På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Global Gaming – ett bet på Sverige

Aktieanalys En vinstvarning, en ägare som säljer och osäkerheten från den kommande regleringen av den svenska marknaden har fått Global Gamings aktie att falla. Men är nedgången verkligen befogad?

Speloperatören Global Gaming har med sitt snabbväxande Ninjacasino tagit marknadsandelar i en rasande fart på den svenska marknaden. Med bolagets PaynPlay-plattform erbjuds kunden spela direkt utan att skapa ett spelkonto.

Utbetalningarna sker snabbt med Trustly som betalpartner och med 71 procent av kunderna som spelar via mobilen är tillgängligheten kanske den bästa på marknaden, något som kunderna visat sig uppskatta. Den utvecklingen har inte gått obemärkt förbi hos konkurrenterna där bland annat Cherry lanserat både Snabbare.com och Hajper.com. Det kan alltså tyckas vara en flyktig konkurrensfördel, samtidigt så åtnjuter man ett försprång i varumärket Ninjakasino som var först med konceptet. En högst personlig reflektion är också att Ninjasidan ger ett bättre intryck än Cherrys varianter. 

Den 8 Maj toppade aktien på 39,4 kr efter en köprekommendation från ABG. Smått parodiskt så vinstvarnade då bolaget bara några timmar efter att analysen släppts då estimaten var alldeles för höga avseende Q1. Aktien stängde sedan på 30 kr för dagen trots att bolaget menade att analysens helårsprognos med en omsättning om 1 060 Mkr och ett rörelseresultat på 216 Mkr inte avvek nämnvärt från ledningens helårsförväntningar.

I årets första kvartal ökade intäkterna till 199 Mkr (54,3), motsvarande en tillväxt om hela 266 procent, men mer relevant, 14 procent sekventiellt. Ninjacasino som utgör drygt 80 procent av omsättningen växte däremot med hela 25 procent sekventiellt. Den höga tillväxten tär dock på rörelsemarginalen som föll till 15 procent (21) efter en omfattande marknadsföringskampanj i samband med vinter-OS. Marknadsföringskostnaderna utgjorde 32 procent av intäkterna och rörelseresultatet stannade därmed på 29,3 Mkr (11,4).   

Den svenska regleringen närmar sig med stormsteg och 1 januari 2019 ska den vara på plats, med en skatt om 18 procent på spelöverskottet. Den skatten kommer slå extra hårt mot Ninjacasino som nästan uteslutande har intäkter från den svenska marknaden. Huruvida Ninjacasino kommer beviljas svensk licens eller inte har diskuterats då bolaget, till skillnad från i princip alla andra operatörer, inte har någon Malta-licens.

Den licensen kräver att man samlar in e-post från spelaren och för att inte behöva anpassa Ninjacasino sökte man istället licens i Estland, där e-post inte är ett krav. Än har förvisso inte den licensen beviljats men bolaget väntar ett godkännande inom kort. Hur som haver så skulle det förvåna oss mycket om inte bolaget är redo för en svensk licens när tiden kommer för det.

Den svenska regleringen kräver förvisso att ett konto registreras, vilket det också gör när spelaren loggar in på Ninjacasino med BankID (det framgår bara inte). Det torde således inte vara något hinder, om än att någon förklarande text eller kompletterande uppgifter för det centrala spelarregistret kan komma att krävas. Idag ligger inget krav på e-post som uppgift såvitt vi kan uttyda av lagtexten.

Efter första kvartalets utgång valde vd Stefan Olsson att lämna sin post och någon ny vd är inte utsedd än varpå COO Joacim Möller agerar tillförordnad vd.  

När vi räknar på Global Gaming framgent så ser bolaget väldigt billigt ut på 2018-års siffror. Tillväxten inom Ninjacasino i april månad var högre än under Q1 och vi justerar också upp våra tidigare estimat vad gäller tillväxten (förra prognosen kan ses i analysen i BV 17-50). Med de större volymerna kommer också bruttomarginalen kunna stärkas i form av bättre avtal med leverantörerna.

Vad rörelsemarginalen sedan landar på är till mångt och mycket en funktion av hur mycket bolaget kommer att spendera på marknadsföring. Både i form av traditionell marknadsföring men också en annan ersättningsmodell mot affiliates där man tidigare endast använt CPA (engångsersättningar) men nu utvärderar intäktsdelning (Rev share) också.

Under 2019 kommer som sagt den svenska skatten att belasta lönsamheten men trots det ser GG hyggligt billigt ut där börsvärdet är cirka 1,3 miljarder kronor och nettokassan ligger kring 160 Mkr efter att utdelningen på 1,4 kr/aktie delats ut under våren. På våra estimat handlas aktien då till Ev/Ebit 7,4. Det är billigt även om man kan invända att ett bolag med i princip ett varumärke på en marknad som står inför omreglering med en plattform som kan behöva anpassas innebär ganska höga risker.

 

Bolaget står dessutom utan vd och är relativt nytt på börsen. Risken finns att vi får en fortsatt kurspress från ägarna som endast omfattades av en sex månaders lock-up, vilket är i kortaste laget och borde innebära att de är benägna att sälja. Hittills har vi inte sett några placings, kanske pga av avsaknad av institutionellt intresse. Istället verkar den finska huvudägaren Mika Leppänen sälja över börsen, där hans innehav minskat med 570 000 aktier under Q1 där han vid slutet av mars ägde 6 miljoner aktier.

Samtidigt så är de försäljningarna och kurspressen ett ypperligt tillfälle att köpa på, så länge bolaget utvecklas väl det vill säga. Den svenska omregleringen och dess inverkan samt hur konkurrenskraftigt erbjudandet är på några års sikt är ett osäkerhetsmoment. Men med den fina tillväxten och låga prislappen så anser vi fortsatt att Global Gaming är köpvärt.

Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 25 den 18 juni. Läs mer om Börsveckan.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -