placeras utlandsanalyser.