ATH i snus-aktien

Börs Swedish Match steg under morgonen till en ny rekordhögstanivå. Det skedde efter att bolaget redogjort för sitt andra kvartal. I perioden gjorde bolaget ett rörelseresultat på 1,3 miljarder kronor.

Swedish Match redovisar ett rörelseresultat från sina produktområden på 1.293 miljoner kronor för det andra kvartalet 2018. Analytikerna hade räknat med ett resultat på 1.210 miljoner kronor, enligt SME Direkt.

Före skatt blev resultatet 1.190 miljoner kronor. Här väntade sig analytikerna 1.103 miljoner kronor. Nettoomsättningen, exklusive tobaksskatt, blev 3.336 miljoner kronor. Här hade analytikerna räknat med 3.191 miljoner.

Swedish Match bedömer nu att rörelseförlusten för snus och portionsprodukter med nikotin utanför Skandinavien blir "minimal" 2018.

Tidigare prognos var att rörelseförlusten 2018 väntades bli betydligt lägre än under 2017. Det framgår av delårsrapporten.

Nettoomsättning för Snus och moist snuff ökade med 7 procent i det andra kvartalet.

I lokala valutor ökade nettoomsättningen för snus i Skandinavien och för snus och nikotinportionsprodukter utanför Skandinavien medan nettoomsättningen för moist snuff i USA minskade något. Det framgår av delårsrapporten.

Swedish Match bedömer att totalmarknaden i Skandinavien ökade med mer än 4 procent. Leveransvolymerna påverkades till viss del negativt av kalendereffekter (påsken) i jämförelse med föregående års andra kvartal.

Leveransvolymen inklusive volymer från V2 Tobacco, som förvärvades under 2017, ökade med närmare 4 procent. Swedish Match underliggande organiska volymer (exklusive V2 Tobacco samt påsk- och kalendereffekter) beräknas ha ökat med 3 procent.

Det genomsnittliga försäljningspriset i Skandinavien var högre än föregående år med en positiv effekt från en starkare norsk krona och prisökningar som delvis motverkades av negativa mixeffekter. Swedish Match bedömer att effekter på volymer/försäljning relaterade till övergången till standardiserade förpackningar i Norge från den 1 juli 2018 hittills har varit obetydliga.

För moist snuff i USA gynnades volymerna av en extra leveransdag. Volymerna ökade för portionsprodukter och de större förpackningarna "tubs", vilket dock inte kompenserade fullt ut för fortsatt minskade volymer av traditionella produkter i lösformat.

Swedish Match tobaksfria nikotinprodukt Zyn finns nu i 12.000 försäljningsställen i USA, mot cirka 10.000 vid utgången av det första kvartalet.

"Omsättningshastigheten per försäljningsställe för snus och speciellt för ZYN fortsatte att öka i USA", skriver Swedish Match.

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -