Här är fonderna som fyllts med lyx

Fondkommentar Lyxprodukter har haft en stark tillväxt de senaste 20 åren. För den som vill investera i en fond som investerar i lyxprodukter har Placera gått igenom fondutbudet och hittat några med en tydlig inriktning på lyx.

En av de mindre fondkategorierna hos Morningstar är Branschfonder, konsument. Den innehåller totalt 16 fonder. Men huvuddelen av fonderna är inriktade på bred konsumtion och vi hittat bolag som Amazon, Alibaba och Wal-Mart i fonderna. Bolag och varumärken som inte är förknippade med ren lyxkonsumtion utan snarare dagligvaror eller sällanköpsvaror inom elektronik som blivit allt billigare över tiden.

Placera har tittat närmare på fondutbudet och tagit ut fonderna som är inriktade på lyxvaror och starka varumärken. Det gemensamma för konsumenten är att till skillnad från vardagliga produkter som bara blir billigare och billigare över tid för att nå en större konsumtion, värderas lyxvaran för sin exklusivitet. Lyxvarorna tenderar att stiga i pris mer än inflationen år från år – en stor skillnad mot varor hos Amazon och Wal-Mart.

Lyxvaror är ett brett begrepp. Det innehåller guld och juvelproducenter som Van Cleef & Aprels, Louis Vuittonväskor, Balenciagaskor, designade kläder från Brioni och Prada, Estée Lauder smink, Champagne, schweiziska märkes klockor samt tyska och italienska lyxbilar.

När det gäller konsumtionsfonder med fokus på starka varumärken och lyxprodukter har vi begränsat urvalet till ett fåtal fonder som erbjuds hos nätmäklaren Avanza.

Fonderna har koncentrerade portföljer med mellan 26 och 47 bolag. Vi hittar flera kända bolag i fonderna och de fem populäraste aktierna har alla en klar lyxkänsla.

Den fond som avkastat bäst är CS (Lux) Global Prestige Equity B USD. Den har startat året starkast med en avkastning på drygt 13 procent. Fonden har fyra stjärnor av Morningstar. Bäst avkastning i fonden har italienska klädmärket Moncler med en uppgång på drygt 38 procent i år. Fonden har funnits länge och avkastningen den senaste 15-åren här hissnande 402 procent.

Vi hittar faktiskt en svenskfondförvaltare som gett sig in lyxbranschen. Det är fondbolaget Pacificfonder som hör hemma i Stockholm. Fonden Pacific Extraordinary Brands A startade sommaren 2016.

Historiken är begränsad, fonden har avkastat drygt 50 procent sedan starten. Den har utklassat globalt aktieindex. Peder Lamm som till vardags är chefredaktör till prestige magasinet Conneisseur är knuten till fonden som rådgivare. Han har en stor förståelse för lyxvaror. Bästa aktie i fonden i år är italienska Prada med en 43-procentig uppgång i år, följt av italienska Moncler.

Den tredje fonden är från den schweiziska fondförvaltaren Pictet. Fonden Pictet-Premium Brands R EUR. Fonden startade 2005 och har haft sämre avkastning än CS (Lux) Global Prestige Equity B USD på 10-års sikt. Avkastningen de senaste tre åren har varit klart modest med 10 procent. Men det senaste året har fonden fått upp farten med en knappt 20 procentig uppgång.

Att bolagen inriktade på lyxprodukter haft en bra avkastning är tydlig. Efterfrågan på lyxprodukter har varit stor under hela 00-talet. Strukturella och demografiska faktorer ligger bakom den ökade efterfrågan.

Kina har sedan sekelskiftet med sin snabba ekonomiska utveckling och välståndsskapande blivit en av de viktigaste viktig drivkrafterna när det gäller lyxvarukonsumtion.

Det finns mycket som talar för att det kommer att förbli så eftersom prognoser indikerar att den medelklassen och den rika befolkningen i Kina nästan kommer att fördubblas de närmaste tio åren. Det som drivs av högre sysselsättning i stigande löner, högre utbildningsnivån bland den unga befolkningen.

Det är inte bara i Kina som efterfrågan på lyxprodukter ökat. I många andra tillväxtländer som Indien, México, Brasilien, Ryssland växer medelklassen dramatisk. Enligt beräkningar från konsultbolaget Bain förväntas tillväxtmarknaderna stå för 73 procent av den globala lyxvaruförsäljningen år 2020.  Och av den spås Kinas andel öka till 44 procent.

Det är intressant att notera att när det gäller lyxprodukter regerar Europa. Den europeiska dominansen är total. Europa är hem till några av världens mest kända och beundrade lyxmärken. Varumärken som medelklassen och de rika på tillväxtmarknaderna strävar efter att äga.

För investerare som vill ha exponering mot Europa är det värt att notera att lyxföretag genererar en betydande del av sin försäljning utanför Europa. Till exempel, schweiziska Richemont, franska LVMH, och brittiska Burberry har bara ungefär en tredjedel eller mindre av sin intäkterna från den europeiska marknaden.

 

Dessutom är lyxförsäljning som registreras i Europa ofta utländska turister från länder som Kina och Japan. Den faktiska ekonomiska exponeringen mot Europa försvinnande liten.

Vill du lära dig mer om lyxbolagsaktier hänvisar jag till Karl Lans artikel.

Men det finns vissa orosmoln. Eventuella nedgångar i kinesiska bostadspriser skulle öka risken för minskad lyxkonsumtion i regionen. Tillväxten av online-lyxförsäljning är ett annat hot men också en möjlighet. Mycket av lyxkonsumtionen är förknippad med exklusiv butiksförsäljning. Flera aktörer tror att e-handel kommer att visa sig vara marginell för försäljningsutvecklingen.

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ Placera på Facebook , LinkedIn, på Twitter och på YouTube.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -