Swedol: lovande lönsamhet

Aktieanalys Swedol lyfte marginalerna kraftigt i det andra kvartalet. Dålig likviditet gör aktien svajig men värderingen är attraktiv och utsikterna ljusa.

Järnhandelskedjan Swedol lägger bakom sig ett starkt andra kvartal. Bolaget fortsätter att stärka sina marknadsandelar och lönsamheten förbättrades kraftigt jämfört med i fjol. Sammantaget ökade vinsten per aktie med över 40 procent.

Swedol är en verklig snabbväxare i järnhandelssektorn de senaste åren. Bolaget vänder sig huvudsakligen till professionella kunder och har i dagsläget 73 butiker i Sverige och 18 i Norge. En handfull butiker finns även i Finland och Estland. Förutom butikerna satsar Swedol även en hel del på uppsökande försäljning ute hos kunderna samt så klart e-handel.

Omsättningsmässigt står Sverige för drygt 80 procent och Norge för dryga 15 procent.

Sortimentet vänder sig till fem huvudsakliga kundgrupper: Bygg och anläggning, Industri och verkstad, Åkeri och transport, Jord- och skogsbruk samt Offentlig service. Byggsektorn svarar för ungefär en tredjedel av omsättningen i Swedol. Vd Clein Johansson Ullenvik framhåller dock i halvårsrapporten att tyngdpunkten ligger mot anläggning, snarare än husbyggande. Detta med anledning av den kraftiga inbromsningen i bostadsbyggandet.

Verksamheten delas in i två divisioner: Kläder och skydd samt Verktyg och förnödenheter. Det förstnämnda området stärktes kraftigt 2016 då Swedol köpte Grollskedjan för knappt 800 Mkr. Grolls omsatte vid det tillfället 1 miljard kronor jämfört med Swedols 1,5 miljarder. Kläder och Skydd står idag för lite drygt halva omsättningen i Swedol. 

På en allmänt stark järnhandelsmarknad har Swedol som sagt varit framgångsrika de senaste åren och stärkt sina andelar. Den trenden har hållit i sig även i år då Swedol ökat omsättningen med 4,5 procent i Sverige jämfört med totalmarknadens 2,9 procent.

Tillväxten har varit klart starkare på de mindre marknaderna och totalt i år har Swedol ökat omsättningen med 6,6 procent. Det andra kvartalet var starkare än det första, trots att Grollskedjan hade problem med införandet av ett nytt affärssystem och ett par tappade kundkontrakt. 

Imponerande i det andra kvartalet var också en kraftigt förbättrad lönsamhet. Trots ökade kostnader för inköp och frakt stärktes bruttomarginalen med 2,5 procentenheter till 40,8 procent. Det bäddade för det stora vinstlyftet i kvartalet. Båda divisionerna ökade rörelsemarginalerna lika mycket i kvartalet.

Swedol fortsätter att ta kostnader för effektiviseringar. Målet för 2018 är att sänka kostnaderna med 30 Mkr och bolaget meddelar att programmet löper planenligt. Swedol har inte varit nöjda med Grollskedjans försäljningsutveckling i Sverige och under andra kvartalet byttes chefen för divisionen Kläder och skydd ut.

Effektiviseringsarbetet har pågått inom Swedol ett antal år nu och bolaget har som målsättning att nå en rörelsemarginal på 11 procent över en konjunkturcykel. På rullande helårsbasis är den i dagsläget 9,5 procent.

Internt har Swedol även en målsättning om att nå en omsättning på 5 miljarder kronor år 2020. Den är i dagsläget knappt 3,2 miljarder så i planerna ingår även fler förvärv. Clein Johansson Ullenvik har tidigare sagt att Swedol inte siktar mot fler jätteaffärer likt Grollsköpet. Däremot letar bolaget aktivt efter lämpliga medelstora objekt, huvudsakligen utanför Sverige.

I arbetet med att växa vidare har Swedol sedan sedan några år tillbaka en ny stark huvudägare i ryggen. Grundarfamiljen Zetterberg sålde redan 2015 av hälften sina aktier till Nordstiernan. I mars i år förvärvades resten. Efter ett budpliktsbud har Nordstiernan idag 66 procent av aktierna i Swedol. 

Att ha en så tydlig huvudägare är dock inte enbart positivt. Med en stor andel aktier är låsta påverkas handeln i Swedol negativt vilket ökar risken för snabba kast i kursen. 

Reaktionen på den starka halvårsrapporten blev ett snabbt kast uppåt. Räknat från årsskiftet står Swedol-aktien nu på plus 12 procent. 

Enligt databasen Factset väntas Swedol leverera en vinst på 3,17 kronor per aktie respektive 3,50 kronor för åren 2019 och 2020. De prognoserna innebär i dagsläget p/e-tal på 10,1 respektive 9,1.

Värderingen är således inget problem och estimaten lär dessutom behöva justeras upp en bit i ljuset av den oväntat starka lönsamheten som Swedol visade upp i det andra kvartalet i år.

Direktavkastningen i Swedol-aktien väntas uppgå till 3,4 procent respektive 4,1 procent de närmaste åren.

Swedol fortsätter att värderas betydligt lägre än flertalet konkurrenter på Stockholmsbörsen. Bolaget har fortfarande bra drag i försäljningen och exponeringen mot bostadssektorn är inte påtagligt större än konkurrenternas. Lönsamheten tog dessutom som sagt ett stort kliv uppåt i det andra kvartalet vilket är lovande för framtiden.

Swedol har en affärsmodell som de senaste åren visat sig fungera mycket bra. Den underliggande tillväxttrenden är fortfarande stark och bolaget tar marknadsandelar. Swedol har dessutom en utlovad aktiv förvärvsstrategi. Med stigande volymer och fortsatta effektiviseringar bör Swedol de närmaste åren kunna ta ytterligare steg mot sitt marginalmål.

Den dåliga likviditeten i aktien är en negativ faktor men i övrigt gillar vi fortfarande Swedol. Vi behåller vår köprekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Köp 32,25 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -