Golfaktierna mot nya höjder

Börs Golfaktier har varit några av senaste årets bästa investeringar. Aktierna hos de ledande tillverkarna har rusat i takt med att sportens popularitet åter skjuter i höjden.

2017 slutade sportjättarna Adidas och Nike att äga respektive tillverka golfklubbor och golfbollar. Det har i efterhand visat sig vara ett misstag. Anledningen till att de båda giganterna drog sig ut var det ihållande låga intresset för golf i USA. Adidas och Nike säljer idag bara golfkläder och skor.

Intresset för golf har nu vänt med råge. Under de senaste två åren har antalet golfspelare börjat öka i USA som är golfens största och viktigaste marknad.

2017 började 2,6 miljoner amerikaner att spela golf. Det är fler än när golfprofilen Tiger Woods var som störst år 2000. Totalt finns det idag 24,3 miljoner golfare i USA.

Under många år pratades det om att golf var en sport på utdöende och att särskilt yngre personer inte var intresserade av att spela eftersom det tar mycket tid i anspråk och är förhållandevis dyrt. De nya siffrorna från USA visar att det är just bland personer under tjugo år som intresset för golf är störst. I hela världen finns cirka 60 miljoner aktiva golfspelare.

Vinnare på ökningen är framför allt de båda klubb- och bolltillverkarna Callaway och Acushnet Holdings. Under det senaste året är båda aktierna upp över 70 procent.

Golf är till stora delar en materialsport. Utrustningen är avgörande. Tillverkarna har svarat på efterfrågan genom att i allt större utsträckning tillverka klubbor och bollar som är mer förlåtande samtidigt som spelet förbättras.

Den här utvecklingen tog fart redan i slutet av 1980-talet när Callaway lanserade drivern Big Bertha som var gjord av metall och inte av trä. Big Bertha gjorde det enkelt för hobbygolfare att slå långt.

Under 2018 spås omsättningen för Callaway öka från 1049 miljoner dollar 2017 till 1224 miljoner. Tillväxten väntas bli särskilt hög inom järnklubbor och golfbollar. Enligt Factset sätter åtta av elva analytiker köp på aktien. Den genomsnittliga riktkursen är 23,55 dollar per aktie. Jämfört med dagens kurs på 22,30.

 Callaway

Största konkurrenten till Callaway är Acushnet Holdings. Acuschnet äger det anrika golfmärket Titleist och skomärket FootJoy. Acuschnets omsättning spås gå från 1560 miljoner dollar till 1632 miljoner dollar under 2018.

Fyra av de tio analytiker som följer bolaget sätter köp, enligt Factset. Den genomsnittliga riktkursen är 26,55 dollar.

Acuschnet

Det som ökat golfintresset i USA förutom den mycket starka amerikanska konjunkturen är de nya framgångarna för Tiger Woods. Intresset för att se livesänd golf har till exempel dubblats jämfört med förra året.

Tiger Woods karriär tog fart 1997. Hans dominans var total. Woods blev världens första idrottare att tjäna in en miljard dollar. Han öppnade upp sporten för nya grupper och gjorde golf till en bred sport i USA.

Globalt finns cirka 33 000 golfbanor i 208 länder. Tillväxten av nya golfbanor och golfspelare sker idag framför allt i Asien och särskilt hög är tillväxten i Japan och i Sydkorea. Trots det ökade intresset har den japanska golfaktien Mizunos aktie inte hängt med utan backat 8 procent senaste året.

För den som inte enbart vill investera i golfklubb- och golfbollstillverkare finns det bolag som äger driving ranges inomhus som till exempel amerikanska EPR Properties och Drive Schack. Särskilt Drive Schacks aktie har gått mycket starkt senaste året med en uppgång på hela 108 procent.

Drive Schack

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -