Så ska robotarna hjälpa den gamla industrin

Aktier Den andra digitaliseringsvågen kommer att stöpa om affärsmodeller och produktion i den tunga industrin. Det säger ABB:s digitaliseringschef på besök i Stockholm.

Guido Jouret är digitalchef på ABB. När han inte är ute och besöker kunder och samarbetspartners är han stationerad på ABB:s Silicon Valley kontor. Han har ett förflutet från både Cisco och Nokia. Idag leder han för ABB:s digitala omställning som samlats under varumärket ABB Ability.

Guido Jouret

Guido Jouret talar om det han kallar den andra digitaliseringsvågen. Den första kom i slutet på 1990-talet och handlade om e-handel. Fokus var försäljning och marknadsföring.

”Den första vågen förändrade inte produktionen utan påverkade försäljningskanaler och marknadsföring genom online-försäljning. Det var fokus på konsumentvaror med stark teknisk innovation och tillväxt med nya produkter som Ipad och smarta telefoner. Men nu finns det tecken på att utvecklingen stagnerat, nya mobiler är inte lika tekniskt innovativa längre och viss utveckling som 3D-TV blev ingen succé”, säger Guido Jouret.

Guido Jouret

”Nu är det andra digitaliseringsvågen, som påverkar tillverkningsindustrier och hela förädlingskedjan. Många av konsumentvaruinnovationerna kommer till nytta inom industrin. Drönare är ett tydligt exempel som används flitigt inom ABB när de gör översyn av pipelines. Det är billigt och vi kan täcka ett betydligt större område än tidigare. VR eller förstärkt verklighet som finns inom spelindustrin är idag viktig på oljeplattformar. Det hjälper till med kunskapsöverföring inom en industri som har hög medelålder och svårt med rekrytering av ny personal.”

Den andra digitaliseringsvågen som innefattar automatisering och robotar möjliggörs genom utveckling av sakernas internet - Internet of Things - och artificiell intelligens (AI). Idag kopplas industrirobotar upp via nätverk och kan övervakas och optimeras i realtid. AI används för att optimera produktion på bästa sätt.

”AI kommer sannolikt att få snabbare genomslag inom industrin än konsumentledet. Ett exempel är självkörande bilar. Självkörande lastbilar som kommer att kunna appliceras inom gruvnäringen. Här kan man begränsa antal fotgängare och cyklister då det är inom ett slutet och begränsat industriområde, vilket är problem med dagens tester av själkörande bilar.”

Att automatisering och robotisering krävs inom vissa industrier är tydligt. Det är för få som är intresserade av att börja arbeta där och återväxten samt behålla kunskapsnivån.

”Det finns flera industrier där det inte finns tillräckligt många som är intresserade av att arbeta inom. I Japan där befolkningen åldras allt snabbare är det väldigt få som vill jobba inom jordbrukssektorn. Mat behövs samtidigt som det behövs mer personal inom vården. De kan man lösa med automatisering och robotar.”

”Sedan finns det de tre D:na: Dull (tråkigt), Dangerous (farligt) och Dirty (skitigt). Industrier som gruvnäring, oljeindustri, lastbilschaufförer och inom fraktfartyg, passar in här. Det är arbeten som man på sikt kan utföra till större del med robotar och automatisering och det är allt svårare att rekrytera personal hit. Med teknikens hjälp höjer man också kompetensen, någon ska ju sköta robotarna.”

Är det ett hot mot våra jobb eller är det en naturlig utveckling som när jordbruket effektiviserades och friställde stora mängder arbetskraft som gick till industrin?

”Det kommer alltid att skapas nya jobb. Det är framförallt jobb vi tidigare inte trodde behövdes. Och det kommer att behövas människor som sköter robotprocesser och övervakar, här kan man höja kunskapsnivån. Jag tror att de första självkörande bilarna behöver övervakas centralt av människor som går in och tar över när det uppstår vissa situationer.”

ABB hjälper sina kunder med digitala lösningar för industrin. ABB har skapat en ny digital plattform som bygger på befintligt och extern teknik.

”Vi har byggt en digital plattform med befintligt teknik från Microsofts Azure, IBM:s Watsondator. Idag finns det över 400 digitala plattformar. Många har byggt med egen teknik, vi tror att det kommer att ske en konsolidering.”

”Med hjälp av digitaliseringsplattformen kan vi kan hjälpa kunder med att optimera inom tillverkningsindustrin, automatisera gruvprocesser och hjälpa till med övervakning av oljeproduktion. Vi har stora kunskaper inom elektrifiering och transmission. Bilindustrin ligger långt framme när det gäller automatisering och 70 procent av alla robotar har gått dit.”

Nya affärsmodeller när den andra digitaliseringsvågen tar fart.

”De stora teknikförändringar som sker inom industrin kommer sannolikt att påverka affärsmodellen mer. Ett exempel är bilindustrin, i framtiden kommer man sannolikt inte att äga sin egen bil vilket kommer att förändra bilföretagen men också kringliggande industrier som finansieringsföretag, försäkringsbolag.”.

”Även ABB tänker nytt med Robot as a service-koncept. Företagen kommer inte att behöva köpa en ABB-robot utan de kan köpa den som en tjänst. Kunden leasar roboten med månadsbetalningar. ABB sköter tjänster som services, uppdatering av mjukvara och optimering av livslängd för roboten. När den behöver bytas får kunden en ny uppdaterad robot”, säger Guido Jouret.

Följ Placera på Facebook , LinkedIn, på Twitter och på YouTube.

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -