Därför är flygaktierna vinnare

Börs Flygbolagsaktier tillhör senaste årets vinnaraktier. Europas tio största noterade flygbolag har stigit 36 procent senaste tolv månaderna. Bakom uppgången ligger främst en stabil och stigande efterfrågan.

Flygsektorn har genomgått ett årtionde av stora kostnadsbesparingar. Flygbranschen har befunnits sig i ett stålbad och flygbolagsaktier har under lång tid varit både hatade och ratade hos investerarna.

Till exempel kallade investeraren Warren Buffett branschen för en ”dödsfälla” fram till det att han själv valde att köpa in sig i de amerikanska flygbolagen America Airlines, United Continental, Delta Airlines och Southwest Airlines förra året.

Sedan ett par år tillbaka har trenden vänt med besked för flygoperatörerna. Efterfrågan på flygresor har varit både hög och stabil under de senaste åren samtidigt som bränslepriserna varit låga.

Bäst av de tio största noterade europeiska flygbolagsaktierna har det gått för Finnair, vars aktie rusat med 127 procent senaste året efter att flygbolaget släppt flera rapporter med bättre resultat än väntat.

Finnair planerar att öka sin kapacitet med drygt 15 procent 2018. Antalet passagerare spås öka med ungefär lika mycket, enligt bolagets egna beräkningar. Finnair värderas till 1,5 miljarder euro och handlas till ett p/e-tal på strax under 12, enligt 4-traders. Finnair är framför allt stora när det gäller trafik mellan Asien och Europa. Flottan består av över 60 plan.

Europas största flygbolag mätt i marknadsvärde är lågprisoperatören Ryanair. Ryanair handlas på Dublinbörsen och värderas till nära 18 miljarder euro.

Bolaget handlas på ett p/e-tal på drygt 12 på förväntad vinst för 2018. Omsättningen väntas öka med 6,2 procent från 6 648 miljoner euro 2017 till 7 064 miljoner euro i år. Direktavkastningen ligger på något över 2 procent.

Under de senaste tolv månaderna tillhör Ryanairs aktie en av de få förlorarna bland de noterade europeiska flygbolagsaktierna.

Aktien har backat med 8 procent. Bolaget har haft problem att behålla piloter. I tider när flygresandet ökar stadigt har många piloter valt att flyga för andra bolag, där villkoren uppfattats som bättre.

Europas näst största flygbolag är International Consolidated Airlines Group (IAG) som bland annat består av British Airways, spanska Iberia, Aer Lingus och Vueling.

IAG valde nyligen att köpa in sig i den stukade norska flygkoncernen Norwegian Air Shuttle. I samband med köpet meddelade man att det finns planer på att lägga bud på hela bolaget framöver. Beskedet fick Norwegianaktien att skjuta i höjden. Främsta anledningen var att aktien tillhörde en av de mest blankade på norska börsen.

IAG värderas till drygt 16 miljarder euro. Aktien har stigit med 20 procent exklusive utdelning senaste året. Omsättningen spås öka med 5 procent under 2018 jämfört med 2017.

Svagast av de tio största flygbolagen har fransk-nederländska flygbolaget Air France-KLM gått. Aktien har backat 22 procent under året som gått. Även om lågprisbolaget Ryanair gått svagt betyder det inte att alla lågprisbolag utvecklats svagt. Både Easyjet och Wizz Air har stigit med 46 respektive 66 procent senaste tolv månaderna.

Starkt har det även gått för tyska jätten Lufthansa, vars aktie klättrat hela 58 procent. Lufthansa har dragit stor nytta av att stora konkurrenten Air Berlin gått i konkurs. Efter konkursen i höstas övertog Lufthansa en del av Air Berlins flygplansflotta.

Flygresandet i Europa spås fortsätta öka under de kommande åren. Flygets intresseorganisation The International Air Transport Association (IATA) spår att antalet passagerare kommer att nå 7,2 miljarder globalt år 2035. Det skulle i så fall innebära nära en fördubbling jämfört med idag. Prognosen baseras på att resandet ökar med 3,7 årligen under de kommande 20 åren.

Av de 7,5 miljarder passagerarna kommer cirka 1,5 miljarder att komma från Europa. För Europa räknar IATA med en tillväxt på 2,5 procent årligen.

I det korta perspektivet kan det vara klokt att ha en avvaktande inställning till flygbolagen. Aktierna har gått starkt samtidigt som bränslepriserna nu stiger igen. Konkurrensen är fortsatt stor. Framöver kommer det sannolikt även att komma fler miljöskatter på flygresande.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -