Stjärninvesterarens sämsta köp senaste året

Börs Nordamerika står för 23 procent av världens totala flygtrafik. Nordamerikanska flygbolag är världens mest lönsamma. Men det senaste året har aktierna underpresterat. Bakom ligger främst oro för högre bränslepriser.

Senaste tolv månaderna ökade passagerartrafiken i Nordamerika med 6,3, enligt flygets intresseorganisation IATA. Globalt växte trafiken med 9,5 procent.

Den nordamerikanska flygmarknaden domineras av de giganterna American Airlines, Southwest Airlines med vardera ungefär 18 procent av marknaden. Sedan följer Delta Airlines med 16 procent och United Airlines med 15 procent.

De fyra bolagen är också världens största flygbolag mätt i antalet transporterade passagerare. Totalt kontrollerar de fyra största flygbolagen i USA nära 70 procent av all flygtrafik i Nordamerika. Marknaden liknar ett oligopol.

De nordamerikanska flygbolagen de mest lönsamma i världen. Den sammanlagda vinsten för de nordamerikanska flygbolagen väntas uppgå till 16,4 miljarder amerikanska dollar under 2018, enligt IATA. Under 2017 låg den sammanlagda vinsten på 15,6 miljarder dollar.

Trots de positiva utsikterna har nordamerikanska flygbolagsaktier till skillnad från sina europeiska syskon inte varit någon lysande affär under det senaste året (Läs om europeiska flygaktier här). Bara tre av de tio största noterade flygbolagen har stigit senaste året.

Bäst har det gått för SkyWest, vars aktie ökat i värde med drygt 70 procent. Näst bäst har Air Canada utvecklats. Air Canadas aktie har stigit med drygt 40 procent under senaste året. Svagast har det gått för Spirit, vars aktie backat 29 procent.

Superinvesteraren Warren Buffetts ägarbolag Berkshire Hathaway investerade i de fyra största nordamerikanska flygbolagsaktierna i slutet av 2016. Många blev överraskade av hans inhopp i flygbranschen och hittills har det inte varit någon av hans mest lyckade investeringar.

Totalt äger Berkshire Hathaway 46 miljoner aktier i American Airlines, 53 miljoner aktier i Delta, 27,7 miljoner aktier i United Continental och 47,7 miljoner aktier i Southwest Airlines.

Det som fått aktierna att gå svagt trots stigande flygtrafik och hyfsade resultat är högre bränslepriser och en oro att de ska fortsätta stiga.

Anledningen till att bolagen är så pass känsliga för högre bränslepriser är att marginalerna inom branschen redan från början är så pass pressade.

Biljettpriserna i Nordamerika är cirka 25 procent lägre idag jämfört med 1999. Trenden mot att försöka pressa priserna ytterligare spås fortsätta. Samtidigt har jetbränslepriserna stigit med drygt 50 procent under de senaste tolv månaderna.

Samtidigt som oljepriset är på väg upp så stiger och lönerna samt priset på nya flygplan. Under de kommande åren spås också konkurrensen på den inhemska nordamerikanska marknaden att öka. Nya aktörer kommer försöka knäcka oligopolet. Passagerartillväxten väntas dock fortsätta öka.

De tre linjer med flest passagerare i Nordamerika är de mellan Los Angeles och San Francisco följt av linjen mellan New York och Chicago och linjen mellan Los Angeles och New York.

Största flygplatsen i Nordamerika är den i Atlanta. Flygplatserna i Chicago och Los Angeles är tvåa respektive trea.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -