Så ser molnindustrin ut

Aktiekommentar: År 2021 uppskattas världsmarknaden för molntjänster vara värd över 300 miljarder dollar. Jättar som Amazon och Microsoft väntas ta en lejonpart av den kakan. Det är dags att reda ut begreppen inom molnindustrin.

Molntjänster har funnits tillgängliga i större skala sedan finanskrisen. Och leverantörerna har varit heta villebråd på aktiemarknaden. Nu förväntar sig investerarkollektivet att branschen är mogen och att bolagen i topp snart täljer guld med smörkniv.

Funktionaliteten har blivit enormt mycket större. För 5–6 år sedan talade man främst om datalagring i molnet och enklare tjänster som mail och ordbehandling. Många tjänster var också helt nischade mot bolagens it-avdelningar.

Idag kan företagen bygga hela sin digitala infrastruktur hos en tredjepartsleverantör som Amazon Web Services (AWS) eller Microsoft Azure.

Att emigrera till molnet står högt på dagordningen. Fördelarna är många men det finns också risker. Inlåsningseffekter är den främsta om all funktionalitet flyttas till en leverantör.

Men i det kortare perspektivet kan molntjänster spara pengar, öka skalbarheten och tillgängligheten.

Fem fördelar med molntjänster:

1.       Reducera kostnader

2.       Information görs tillgänglig

3.       Bättre skydd mot it-katastrofer

4.       Skalbart kapacitetsutnyttjande möjliggör snabb tillväxt

5.       Får tillgång till den senaste tekniken och främsta kunskapen

Molntjänster eller Cloud computing är fortfarande ett luddigt begrepp. Det finns inget moln. Du använder bara någon annans dator. Det stod tryckt på t-tröjan i lunchkön före mig. Raderna gör det faktiskt enklare att förstå vad molnindustrin faktiskt handlar om.

Genom att maximera kapacitetsutnyttjandet kan företagen spara pengar genom att dela på datorkraften hos en designerad leverantör. För företagen handlar det om att i slutändan skrota den egna it-infrastrukturen och bara betala för den kapacitet som faktiskt används. På köpet blir den digitala miljön skalbar och säkrare.

Molnindustrin kan något förenklat delas i tre segment. Den enklaste formen av molntjänster är Software as a service (SaaS). De tillåter kunderna att använda färdig programvara via internet. Det gör dem tillgängliga från alla uppkopplade datorer och flera personer kan gemensamt bidra till samma arbetsdokument.

Här ryms program som Pixlr, G-mail, Google Docs, Dropbox, Fortnox och många fler. Programmen kan vara gratis eller betalas för via månatliga prenumerationer. Adobe och Autodesk har lyckosamt gjort resan licensförsäljning till abonnemangstjänster och ökat sin lönsamhet avsevärt.

Platform as a service (PaaS) ger användarna möjlighet att skapa egna molnbaserade program med hjälp av leverantörens specifika verktyg. Fördelen är att utveckling av nya it-funktioner kan ske snabbt och till en låg kostnad. Men utvecklarna är begränsade till leverantörens verktygslåda och kodspråk.

Här finns risk för inlåsning. En leverantörsspecifik produkt kan sällan flyttas över till en konkurrent. Och i en miljö där marknadsledarna varierar behöver inte dagens bästa plattform inte vara lika attraktiv om ett par år.

Inom PaaS ryms plattformar från bolag som Salesforce (CRM-verktyg) och Service Now (intern administration). Ofta erbjuds funktionalitet som behövs på de flesta företag men där delar av det totala erbjudandet inte är intressant för alla.

Infrastructure as a service (IaaS) ger möjligheten att köra vilka applikationer som kunden än kräver via tredjepartservrar uppkopplade mot internet. Befintliga programvaror emigreras från bolagens egna datacenter till servrar hos leverantören. Detta kan kraftigt reducera höga fasta kostnader kopplade till att driva egna datahallar (Företagen använder någon annans datorkapacitet mot betalning.)

Avtalen finns i olika varianter. Men i den bästa av världar betalar företagen bara för den kapacitet de faktiskt använder för stunden.

Amazon Web Services (AWS) är marknadsledare (33 procent marknadsandel) och var först ut på marknaden med en rad olika infrastrukturtjänster. Tack vare sitt försprång bedöms Amazon vara många år före sina konkurrenter.

Näst störst är Microsoft Azure som vunnit mark och nu äger 13 procent av marknaden. Vad Microsoft gjort är att kopiera AWS erbjudande i viktiga delar och applicerat funktionaliteten hos sina egna populära programvaror.

I nästa tidevarv ska hela organisationer lyftas ut i molnet och IaaS är den del av molnindustrin som bedöms vara mest intressant, och växa snabbast under de kommande åren. I år bedöms nischen vara värd 40,8 miljarder dollar, vilket växer till 83,5 miljarder dollar till 2021.

SaaS har dock det största värdet och så väntas det förbli i alla fall fram till 2021. Det är inte särskilt konstigt. Mjukvarubolagen har genomgått den här transformationen under de senaste åren och nästan fullt ut ställt om sina affärsmodeller. Den väntade tillväxten förblir god med en ökning mellan 22–15 procent årligen fram till 2021, enligt Gartner.

Infrastructure as a service domineras av ett fåtal spelare. Av analytikersiffrorna att döma kommer Amazons ställning på marknaden att stärkas. I år väntas en tillväxt på 44 procent inom AWS, enligt Factset. Och sedan taktar det på med en tillväxt år för år över 30 procent.

År 2021 väntas AWS intäkter uppgå till 58,5 miljarder dollar, vilket inkluderar alla Amazons molntjänster, inte bara infrastrukturen. Microsofts intäkter från molnen väntas öka stadigt med mellan 12–15 procent fram till 2021.

För multinationella företag och myndigheter finns en rad problem att handskas med. Hemligheter om ett lands invånare lagras inte gärna hos en utländsk leverantör. I Kina har de amerikanska dominanterna svårare att komma till. Kinesiska datacenter är nämligen isolerade från globala nätverk.

Microsoft har jobbat fram en lösning för sin programsvit Microsoft 365 som i Kina hostas av en kinesisk leverantör (21vianet). Sen ser erbjudandet lite annorlunda ut för att passa landets regelverk.

Begränsningarna, som känns igen från andra internetindustrier har lämnat öppet mål för inhemska kinesiska leverantörer. Mest välkänd är Alibaba, som är tillgänglig för utländska investerare via USA-börsen.

Deras satsningar på molnet och internetinfrastruktur väntas växa snabbare än både Microsoft och Amazon.

I år väntas en tillväxt över 120 procent. Nästa år tros intäkterna öka med närmare 70 procent. I den takten rullar det på fram till 2021.

Men precis som för Amazon är intäkterna från molntjänsterna bara en liten del av helheten. För Alibaba handlar det om cirka 12 procent av omsättningen 2021 och intäkter på 15,8 miljarder dollar.

Förutom de självklara marknadsledarna finns en rad uppstickare inom molnindustrin. Ytterligare tre bolag är Red Hat, Oracle och SAP.

Följ Placera på Facebook , LinkedIn, på Twitter och på YouTube.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -