Risk för rekyl i Swedish Match

Aktieanalys Swedish Matchs senaste rapporter har varit lite bättre än väntat. Trenden i bolaget är positiv men aktien har också rusat uppåt de senaste månaderna.

Ett par starka kvartalsrapporter i rad har eldat på Swedish Matchs aktie de senaste månaderna. Sedan bokslutsrapporten i början av februari i år har kursen rusat 37 procent.

Den senaste rapporten, för första kvartalet 2018, bjöd på bra volymtillväxt och ett 11 procent bättre underliggande rörelseresultat.

Det är bland annat minskade förluster i snus- och nikotinproduktsverksamheten utanför Skandinavien som bidragit till resultatförbättringen. Ökade leveransvolymer av snus och nikotinprodukter utanför Skandinavien bidrog till en kraftigt minskad förlust i den delen av verksamheten. Volymerna ökar dock från låga nivåer.

Fortsatta framgångar för den tobaksfria nikotinpåsen Zyn driver på volymerna utanför Skandinavien. Swedish Match har sedan 2016 testat produkten i USA och mottagandet har varit positivt. Hittills har Zyn tillverkats i Sverige och skeppats över till USA men nu ska Swedish Match investera 60 miljoner dollar för att bygga upp tillverkningskapacitet i USA.

Även om det pratas mycket Zyn i Swedish Match så är det fortfarande på snus i Skandinavien och på cigarrer och tuggtobak i USA som bolaget tjänar den absoluta merparten av sina pengar. Affärsområdet Snus och moist snuff svarade under 2017 för 54 procent av rörelseresultatet i koncernen. Övriga tobaksprodukter (vilket är cigarrer och tuggtobak i USA) stod för 41 procent. Tändprodukter stod för resterande 5 procent av rörelseresultatet.

Prishöjningar på snus och en bra underliggande tillväxt i Skandinavien bidrog till 7 procent högre omsättning för affärsområdet Snus och moist snuff i första kvartalet i år. De underliggande leveransvolymerna beräknas ha ökat med 2 procent.

Swedish Match fortsätter dock att tappa marknadsandelar på snus i Skandinavien. Det är en trend som pågått i flera år då konkurrensen på snusmarknaden hårdnat betydligt. Det är främst på lågprismarknaden som Swedish Match har haft svårt att konkurrera.

I Sverige tappade dock bolaget under första kvartalet mer inom premiumsegmentet än på lågpris. Totalt backade marknadsandelen i Sverige med 1,7 procentenheter jämfört med för ett år sedan. I Norge var marknadsandelen stabil.

Rörelseresultatet för området Snus och moist snuff förbättrades med 17 procent i kvartalet jämfört med samma period i fjol. Förutom minskad förlust utanför Skandinavien påverkade även mixförändringar lönsamheten positivt. Kostnaderna för marknadsföring var också lägre än för ett år sedan.

Eftersom området Övriga tobaksprodukter säljer huvudakligen i USA påverkade den svaga kronan tillväxten negativt vid en jämförelse med fjolåret. I lokala valutor ökade försäljningen med 16 procent. Lönsamheten försämrades dock till följd av en ändrad säljmix och av högre avgifter till det amerikanska läkemedelsverket.

Det är cigarrerna som utvecklas bra inom området Övriga tobaksprodukter. Leveransvolymerna av cigarrer ökade med 8 procent i kvartalet. För tuggtobak har däremot trenden varit svag en längre tid. Volymerna föll med 6 procent i första kvartalet.

Den svaga utvecklingen för traditionell tuggtobak i USA har inte hindrat Swedish Match från att satsa på sektorn i Europa. Två mindre danska tillverkare har förvärvats det senaste året.

För Swedish Matchs tredje affärsområde, Tändprodukter, var det första kvartalet svagt. Rörelseresulatet halverades jämfört med i fjol. Det var framför allt tändarna som sålde dåligt och leveransvolymerna föll 23 procent.

Det sammanlagda rörelseresultatet för Swedish Match i det första kvartalet landade en dryg procent högre än väntat. För helåret 2018 väntar sig analytikerna enligt SME Direkt i snitt en vinst per aktie på 18,55 kronor, upp 4,5 procent från i fjol om vi justerar för engångsposter.

Snittprognoserna för 2019 och 2020 ligger på 19,73 kronor respektive 20,86 kronor per aktie. Det innebär en vinsttillväxt på cirka 6 procent om året. P/e-talen för 2019 och 2020 ligger i dagsläget på 21,1 respektive 19,9.

Direktavkastningen i Swedish Match-aktien väntas de närmaste åren uppgå till 2,4 procent respektive 2,6 procent.

Vinstprognoserna har skruvats upp i Swedish Match de senaste månaderna. De har dock inte stigit i alls samma snabba takt som aktien och värderingen har stigit kraftigt. P/e-talet för de kommande tolv månaderna har de senaste 5-6 åren snittat kring 17 i Swedish Match enligt Factset. I dagsläget ligger det 25 procent högre.

Rent operativt är det positivt att förlusterna i snusverksamheten utanför Skandinavien krymper. Utvecklingen för Zyn är också glädjande, men det är fortfarande en liten produkt. En bredare utrullning i USA av Zyn kommer att ske först när tillverkning kan ske i landet, vilket väntas bli 2019. Blir det en succé-produkt lär inte konkurrenterna låta Swedish Match ha marknaden för sig själv särskilt länge.

I Skandinavien fortsätter Swedish Match att tappa marknadsandelar på snus. Prishöjningar och en allmänt växande marknad lindrar dock effekten.

De senaste kvartalen har bjudit på en del positiva besked för Swedish Match. Med förväntningar om 5-6 procents vinsttillväxt om året de kommande åren känns dock inte dagens värdering attraktiv. Det kraftiga kursrycket på kort tid bäddar också för en rekyl nedåt i aktien den närmaste tiden.

Den positiva trenden till trots har vi svårt att lockas av Swedish Match på dagens nivåer och vi behåller en neutral rekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Neutral 417,10 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -