Sveriges populäraste begagnat-sajter

Privatekonomi Försäljningen av begagnade prylar ökar i rasande takt. Placera går igenom marknadens hetaste köp-sälj-byt tjänster.

Att köpa och sälja begagnade prylar ökar snabbt i populäritet. Begagnatmarknaden i Sverige omsätter årligen hundratals miljarder kronor varje år.

"Vi ser ett ökat intresse för att handla på second hand som vi tror kommer att fortsätta. Nya tekniska lösningar, ett ökat engagemang i hållbarhetsfrågan och en attitydförändring till att köpa begagnade prylar är några faktorer som driver utvecklingen", säger Magnus Nikkarinen, ansvarig för hållbarhetsfrågor på Svensk Handel.

Det ökade intresset för begagnade prylar kan också skönjas i antalet inofficiella köp- och säljgrupper på Facebook som stadigt ökar.

Här finns allt från gruppen "Chevrolet köp, byt, sälj" med närmare 36 000 medlemmar, till "Golfmarknaden" med 31 000 medlemmar, och en av de största "Köp, sälj och bortskänkes i Stockholms Stad" med 82 000 medlemmar och över 10 000 inlägg per dag.

Det är enkelt och smidigt att hitta och sälja prylar i närområdet. En annan fördel är att det är gratis att annonsera i Facebook-grupperna, de drivs av engagerade individer utan eget vinstintresse.

Anna Ridderstråle är en av dem. Tillsammans med en bekant driver hon en köp-byt-sälj grupp för barngrejer med knappt 6 000 användare på Facebook. Hon berättar att hon startade gruppen dels för att hon älskar loppisar men också för att hon gillar tanken att återanvända och minska konsumtionen, och så saknade hon ett forum enbart för barnprylar i hennes närområde.

”Vi båda lägger ner en hel del tid på gruppen. Hur mycket är svårt att säga, men det är ett arbete som vi gör helt gratis på vår fritid. Vi har jobb och familjer som alla andra och det går alltid före. Jag tror att vi hinner med ändå främst för att det är kul, och för att vi har tydliga regler så att gruppen kan sköta sig själv till stor del”, säger Anna Ridderstråle.

Marketplace

Succén med Facebook-grupperna är en bidragande faktor till att Facebook förra året lanserade sin tjänst Marketplace i Sverige, en konkurrent till Tradera och den marknadsledande köp- och säljmarknaden Blocket som ägs av norska Schibsted.

Marketplace är inbyggt i Facebook som en egen avdelning för handel mellan privatpersoner. Likt Blocket kan du i sökfältet fylla i fri text, plats, och välja kategori och prisnivå.

Det kostar ingenting att lägga ut en annons på Marketplace.

Tradera

Tradera som grundandes 1999 av Daniel Kaplan är en av Sveriges största auktionssajter. Inledningsvis var Tradera en renodlad auktionssajt men under de senare åren har bolaget gått mot att även erbjuda auktioner till fast pris.

Kontakten mellan köpare och säljare sker främst via e-post men avhämtning kan väljas som alternativ. Köpare och säljare betygsätter varandra efter ett genomfört köp eller försäljning vilket ökar tillförlitligheten när du skickar eller köper en vara.

Det kostar ingenting att lägga upp en annons hos Tradera, men vid försäljning får du betala 10 procent av försäljningspriset, minst 3 kronor, max 150 kronor. Du får lägga upp fem bilder per annons utan extra kostnad.

Blocket

Blocket som grundades 1996 av Henrik Nordström i skånska Fjälkinge har länge varit den dominerande marknadsplatsen i Sverige och är fortfarande den stora vinstmaskinen med en omsättning på drygt 900 miljoner kronor och en vinst på 210 miljoner kronor vid årsslutet 2016. 

Värdet av alla annonser 2017 på Blocket var 750 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 16 procent av Sveriges BNP.

Varje vecka har Blocket cirka fem miljoner unika besökare och här finns fler än 600 000 annonser ute dagligen.

Faktum är att åtta av tio svenskar någon gång har köpt eller sålt något på Blocket. Men konkurrensen hårdnar när allt fler gratisalternativ poppar upp på den svenska marknaden.

Att annonsera på Marketplace är exempelvis helt gratis, det är det inte på Blocket. Facebooks intäkter genereras från data om konsumenternas beteende medan Blockets intäkter i huvudsak kommer från konsumenternas betalningar. Reklampengarna är sekundära.

Kostnaden för en annons varierar beroende på vald kategori. Att exempelvis sälja en båt på Blocket kostar 125 kronor och med fem extrabilder 40 kronor extra. Ska du sälja en lampa blir kostnaden 30 kronor och med extrabilderna 20 kronor extra.

Förutom Marketplace har en rad liknande startups dykt upp på den svenska marknaden de senaste åren.

Citiboard

Citiboard grundades 2012 av Daniel Tidebrink och Benny Sörensson, och lanserade sin sajt 2014. Citiboard kan liknas vid en loppmarknad på nätet. Bolaget har omkring 800 000 besökare i månaden och över 250 000 medlemmar vilket gör sajten till Sveriges största nätloppis. Det är gratis att lägga ut en vara till försäljning här.  

Marknadsplatsen finns både som Iphone & android app och hemsida.

Det har dock varit tufft för Citiboard de senaste åren. Faktum är att bolaget gått med förlust sedan starten. Nyligen blev det klart att bolaget säljer den svenska kundstocken till Johansson & Winge för att istället satsa på den Nordafrikanska marknaden.

Wayke

Bilförsäljningssajten Wayke som lanserades förra året som ett initiativ från bilhandlarna växer snabbt. Bakom Wayke står Motorbranschens riksförbund och drygt 360 bilhandlare.

I år valde nordens största bilkedja Bilia att flytta sin annonsering från Blocket till Wayke, något som antagligen kändes ordentligt för Blocket. Motordelen utgör nämligen den största delen av Blockets omsättning. De andra två stora intäktsområdena är bostäder och jobb.

Shpock

Shpock, shop in your pocket, är en loppisapp som lanserades i Sverige våren 2016 och ägs av Schibsted. Utöver Sverige finns Shpock i Storbritannien, Tyskland, Italien och Norge.

Appen erbjuder bildbaserade annonser istället för textbaserade och tanken är att det ska gå snabbt att lägga upp en annons här, inte mer än 30 sekunder. Och det kostar ingenting att annonsera. Objekten sorteras efter din position så att du kan sälja eller köpa begagnade prylar i din närhet.

Appen har 250 000 aktiva användare varje månad i Sverige och majoriteten är yngre än 35 år. Bolaget ser ljust på framtiden.

”Marknaden för begagnat växer. Miljön är en fråga som engagerar unga användare och dessutom finns pengar att tjäna på att köpa och sälja begagnat”, säger Annette Karlberg, ansvarig för Shpock på den svenska marknaden.

Sellpy

Sellpy som slog upp portarna 2014 är ett annat företag som tagit fasta på den växande begagnatmarknaden, men tagit det hela ett steg längre.

Bolaget startades av vännerna Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam som började i liten skala genom att själva åka ut med tunnelbanan till säljare och hämta begagnade kläder.

Sedan gick det undan. Förra året sålde Sellpy begagnade prylar för 85 miljoner kronor. Och idag står storinvesterare som H&M bakom bolaget.

Sellpy, som samarbetar med Tradera, är företaget som gjort det till affärsidé att hämta upp saker man inte vill ha, men inte har lust eller tid att göra sig av med.

Idén går ut på att du packar dina saker med det du vill sälja. Sedan kommer någon och hämtar upp dina prylar och sköter försäljningen åt dig.

Du får 40 procent av värdet per såld sak. Säljer du lite dyrare varor får du 90 procent tillbaka på delen som överstiger 500 kronor, minus 10 kronor per sak i annonseringskostnad.

Värt att tänka på är att du riskerar att bli av med dina saker utan att få betalt. Allt som inte säljs går nämligen till välgörenhet.

Om du vill handla begagnat på Sellpy blir de antingen slussad vidare till Tradera där varan finns på auktion, eller, om varan har ett fast pris kan du köpa den direkt på Sellpys sajt.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -