Bryggerijätte ökar i Cannabisbolag

Börs Cannabisaktierna har backat kraftigt i sommar efter förseningar och regulatoriska problem i Kanada. Nu ökar bryggerijätten Constellation Brands sin ägarandel i Kanadas största cannabisproducent Canopy Growth Corp.

Constellation Brands ökar i ett slag ägarandelen från 10 procent till 38 procent. Constellation Brands betalar 48,60 kanadadollar per aktie i canopy, vilket är en premie på 51,2 procent jämfört med tisdagens stängningskurs. Affären värderas till 5 miljarder kanadadollar.

”Under det senaste året har vi allt mer börjat förstå cannabismarknaden och vilka otroliga tillväxtmöjligheter som finns här”, skriver Constellation Brands vd Rob Sands i ett pressmeddelande.

Constellation Brands är liksom många andra bryggerier på jakt efter nya tillväxtmöjligheter när försäljningen av öl stagnerar på kärnmarknaderna. Constellation Brands äger bland annat varumärket Corona.

Under sommaren har annars investerarnas intresse för cannabisaktier fått sig en rejäl törn. De ledande cannabisbolagen har fallit kraftigt till följd av ytterligare förseningar och oklara regler kring när och hur försäljningen av cannabis ska se ut i Kanada.

Sedan årsskiftet har indexet Canada Cannabis Index, som består av de största cannabisproducenterna i Kanada, rasat 31 procent. I januari i år nådde Canada Cannabis Index sin hittills högsta nivå. Sedan toppen är fallet hela 54 procent.

Den 13 augusti kom nyheten att butiksförsäljning av cannabis i Kanadas största provins Ontario kommer att försenas ytterligare och tidigast påbörjas 1 april 2019. Man kommer dock att tillåta online-försäljning av cannabis från och med den 17:e oktober.

Från början var tanken att påbörja försäljningen i statliga butiker redan den 17:e oktober. Nu blir det istället försäljning via privata licensierade butiker.

Ontario är en av de sista provinserna i Kanada som visar hur de tänker sig att försäljningen av cannabis för allmänt bruk ska gå till. Provinserna i Kanada har valt lite olika strategier. I Quebec kommer exempelvis cannabis att säljas via butiker som tillhör det statliga alkoholmonopolet. I Alberta har man liksom i Ontario beslutat sig för att tillåta försäljning via privatägda licensierade butiker.

Att försäljningen sker i privatägda butiker minskar omsättningen på kort sikt. Analytiker tror dock att det på lite längre sikt är positivt för försäljningen när butikerna är i privat ägo jämfört med om butikerna hade varit statligt ägda.

Den andra kanadensiska storproducenten Aurora Cannabis har hittills i år fått se aktiekursen rasa med hela 44 procent.

 

Samtidigt sker en konsolidering bland cannabisodlarna. Bara under de senaste två åren har exempelvis Aurora Cannabis köpt 15 bolag inklusive Anandia Laboratories som köptes i juni för 115 miljoner kanadadollar.

Under 2017 konsumerades i genomsnitt 21,1 gram cannabis per invånare i Kanada, enligt Statistics Canada. Provinserna där det konsumerades mest var Nova Scotia och British Columbia där konsumtionen låg på 27,1 gram respektive 24,6 gram per invånare.

2022 beräknas den legala försäljningen av cannabis uppgå till 4,9 miljarder amerikanska dollar, enligt analysfirman Arcview Market Research och BDS Analytics, som Bloomberg refererar till.

Den klart mest ägda cannabisaktien hos nätbanken Avanza är Aurora Cannabis med drygt 14 000 ägare. Näst mest ägd är Canopy Growth Corp med nära 7000 ägare.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -