Nya bolag på Svarta listan

Privatekonomi 80 nya företag har tagit plats på svarta listan där företag som struntar i lagar och regler finns med. Resebolag, byggfirmor och bilhandlare dominerar.

På svarta listan som sammanställs av Råd och Rön, finns de bolag som går emot Allmänna reklamationsnämndens, ARN, beslut och vägrar att ersätta missnöjda kunder, trots att de brutit mot avtal och ibland till och med lagar.

I augusti uppdaterades listan med 80 nya företag till totalt 317 företag.

En snabb genomgång visar att flest antal fall där ett enskilt bolag inte följer ARN:s beslut finns bland rese- och flygbolagen. Fallen handlar om allt från nekad ombordstigning till försenade flyg och brister i boendet.

”Orsaken till att många resebolag struntar i ARN är bland annat att de inte tolkar EU:s regler kring försenade och inställda flyg på samma sätt som ARN”, säger Jonas Ryberg på Råd och Rön.

Välkända lågprisflygbolaget Ryanair är ett exempel på ett svartlistat företag. Ett av fallen handlar om krav på ersättning från en resenär som fått skadat bagage och inställda flyg. ARN rekommenderade Ryanair att betala resenären 51 000 kronor som kompensation.

Lufthansa, British Airways, Norwegian och hotellbokningssajten Booking.com är andra exempel på resebolag som fått ARN emot sig i flera fall.

Förutom resebolag så sticker hantverkare och bilhandlare ut på listan. Enligt Jonas Ryberg är orsakerna till det flera, men en är att det handlar om branscher där den som säljer och den som köper en vara inte alltid har lätt att kommunicera med varandra om slutresultatet.

”Många av företagen som hamnar på listan verkar också vara dåligt pålästa om vilka regler som gäller”.

Källa: Råd och Röns Svarta listan

Dessutom har konsumenter ofta inte så stora kunskaper om bilteknik, något som oseriösa aktörer utnyttjar. Nedan är ett exempel på ett beslut som tagits av ARN.

Janne köpte en bil genom en bilfirma. Efter en tid visade det sig att mätaren i bilen hade manipulerats. Bilen hade gått ca 10 000 mil längre än vad som hade uppgivits. Janne krävde därför att priset skulle sättas ned eller att köpet skulle hävas.

ARN konstaterade att det var glasklart att en felaktig mätarställning hade angetts. Bilfirman rekommenderades därför att betala tillbaka en del av det som Janne hade betalat för bilen.

Idén med svarta listan är att du som konsument ska kunna undvika oseriösa företag. Eftersom de inte följer ARN finns risken att du som konsument blir tvungen att ta frågan vidare till tingsrätten om du vill få ersättning om det skulle bli problem med varan eller tjänsten.

En stämning mot ett bolag är något som kan upplevas som skrämmande, och något som många konsumenter drar sig för eftersom de tror att det kan bli väldigt dyrt.

Och det stämmer att det kan bli det, i vissa fall, men det behöver inte bli så. Om tvisten rör högst cirka 25 000 kronor, kan det bli ett så kallat förenklat tvistemål och då kostar ansökningsavgiften till tingsrätten 900 kronor.

Du behöver inget ombud, men om du förlorar målet måste du betala bolagets kostnader. Men oftast handlar det då bara om ersättningen för vad en timmes rättslig rådgivning kostar, det vill säga 1 500 kronor.

I hemförsäkringen ingår en rättsskyddsförsäkring, men den gäller inte vid förenklat tvistemål. Däremot kan du använda den om tvisten gäller stora belopp.

Här gäller det att kolla upp hur stort maxbeloppet du kan få ut från din försäkring är. Detta kan nämligen variera kraftigt mellan olika försäkringsbolag. Ta också reda på hur stor självrisken är, den kan många gånger utgöra upp emot 20 procent av kostnaderna.

Allmänna Reklamationsnämnden

Allmänna Reklamationsnämnden är en myndighet som hjälper konsumenter och företag med tvister. Myndigheten är opartisk.  

Sverige var ett av de första länderna i Europa som erbjöd konsumenter och företag möjlighet att lösa tvister utanför domstol, när Allmänna Reklamationsnämnden infördes för 50 år sedan, 1968.

1982 började Råd och Rön att publicera hur pass väl företagen följer ARN:s beslut. Innan Råd och Rön publicerar sin svarta lista, kontaktas de berörda företagen, de får så att säga en andra chans. Det är vanligt att företagen då väljer ge med sig, men vissa tycker att ARN fattat fel beslut, medan andra inte bryr sig.

Exempelvis flygbolag har som policy att inte betala ut ersättningar enligt ARN:s beslut.

Förra året kom det in drygt 14 300 ärenden till ARN, det är en ökning med 820 ärenden jämfört med året före. I 41 procent av de ärenden som prövades fick konsumenten helt eller delvis rätt.

Och i 79 procent, 2 680 stycken, av alla fallen där ARN gett konsumenten rätt har företagen valt att följa ARN:s rekommendationer. Bank och försäkring är den bransch som är bäst på att följa ARN:s beslut, i 96 procent av fallen.

Innan du kontaktar ARN ska du ha kontaktat företaget du anmäler. Det i sin tur måste ha sagt helt eller delvis nej till dina krav, eller inte svarat.

Det kostar ingenting satt få sitt ärende prövat av ARN, normal handläggningstid är sex månader.

Nämndens beslut kan inte överklagas vare sig nämnden godtagit, avslagit eller avvisat konsumentens krav.

Källa: Allmänna Reklamationsnämnden

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -