Att Husqvarnas lämnar produktsegment och varumärken inom divisionen Consumer Brands bedöms minska nettoomsättningen med ytterligare 1-2 miljarder kronor 2020, utöver de cirka 2 miljarder i omsättning som väntas försvinna 2019. Det säger Husqvarnas vd Kai Wärn till Nyhetsbyrån Direkt.
Consumer Brands har under en längre tid dragits med svag lönsamhet varpå Husqvarna nu beslutat att närvaron i vissa lågprissegment och vissa varumärken kommer att upphöra. Som en följd av detta kommer divisionen Consumer Brands att reduceras i storlek och de återstående delarna att infogas i divisionerna Husqvarna och Gardena.
"Det här frigör kraft och möjliggör att vi kan fokusera ännu mer på sådant som har mycket bättre förutsättningar att ge resultat. På gruppnivå kommer vi få en marginalförstärkning, men jag vill inte säga så mycket mer om det innan vi gjort genomgången fullt ut. Då kommer vi bli tydligare runt effekten", säger Kai Wärn.
Förändringarna kommer att genomföras i två steg. För säsongen 2019 levererar Husqvarna enligt gjorda kundåtaganden. Koncernens nettoomsättning reduceras med närmare 2 miljarder kronor år 2019. Den pågående översynen kommer att resultera i ett ytterligare steg 2020.
"Om vi skulle gjort allting på en gång så hade det varit 1-2 miljarder kronor mer", säger vd:n.
Ett av Husqvarnas finansiella mål är att omsättningen ska öka 3-5 procent årligen, exklusive divisionen Consumer Brands. Bakomliggande resonemang är att bolagets ska växa 1-2 procentenheter snabbare än den långsiktiga årliga marknadstillväxten på 2-3 procent.
Enligt Kai Wärn kommer Husqvarna att behålla sin tillväxtmålsättning även efter att de återstående delarna att Consumer Brands infogats i divisionerna Husqvarna och Gardena.