Bilibili istället för Netflix?

Aktier Streamningtjänsten på allas läppar och en av årets bästa placeringar är Netflix. Men när finanssajten Marketwatch tipsar rekommenderar de istället en nyligen noterad streaming-aktie i Kina.

Användandet av streamingtjänster har exploderat världen över, så även i Kina. Bara under 2018 har tre stora kinesiska aktörer börsnoterats, Huya, Iqiyi och Bilibili, enligt Seeking Alpha.

Kinesiska streamningtjänsten Bilibili är finanssajten Marketwatch val framför Netflix för att få rätt exponering mot den snabbväxande marknaden för streamningtjänster.

Bolaget noterades så sent som den 28 mars och prislappen sattes till 11,50 dollar per aktie, enligt Montley Fool. Börsstarten var skakig, men en månad efter noteringen hade aktiepriset nästan dubblats.

Men det har skakat vidare på resan. Idag går aktien att snappa upp för drygt 13 dollar, 13 procent dyrare än vid noteringen.

Ingen aktör är den andra lik, varken till affärsmodell eller innehåll. Billibili genererar till skillnad från andra streaming-konkurrenter en stor del av sina intäkter från mobilspel, över 80 procent. Resterande intäkter kommer från strömning av videos och annonsintäkter, skriver Seeking Alpha.

Precis som på Youtube är merparten av innehållet på Bilibili producerat av användarna. Men affärsmodellen är inte den samma. Seeking Alpha beskriver istället den som en variant på Apples app-store fast i ett Youtube-interface.

Spelen är ofta gratis att spela, men spelarna ges möjligheten att göra små köp inuti spelen för att komma vidare till nästa nivå.

Av detta att döma är Bilibili snarare ett spelbolag än en videotjänst. Men ledningen menar att företaget är så mycket mer. Bilibili ska bli en plattform för nöjen på nätet med mycket engagerade användare.

Inom tre till fem år ska andelen av intäkterna från mobilspel ha minskat från 83 procent till cirka 50 procent. Och i omvandlingen är det intäkter från streaming och annonsering som ska öka.

Kanske mest intressant är Bilibilis mycket unga målgrupp. Över 80 procent av användarna är under 18 år, vilket företaget gärna lyfter som något mycket positivt.  De kallar tjänsten framtiden för underhållning online.

Och företaget växer så det knackar. I första kvartalet ökade intäkterna från mobilspel med 97 procent, intäkterna från strömning med 151 procent och annonseringen 144 procent.

I år förväntas Bilibili omsätta 650 miljoner dollar, och göra en förlust på 18 cent per aktie. Nästa år ska intäkterna ha ökat till 1050 miljoner dollar och vinsten till 27 cent per aktie. På det väntade resultatet för 2019 värderas aktien till p/e 50, enligt 4-traders.

Ställer vi det i relation till Netflix, som förväntas växa omsättningen med 35 procent i år, vilket innebär intäkter på 15 873 miljoner dollar och en vinst på 1,25 dollar per aktie, enligt 4-traders. Och ytterligare öka försäljningen med 25 procent under 2019 samt mer än dubbla den väntade vinsten vinsten så förstår man hur situationen skiljer sig marknat mellan bolagen, både vad gäller storlek och mognad. 

Skyhög värdering och kraftiga kurssvängningar gör Bilibili till en riktig högrisksatsning men enligt Marketwatch är den värd att hålla koll på.

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -