Konsult för den riktigt riskvillige

Aktieanalys Det snabbt växande konsultbolaget Devport ger exponering mot en industri i omstöpning. Tillväxten är hög men så är också risken efter årets stora kursuppgång.

Konsultbolaget Devport hjälper sina kunder att utveckla framtidens teknik. Bolaget grundades för 10 år sedan men kom till börsen sent förra hösten. I samma veva genomfördes en nyemission på 15 Mkr.  Ankarinvesterare vid listningen var Swedbank Robur Micro Cap.

Prislappen vid listningen var satt till 35 kronor per aktie. Fram till dagens datum har den investeringen nära dubblats i värde och framgångarna på börsen har inte varit oförtjänta. Devport har vuxit snabbt och hittills helt av egen kraft.

Under fjolåret ökade omsättningen med 53 procent organiskt. I första kvartalet 2018 ytterligare 37 procent år mot år. Det är sällan skådade tillväxttal. Målbilden är att nå en omsättning på 500 Mkr inom 3-5 år.

En av huvudanledningarna till att bolaget valde att gå till börsen var att öka de finansiella möjligheterna att genomföra förvärv, vilket skulle bli ytterligare ett sätt att växa. Från senaste bolagsstämman tar styrelsen med sig bemyndigandet att utfärda ytterligare 500 000 aktier med syftet att underlätta kommande bolagsköp.

I våras köptes ACT Competence (ACT) med tillträdde den 16 april. Förvärvet är tänkt komplettera Devports erbjudande och främst är ACT duktiga på produktionsteknik. Under senaste räkenskapsåret omsatte ACT 25 Mkr med en rörelsemarginal på 15 procent. Precis som Devport har bolaget visat på en stark organisk tillväxt.  För att finansiera affären togs ett banklån på 5 Mkr, i övrigt är Devport skuldfritt.

Devport har nischat in sig mot fordonsindustrin, som i den rådande högkonjunkturen går på högvarv. Hela 90 procent av kunderna ryms här och 60 procent av omsättningen finns hos de två största kunderna. Bara hos Volvo Cars har bolaget mer än 100 aktiva uppdrag. I listan med samarbetspartners ryms också Volvo Group, Scania, Toyota och NEVS.

Den snäva exponeringen gör Devport känsligare än sina större konkurrenter. I relation till konsultbolag med verksamhet runt om hela Europa och många kunder måste prislappen på Devport rimligtvis sättas med en rabatt.

Konsultbolagens affärsmodell är egentligen inte särskilt attraktiv. För att öka omsättningen krävs att personalstyrkan växer i samma takt. Därför är det svårt att få riktiga skalfördelar.

Å andra sidan kan konsultande, rätt prissatt, vara enormt lönsamt vid hög beläggning. Och det krävs inga framtunga investeringar i produktionen.

Bolagens främsta tillgångar är dess personal. Ofta kan bolagen därför ge tillbaka mycket till sina aktieägare i form av hög utdelning. Att Devport någon gång i framtiden kan lämna en kupong till ägarna är därför rimligt att anta.

Efter årtionden av stiltje har världens främsta fordonstillverkare kastat i en ytterligare växel för att utveckla morgondagens transportlösningar. Tesla och Elon Musk har gått i bräschen för elbilen.  Vilket bolag som tar hem el-striden är dock långt ifrån avgjort. Mycket sannolikt blir det inte Tesla som går vinnande ur revolutionen.

I Europa har dieseltekniken kastats under bussen. Nu ska fordonsjättarna lansera el-hybrider, rena elbilar och inom en ganska snar framtid också självkörande fordon. Kapitaltillskotten till forskningsavdelningarna kan räknas i många miljarder euro. Det förklarar den skenande efterfrågan på Devports kompetens.

Devport finns på fyra orter i Sverige. Göteborg, Stockholm, Linköping och Södertälje. Här sitter man nära sina största kunder.

It- och teknikkonsulter är hett villebråd på dessa orter och många konkurrenter har svårt att fylla på med folk i samma takt som efterfrågan ökat. Det verkar dock inte vara en lika trång sektor för Devport som snabbt ökat antalet sysselsatta konsulter (322 personer den 31 mars 2018).

Det är ungefär dubbelt så många som vid utgången av 2015. Anmärkningsvärt är att hela 80 procent av personalen varit anställd mindre än 3 år. Att bibehålla kulturen i en så ung organisation måste vara en rejäl utmaning för ledningen.

Verksamheten är delad i fyra. De tre främsta affärsområden Produktutveckling, Inbyggda System och Produktionsutveckling har fått sällskap i kvartalet av en nystartad it-avdelning. Den sysselsätter 10 personer från start och väntas bidra positivt till resultaten redan under 2018.

Devport är trots den höga tillväxten fortfarande ett litet bolag. Börsvärdet är bara strax över 300 Mkr. Fördelat per anställd motsvarar det ungefär 1 Mkr per huvud. P/S-multipel på vårt estimat för 2018 är 1, vilket är en okej nivå för konsultbolag.

Men bolaget bör värderas med en viss rabatt givet sin storlek och få storkunder. På solskens-estimat kan bolaget nå sitt intäktsmål någon gång efter år 2021. Då ska tilläggas att det sannolikt krävs flertalet förvärv kommande år.

Då har vi räknat med en omsättningstillväxt på 30 procent i år och 15 procent årligen därefter. Givet en rörelsemarginal på strax under 10 procent år 2018 värderas verksamheten till 10–11 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Detta är ett högt antagande om rörelsemarginalen givet historien.

Den stora omställningen inom fordonsindustrin har bara börjat. Med dessa glasögon på nästippen kan Devport vara en bra investering även efter årets stora kursuppgångar.

Men värderingen är redan vältilltagen och aktien är en högriskplacering. Endast köpvärd för den som vill ta mycket risk och exponera sig mot heta tekniktrender inom fordonsindustrin.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
DevPort B Köp 61,80 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -